Bukefalos 28 år!

"Skakar" på huvudet....

Sv: "Skakar" på huvudet....

Har hästen gjort såhär hos förra ägaren?
är hästen veterinärbesiktigad?

Är hästen dominant?

Vad jag vet har hon inte gjort så hos förra ägaren, men hon red henne bara några gånger i månaden.
Hästen är veterinärbesiktigad ua.

Jag upplever henne inte som dominant..
 
Sv: "Skakar" på huvudet....

nosgrimmor skapar oftast spänning i käke som går vidare till nacke som i sin tur kan gå vidare i rygg osv osv. Nu vet ju inte jag hur du spänner åt nosgrimman, men tyvärr så missbrukar väldigt många detta hjälpmedel och då kan man få ovannämnda problem

Jag gillar egentligen inte att spänna in hästarna för mycket utan kör helst utan nosgrimma över huvud taget, som jag gör på henne nu. Remonten köpte vi på inrådan av förra ägaren då hon rörde runt med bettet mycket vid ridning, något som jag inte upplever att hon gör nu ändå.. Spände inte hårt när jag använde den, utan hade fingrar emellan. Var mycket noga med att trycket inte skulle bli för hårt på nosryggen, vet ju hur känslig den är..

Ridit henne lite nu på morgonen och det gick jättebra :D Inget skak. :D
 
Sv: "Skakar" på huvudet....

ok va bra, du verkar ha en sund inställning för nosgrimmor i varje fall:), men det verkar ändock som om hon har stört sig lite på den eftersom hon har blivit bättre,.
 
Sv: "Skakar" på huvudet....

Jag har haft två hästar som kunde ha både pullar och aachen med snokrem, men inte remont, det belv väldigt irriterat:mad: Båda känsliga fullblod:angel:

Ingen av dem tandproblem, eller andra problem som kunde kopplas till detta. Den ena hatade även regn på nosryggen:D Gick helst med nosen mellan frambenen vid regndroppar:o (fast när det sen regnade ordentligt gav han liksom upp och tyckte det var så hemskt så inget hjälpte:crazy:)

Bra att du har hittat en tänkbar förklaring. Det finns risk att bettet skramlar utan men du kan ha en snällare nosgrimma som pulllar tex.
 
Sv: "Skakar" på huvudet....

Ja ska kolla lite på alternativen.. :) Alltid bra att ha en plan ifall det inte skulle gå utan någon slags nosgrimma ;)
 
Sv: "Skakar" på huvudet....

Ja ska kolla lite på alternativen.. :) Alltid bra att ha en plan ifall det inte skulle gå utan någon slags nosgrimma ;)

Det beror ju även på vad du har för plan med hästen.
Ska det bli en framtida tävlingshäst är ju nosgrimma ett måste i alla fall i dressyr och FT. Så att vänja hästen att slippa alla typer av nosgrimmor gör ju inte jag på någon av mina. Fast jag har aldrig haft liknande problem heller :o

Försök hitta en nosgrimma som hästen och du trivs med, som även är godkänd för tävling.
 
Sv: "Skakar" på huvudet....

Jag är för gammal för att tävla ponny så det blir inga tävlingar för mig.. Men gäller samma regler i tex clear rounder? :) Ridklubben arrangerar lite tävlingar som man får ställa upp i om man vill, dressyr och hopp... Undrar om det är ok att rida utan nosgrimma då. :crazy:

Är inte så insatt i "tävlingsregler" då jag aldrig varit direkt intresserad :D Men man måste ju fråga för att lära sig! :p
 
Sv: "Skakar" på huvudet....

Jag tror att klubbtävlingar är ok, i hoppning i alla fall.
Det är ju upp till klubben vilka regler som ska gälla.
Är det riktiga dressyrdomare blir man nog inte så poppis om man kommer utan nosgrimma ens på en klubbtävling.

Överårig ryttare får starta i AVD B (ungponny mm) på alla vanliga tävlingar, så vill du tävla finns möjligheten.
 
Sv: "Skakar" på huvudet....

Tack för svar :)

Visste inte att det fanns möjlighet - måste kolla vidare på det lite, alltid kul med variation och jättebra miljöövning för framtiden! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: slant98
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 666
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 405
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp