skaffa pass till connemaraföl

roge

Trådstartare
Hej!
Jag har fått ett litet connemaraföl och försöker lista ut hur jag ska göra nu.
Ridponny och new forest är mycket lättare för där skickar man allt till registratorn och så är klart men på connemara måste man skicka dna analys till SLU själv om jag fattat rätt.
Men vad ska jag skicka mer än brevet med tagel som veterinären/idkontrollanten gjort iordning? Brevet är ju förslutet antar att det är för att man inte ska byta ut taglet, men SLU bryr väl sig inte om att kolla att det är förslutet?
Hade ju hellre betalat lite extra som de andra föreningarna och skickat in allt till registratorn direkt. Står massa på SLU:s hemsida att de blir extra avgifter om man gör fel osv.

Skulle vara jättetacksam för svar från någon som har connemara(verkar ju vara olika bland olika raser) som vet.
 
Sv: skaffa pass till connemaraföl

Har varit inne på de länkarna innan, men hittar inget om just när man ska idkontrollera en fölunge för registrering, låter mest som det är om man vill ta reda på härstamningen på en häst man inte vet. Men jag får väl skicka det dit och hoppas det blir rätt.
men tack för svaret
 
Sv: skaffa pass till connemaraföl

Har varit inne på de länkarna innan, men hittar inget om just när man ska idkontrollera en fölunge för registrering, låter mest som det är om man vill ta reda på härstamningen på en häst man inte vet. Men jag får väl skicka det dit och hoppas det blir rätt.
men tack för svaret

Om ID-kontrollanten gjort allt korrekt så ska det inte finnas några som helst tveksamheter.

ID-kontroll sker på exakt samma vis för alla raser, alla hästar. Samma med tagelproven.

Vi tar två prov.
Prov ett packas i särskild plastpåse, fastklistrat på en bit kartong och det provet åtföljs av en blankett för analysen. ID-kontrollanten har sannolikt också adressetiketter med sig så du kan skicka allt till precis rätt ställe på SLU. (när vi beställer provmaterial så medföljet lösa adressetiketter)

Prov två - som är ett arkivprov till stamboksförande organisation - läggs i ett kuvert som klistras igen och märks med chipetikett. Det finns regler för hur kuvertet ska märkas och allt skrivs på den sidan som klistras igen. Därför finns inga tveksamheter om innehållet i det kuvertet. Det går inte att öppna utan att det märks.

Tanten - ID-kontrollant
 
Sv: skaffa pass till connemaraföl

Jag har haft ute en idkontrollant. och han har gjort iordning ett kuver med tagelprov som är igenklistrad så att det inte kan öppnas utan att det märks. men något mer prov har jag inte fått, det jag fått av han är kuveret med tagelprov,signalementbeskrivning, chipmärkningsrapport och en liten lapp med en streckkod det står petcode på.

Jag fattade det som att jag ska skicka kuveret med tagelprov till SLU, vänta på analyssvaret och sen skicka alla papper till registratorn.
 
Sv: skaffa pass till connemaraföl

Men på chipmärkningsrapporten står det att man ska skicka in brevet med tagel idkontrollanten gjort iordning ihop med chipmärkningsrapporten till registratorn.
Är det konstigt att man blir förvirrad?
 
Sv: skaffa pass till connemaraföl

Men på chipmärkningsrapporten står det att man ska skicka in brevet med tagel idkontrollanten gjort iordning ihop med chipmärkningsrapporten till registratorn.
Är det konstigt att man blir förvirrad?

Du ska skicka tagel till registratorn. Men som jag skrev - det ska vara två tussar tagel tagna.

DNA-taglet är i en liten öppningsbar genomskinlig plastficka.
Taglet klistras fast på en grön kartongbit med hjälp av en vit etikett. Till detta hör blanketten du länkar till. Provet tas av id-kontrollanten. DET provet sänds till SLU.

Arkiv-taglet läggs i ett kuvert som noga klistras igen. Kuvertet märks noga som jag skrev ovan. Kuvertet ska sändas med registreringsansökan till rasföreningen. (Det kuvertet är egentligen bara en extra säkerhet. OM det skulle bli tvivel om hästens identitet kan man ta fram kuvertet och sända iväg det för en kontroll).

Det låter som om du bara har ett tagelprov? Att det inte togs något tagel för DNA-kontrollen?

Kolla med din rasförening om det är OK att du tar tagelprovet själv. Om det är så - ring SLU och beställ ett prov-kit.
 
Sv: skaffa pass till connemaraföl

PS..

Lite olika på ras men

Det jag lämnar efter mig hos hästägaren är följande
Skickas till rasföreningen
- ifyllt konturdiagram där också chipnumret framgår
- igenklistrat tagelkuvert, märkt med chipetikett och noggranna uppgifter om hästen
- överblivna chipetiketter
- chipmärkningsrapport

Skickas till rasföreningen eller SLU
- DNA-remiss/blankett
- tagelprov på kartong i plastficka
 
Sv: skaffa pass till connemaraföl

Men på chipmärkningsrapporten står det att man ska skicka in brevet med tagel idkontrollanten gjort iordning ihop med chipmärkningsrapporten till registratorn.
Är det konstigt att man blir förvirrad?

Det står ju hur du ska göra på scs hemsida. :)

Kopierat nedan.

En passansökan ska innehålla:

Korrekt ifylld ansökningsblankett
Betäckningsrapport (OBS ifyllt födelsebevis) i original
Konturdiagram utfärdat vid ID-kontroll av SH-godkänd kontrollant på SHs blankett. OBS får ej utfärdas av hästens ägare/uppfödare
Chipmärkningsrapport (intygar chipmärkning eller avläsning av befintligt chip) utfärdad av leg vet eller SH-godkänd chipmärkare. Skicka med ev överbliven streckkodsremsa.
Analyssvar från DNA-typning med kontroll mot fader och moder. Dvs även modern måste DNA-testas om detta inte redan är gjort. Hästägaren skall alltså själv skicka in proven till SLU för analys, och sedan skicka in analyssvaret tillsammans med passansökan.
Som uppfödare räknas den registrerade ägaren till moderstoet vid fölets födsel. Om annan person skall registreras som uppfödare krävs ett skriftligt intyg från stoägaren om överlåtelse av uppfödarskapet
Använt stuterinamn eller liknande prefix skall vara registrerat på uppfödaren i Svenska Ponnyavelsförbundet, dvs återfinnas på SPAFs websida eller kunna styrkas genom bifogad kopia av SPAFs registreringsbevis

Vad är det för mara du har? Nyfiken på vilka fler maraägare det finns här :D.
 
Sv: skaffa pass till connemaraföl

Ringde nu en som kunde och de är visst två tagelprov precis som en här skrev. Min idkontrollant har bara tagit tagelprovet som ska skickas med resten av papprena till registratorn, och så får jag beställa provtagningsmaterial från SLU
Detta står inte på scs hemsida som jag kan se men nu ordnar det ju sig då.

Mitt sto är e. rolls royce- myrens wilbur och lilla fölis är efter starrhults bossanova (valde honom mycket för att han är ädlare än de flesta andra connemarhingstarna)
Vad har du för connemaror då?
 
Sv: skaffa pass till connemaraföl

Ringde nu en som kunde och de är visst två tagelprov precis som en här skrev. Min idkontrollant har bara tagit tagelprovet som ska skickas med resten av papprena till registratorn, och så får jag beställa provtagningsmaterial från SLU
Detta står inte på scs hemsida som jag kan se men nu ordnar det ju sig då.

Mitt sto är e. rolls royce- myrens wilbur och lilla fölis är efter starrhults bossanova (valde honom mycket för att han är ädlare än de flesta andra connemarhingstarna)
Vad har du för connemaror då?

Det var ju konstigt. Innan har det stått att man beställer kit från SLU. Men bra att du fått klarhet i det!

Vi har bowntystuteri, bor ju utanför Habo. Gick förbi dina hästar när jag gick på Tenhult (några år sedan nu...)
 
Sv: skaffa pass till connemaraföl

Trevligt!
Har precis skickat in en ansökan om stuterinamn nu! Än om man inte ska bedriva någon jätteverksamhet kan de ju va kul att uppfödningarna får heta samma :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp