Skadat öga, pupill

Forest

Trådstartare
Min ena ponny skadade ögat för ett tag sedan.
Veterinär har varit ute och tittat.
Hon fick då ögondroppar, ögonsalva och metacam.
Nu är hon bättre och vet har satt ut ögondropparna och metacamen.
Saken är ett det är ca 1 vecka sedan ögondropparna togs ut. De är ju dem som vidgar pupillen.
Sist jag var i kontakt med vet sade han att det kunde ta ett tag för den att dra ihop sig.
Men detta var ju några dagar sedan.
Jag väntar på kontakt från vet ang bilder på ögat som skulle skickas vidare till speciallist.
Så vi har fortsatt kontakt.

Ville bara höra mig för med er andra om någon har erfarenhet av ögon.
Hur lång tid tog det för pupillen att dra ihop sig hos er häst efter avslutad behandling?
 
Jag antar att det inte är pupillen du menar som är skadad utan hornhinnan.

Atropinet som är till för att få ögat att "slappna av" dvs vila vid en skada (pupillen drar då inte ihop sig i ljus), kan sitta i upp till nästan 2 veckor efter avslutad behandling på vissa hästar. Nånstans 7-10 dagar brukar vara det vanligaste i min erf.

Det är viktigt att det skadade/behandlade ögat under den tiden inte utsätts för starkt ljus . Gäller både solljus och belysning inomhus, utan att du skyddar ögat med en täckt huva/ögonlapp.
 
Ja det är precis det jag menar , bara dålig på att uttrycka mig ^^
Åh tack, skönt att höra då är det inget jätte märkligt att den är stor än.
Hon står på box under nätterna med täckt fönster och inga lampor. På dagen har hon tillgång till två boxar, stallgången och oftast också en stor lösdrift (som normalt håller 5 hästar). Där hon och hennes kompis är instängda och kan sträcka på benen. inga lampor och alla fönster utom ett litet vid taket är täckta. Perfekt då jag kan stänga "ute" dom när jag behöver tända lampan vid mockning :) Hon får också en promenad på kvällen efter det blivit mörkt. Så jag tror hon klarar sig rätt bra fast hon är inne. (svårt att hitta luva till en så väldigt liten häst, Hon har en grimma för miniatyr nu som hon nästan drunknar i sedan vinterpälsen fallit)
 
@Forest vad bra :)
Nejdå inget alls onormalt att det tar den tiden .
Du kan sen, när du tycker dig tycka att pupillen drar ihop sig nästan normalt , lätt prova att i nedsläckt miljö snabbt lysa med ficklampa i hästens båda ögon. Då ser du direkt lätt hur ögat reagerar och hur likvärdigt det är med det oskadade .

Det är inte farligt att pupillen inte exakt drar ihop sig samma som den oskadade . Men det gör ont i ögat på hästen om starkt ljus kommer och vid skada /nyss bättre läkt skada så stressar det ögat ytterligare om det finns smärta med i bilden. Det är därför veterinären ordinerar att pupillen måste vara tillbaka i fullt skick att dra ihop sig innan man utsätter den för fullt ljus igen :)
 
Senast ändrad:
Tack igen, guld värt med såna här tips.
Men skönt att veta allt i sin ordning, väntar som sagt på ytligare kontakt med vet, nu slipper jag nojja mig under tiden ^^
Jag ska faktiskt prova detta när pupillen ser normal ut igen, innan jag bestämmer mig för om det är dags att få börja gå ut. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 005
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 603
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Miikan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp