Bukefalos 28 år!

skärsår i halsen, hur får man ihop det?

A

ankina

Hittade mitt sto i hagen idag med ett nästan en decimeter långt sår på halsen strax ovanför bogen, efter för mycket spring mellan träden antar jag.... Det glipar lite för mycket för att jag vill låta det vara. Och så sitter det på ett så himla dumt ställe där varje rörelse drar i såret.Har tvättat med jodopax och tagit på helosan så flugorna kommer väl inte åt det nu i alla fall. Är livrädd för att dom ska komma åt och lägga ägg. Men kan någon tipsa mej om hur jag får det att hålla ihop. Salvan smälter ju rätt så lätt i värmen. Tejpa är ju inte så lätt. Snälla tips!! Har just nu inte tillgång till min stallplats utan hon måste vara ute och slåss med flygfäna...:confused:
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

Kanske skulle det behöva sys? Jag skulle ringa veterinär och be att få det ihopsytt.
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

Tror att det blev under morgonen idag. Då är det väl försent att sy?
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

är det inte 24 timmar :confused:
du ska ej ha salva i färska sår, inte bra. Ring veterinären o rådffråga, jag skulle gjort det direkt när jag upptäckt såret.
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

Få det sytt om det glipar!!:eek:
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

Om du ringer vet så kan du någ få en salva utskriven ( kommer inte ihåg vad den heter ) som man kan lägga på, då stelnar den och flugor kommer inte åt såret, sen blöter du upp salvan med vatten, så hästen får lufta såret.
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

Ett sår ska sys inom 8 h, väntar du tills imorgon är det försent att sy!
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

Jag skulel nog be en veterinär komma och kolla på det !!:crazy:
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

Socatyl heter salvan, en kanonsalva. Tyvärr tappade jag min tup i hagen sist jag var där. Såret läker fort och flugorna kommer inte åt.
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

Tack för alla tips! Man blir ju lite orolig för sin kompis och livrädd att det blir flugägg i..
Såret sitter så dumt på halsen att det inte går att sy. Det går förmodligen upp. Men jag har pratat med veterinär som tyckte det var bäst att avstå stygn, såret är vertikalt och då självdränerande. Fick däremot utskrivet pencillinsalva och rådet att sätta på spray som jag ju självklart inte hade hemma...:crazy: Fram tills dess så skulle jag akut för att hålla flugorna borta sätta helosan en bit utanför runt såret och ett lätt täcke med bomull över (dock inte i såret)som ett lätt täcke som fäster i salvan. Men som sagt som en nödlösning.
Tack igen för bra tips, vilken bra sida för bollplank när huvet står still!!
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

Är det inte bättre att sätta ngn typ av kompress över? Kan tänka mig att bomullen lätt kan fastna även om den inte ligger direkt mot såret.
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

nästa gång du hittar ett sådant skärsår som du inte vet om det behöver sys så var inte så snabb med att tvätta med jodopax. rengör istället med koksalt, annars är risken att det inte går att sy hoppas bara flugorna håller sig undan, det är ju inte kul när man upptäcker såna saker..:smirk:
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

Det finns något som heter Tar Plaster, som är sårplast med tjära i. Suveränt att hålla flugorna borta från sår som inte går att täcka på andra sätt, och stör inte sårläkningen. Rekommenderas att ha en flaska hemma =)
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

gloom_ skrev:
nästa gång du hittar ett sådant skärsår som du inte vet om det behöver sys så var inte så snabb med att tvätta med jodopax. rengör istället med koksalt, annars är risken att det inte går att sy hoppas bara flugorna håller sig undan, det är ju inte kul när man upptäcker såna saker..:smirk:

Och ring efter en vet! Varför inte göra det så fort som möjligt?
Det är sånt de är till för! *jösses*
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

var det där till mig:confused:
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

ankina skrev:
Hittade mitt sto i hagen idag med ett nästan en decimeter långt sår på halsen strax ovanför bogen, efter för mycket spring mellan träden antar jag.... Det glipar lite för mycket för att jag vill låta det vara. Och så sitter det på ett så himla dumt ställe där varje rörelse drar i såret.Har tvättat med jodopax och tagit på helosan så flugorna kommer väl inte åt det nu i alla fall. Är livrädd för att dom ska komma åt och lägga ägg. Men kan någon tipsa mej om hur jag får det att hålla ihop. Salvan smälter ju rätt så lätt i värmen. Tejpa är ju inte så lätt. Snälla tips!! Har just nu inte tillgång till min stallplats utan hon måste vara ute och slåss med flygfäna...:confused:

Flugägg i sår kan, tro det eller ej, vara bra. Fluglarver äter bara "dött kött" dvs de håller såret rent från skit men lämnar det friska köttet och därmed snabbar på läkningen. Nu skulle jag inte rekommendera detta, men det används faktiskt i humanmedicinen, där "odlar" de fram sterila fluglarver som de sedan lägger i svårläkta sår.

Duskulle kunna limma en kompress över såret med textillim. Då kommer flugorna inte åt. Men be en veterinär kolla det först, som de andra sagt här.
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

nej, ett tillägg. tyckte du skrev bra, men att TS borde ringa vet bums...

glömde *kl*
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

Den sprayflaskan har jag också hemma, den är kanon! Använde den senast igår på ett sår som min häst fått nere vid ballen på hoven. Inga flugor där efter det! Jag vill gärna hålla det öppet om det går och inte stänga in såret i ett galoppbandage.
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

jaha..ok..:smirk:
 
Sv: skärsår i halsen, hur får man ihop det?

Jag hade som sagt telefonkontkat med vet ganska omgående på kvällen och han bestämde på telefon efter en grundlig förklaring att såret istället skulle lämnas öppet eftersom det var vertikalt dvs självdränerande.

Bomullen låg inte mot såret så över natten funkade den nödvarianten jättebra. Fick pencillin salva utskrivet som vi använt.
Fick även tips om att använda först alsolsprit för att torka ut såret och sedan bara vatten och mild tvål. Har kört det snart en vecka ihop med salvan de första dagarna och Tar plaster. HELT KANON
Såret är jättefint nu. Men tack för alla tips. Man blir så ställd när man väl står där. Men sårsprayen är numera standard i mitt medicinskåp i stallet..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp