Skaffa svenskt pass??

MaRomer

Trådstartare
Min lilla tjej har ju ett finskt pass. Och nu undrar jag om det är värt att lägga några hundralappar på att få ett svenskt pass?

Jag hade tänkt ställa ut henne men får ej göra det då hon ej har svenskt pass/ är svensk registrerad.

Eller kan man svensk registrera dem utan att byta pass??

Hon är av rasen finskt kallblod och det finns ej någon rasförening i sverige.

Hoppas någon förstår min fråga;)

Sv: Skaffa svenskt pass??

Jag tycker du ska ringa till SH (0511-672 30, må-fr kl 9-12) och höra. Kanske kan du svenskregistrera henne som specialras? Om hon redan har ett eu-godkänt pass är det i alla fall ett svenskt registreringsnummer du behöver och då brukar det sättas dit en klisterlapp i passet med det svenska reg-numret.

Passet är hästens id-handling och en häst kan bara ha ett pass. Du kan med andra ord inte byta ut det finska passet. Däremot kan du svenskregistrera hästen via en rasförening eller direkt med Svenska Hästavelsförbundet. Svenskregistreringen säger egentligen bara att hästen befinner sig i Sverige dock .... Om det inte framgår vilken ras hästen är av det finska passet och du inte har några andra papper ang detta ska du dock kontakta rasföreningen i Finland och höra med dem vad du ska göra.
Ett exempel: jag har själv precis köpt en lusitano. Hon är född i tyskland och har ett tyskt pass. Av det tyska passet framgår ingen ras. Rasen framgår istället av separata papper från den portugiskiska stamboken där hon dels är inskriven som föl, dels inskriven som avelssto efter avelsvärdering. Nu när hon är i Sverige jag ska med andra ord svenskregistrera henne via lusitanoföreningen samt anmäla ägarbyte till stamboken i Portugal, även detta via lusitanoföreningen. Har dock inte kommit till skott ännu ....!

Hon är ju en finsk häst med full stam och har godkänt eu pass. Men då är det bara att svensk regga henne då alltså. Skönt!

Finns det någonstans du kan ställa ut henne då? Om inte så funkar ju det finska passet. Har du för långt att åka till finska utställningar?

Om du registrerar henne i Sverige behöver du väl inte byta pass för det? Min ponny har både engelskt och svenskt reg. nr. men bara ett pass, som är engelskt. Hennes nya uppgifter (som hon fick när hon kom till Sverige) skrevs bara in i det gamla passet och det har aldrig varit några problem med ett engelskt pass här i Sverige.

Finns det någonstans du kan ställa ut henne då? Om inte så funkar ju det finska passet. Har du för långt att åka till finska utställningar?

Bor nere i småland så att visa henne i finland finns inte i min värld;)

KAn ställa ut henne på utställningar för kallblod. Lika väl som man kan ställa korsningar;)

Om du registrerar henne i Sverige behöver du väl inte byta pass för det? Min ponny har både engelskt och svenskt reg. nr. men bara ett pass, som är engelskt. Hennes nya uppgifter (som hon fick när hon kom till Sverige) skrevs bara in i det gamla passet och det har aldrig varit några problem med ett engelskt pass här i Sverige.

Inser att jag blandat ihop svensk registrering med byte av pass. Givetvis ksa hon få ha kvar sitt finska pass och ska blir registrerad i sverige.

Någon som vet vart jag ska vända mig?

Till Svenska Hästavelsförbundet (0511-672 30, må -fr kl 9-12) till att börja med.

Jag har lite samma funderingar, jag har köpt ett lettiskt halvblods sto som jag i framtiden vill kunna tävla och eventuellt ta föl på. Hon har lettiskt pass och fullstam, vet ej om passet är eu-godkännt. Hur vet man det? :confused: Kan bara tillläga att det är inte mkt man förstår i passet för det är nästan uteslutande på lettiska :grin:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 723
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 178
Senast: Blyger
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 894
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18