Skaffa läkarintyg/sjukintyg

Daff

Trådstartare
Jag är anmäld till en kurs som innebär att jag skulle ha åkt till en annan ort för boende och kurs hela veckan.
Jätteroligt bortsett från att jag har blivit sjukt och måste stanna hemma 😔

Arrangören kräver läkarintyg för att jag ska få tillbaka anmälningsavgiften och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har kontaktat min vårdcentral som vill ha 1 250 kr för ett intyg vilket känns dyrt, även om kursavgiften är på 8 000 kr.

Jag har googlat och ser att typ Kry kan utfärda läkarintyg men fattar inte riktigt vad det kostar? Kry finns inte på min ort så blir ett videosamtal i så fall och jag hoppas att arrangören godkänner det.

Jag känner mig lite frustrerad över det här, jag är inte jättesjuk men jag kan ju inte åka iväg och träffa andra människor under en pandemi när jag är sjuk. Det känns inte heller som att vården vill ha in mig på vårdcentralen med hosta och snuva men det spelar tydligen inte nån roll.
 
Jag är anmäld till en kurs som innebär att jag skulle ha åkt till en annan ort för boende och kurs hela veckan.
Jätteroligt bortsett från att jag har blivit sjukt och måste stanna hemma 😔

Arrangören kräver läkarintyg för att jag ska få tillbaka anmälningsavgiften och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har kontaktat min vårdcentral som vill ha 1 250 kr för ett intyg vilket känns dyrt, även om kursavgiften är på 8 000 kr.

Jag har googlat och ser att typ Kry kan utfärda läkarintyg men fattar inte riktigt vad det kostar? Kry finns inte på min ort så blir ett videosamtal i så fall och jag hoppas att arrangören godkänner det.

Jag känner mig lite frustrerad över det här, jag är inte jättesjuk men jag kan ju inte åka iväg och träffa andra människor under en pandemi när jag är sjuk. Det känns inte heller som att vården vill ha in mig på vårdcentralen med hosta och snuva men det spelar tydligen inte nån roll.
Min Doktor utfärdar läkarintyg. Har inte kostat mig något.
 
Hehe trodde först att du pratade om en läkare på din vårdcentral och fattade inte varför det skulle vara relevant 😎

Har du videosamtal med läkaren eller är det bara chatt?

Bara skriftligt plus att de bad om ett videoklipp där jag beskrev mina symptom. :)
 
1250:- för ett läkarintyg från vc??! :eek:
Tycker inte att det är så konstigt, när det är kö till läkare för patienter som är sjuka, så vore det väl dumt att inte se till att ta betalt när "friska" patienter tar upp tid. Alltså för intyg för körkort/avbokning av diverse pga sjukdom/reseintyg covid m.m. Då är det ju bra att de privata finns till för dessa tänker jag. Så de multisjuka patienterna kan få tid på sin VC och inte behöva vänta i onödan. :)
I min region kostar sådana intyg också runt 1250. Krävs prover betalar man för dessa också, då det inte är medicinskt motiverat sas.
 
Tycker inte att det är så konstigt, när det är kö till läkare för patienter som är sjuka, så vore det väl dumt att inte se till att ta betalt när "friska" patienter tar upp tid. Alltså för intyg för körkort/avbokning av diverse pga sjukdom/reseintyg covid m.m. Då är det ju bra att de privata finns till för dessa tänker jag. Så de multisjuka patienterna kan få tid på sin VC och inte behöva vänta i onödan. :)
I min region kostar sådana intyg också runt 1250. Krävs prover betalar man för dessa också, då det inte är medicinskt motiverat sas.

Jag visste inte att det är fri prissättning för just den typen av intyg, jag visste inte att det skiljer sig. Utan min första tanke var att det var kostnaden för ett läkarintyg, punkt, och det är betydligt mer än vad jag fick betala för hästens veterinärintyg till försäkringsbolaget (flera sidor långt och ingen "billig" veterinär). (Skulle priset för ett läkarintyg vid sjukdom, till tex arbetsgivaren, vara 1250:- så är vi många som inte har råd att vara sjuka öht.)

Att en får betala för prover som inte är medicinskt motiverade ser jag öht inte som något konstigt.
 
Tycker inte att det är så konstigt, när det är kö till läkare för patienter som är sjuka, så vore det väl dumt att inte se till att ta betalt när "friska" patienter tar upp tid. Alltså för intyg för körkort/avbokning av diverse pga sjukdom/reseintyg covid m.m. Då är det ju bra att de privata finns till för dessa tänker jag. Så de multisjuka patienterna kan få tid på sin VC och inte behöva vänta i onödan. :)
I min region kostar sådana intyg också runt 1250. Krävs prover betalar man för dessa också, då det inte är medicinskt motiverat sas.
Fast de privata nätläkarna finansieras av regionerna, även om man inte tar upp en fysisk plats på VC så är det same same ekonomiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp