Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Våran 10 månaders blandis skäller på ALLT!
När han väl börjar så är det nästan omöjligt att få tyst på honom.
Vad göra? Antiskäll halsband?
Säga åt honom är meningslöst.
Lite jobbigt dock när man är i bilen eller ute och går och han skäller på folk man möter![]()
![]()
Skjut hunden om allt man gör är meningslöst, skaffa nallebjörn istället de är tysta från start.
Blir så otroligt less på folk som säger allt är meningslöst o ska gå en enkelväg med antiskall halsband istället. Finns ju garanterat nåt anledning till att hunden beter sig på detta vis.Hitta anledning så löser du problemet också. Sen o sitta o säga man ska använda sprayflaska man har ju inte ens sett hunden innan man kläcker ur sig lösningar. Tror ni själva på fullaste allvar att det går o distrahera en hund med leksak eller godis, då ska ni tänka om kan jag säga direkt. Du säger ju heller ingenting om hunden, hur ska då folk komma med konkreta lösningar åt dig?
Ursäkta men nej jag är INTE någon nybörjare på hundar!
Bara för att man frågar en enkel fråga betyder inte det att man är totalt okunnig!![]()
PIRU: Du kan faktiskt skriva dina inlägg på ett trevligare sätt.
Skjuta hunden tänker jag defentivt inte göra!![]()
Luff: Skulle min hund inte tränas menar du?
Han är varken understimulerad eller för den delen överstimulerad.
Han får daglig motion och träning precis som han ska!
Våran 10 månaders blandis skäller på ALLT!
När han väl börjar så är det nästan omöjligt att få tyst på honom.
Vad göra? Antiskäll halsband?
Säga åt honom är meningslöst.
Lite jobbigt dock när man är i bilen eller ute och går och han skäller på folk man möter![]()
![]()
Tack för ett jättebra svar!Vad är det för ras på hunden? Som ägare till en korsning av två "skälliga" raser, finnspets/isländsk fårhund, så kan jag förstå vad du menar när du säger att det är meningslöst att säga åt honom.
Nu skäller iofs inte min hund på allt men i vissa situationer skäller han ofelbart och han är överlag väldigt lätt triggad till skall.
När han väl börjat skälla så är det omöjligt att få tyst på honom enbart genom en tillsägelse, även en hård sådan. Två saker fungerar på min hund:
1. Att bryta positivt, med godis eller en leksak. Jag känner min hund så pass att jag kan förutse situationerna och försöker då snabbt fånga uppmärksamheten med ett kommando typ sitt och en godisbit eller en rolig leksak/pinne etc. Fungerar numera hyfsat, ibland skäller han ändå men det blir inte det totalt blockerade hysteriskällandet.
2. Vatten. Det bryter skällandet men leder också till en hukande hund som visar tydligt obehag och är något av en nödlösning för mig. Brukar enbart använda detta när jag vet att jag kommer hamna i situationer med många andra hundar och stissig miljö där det kan vara svårt att fånga uppmärksamhet på andra sätt. Ofta räcker det med att jag skvätter på honom två tre ggr och sen behöver jag bara visa fram vattenflaskan för att han ska sluta. Det här är dock absolut inte det bästa sättet, dels för att hunden VERKLIGEN upplever det negativt och även för att man knappast alltid har en vattenflaska i fickan.
Det finns även en och annan situation där jag inte vet hur jag ska komma åt honom, t ex skäller han alltid när jag går ur bilen utan honom men slutar efter 5 min. Har funderat på ett antiskällhalsband i bilen men samtidigt så slutar han ju snabbt och har inga problem med att koppla av i bilen sedan, så det kanske är att göra en höna av en fjäder. Om nån har nåt bra tips så mottages det tacksamt!
Det låter som om din hund behöver allmän miljöträning och att du försöker bryta blockeringen i skällandet på ett positivt sätt. Sen kanske du får leva med lite skall om du har en sån ras. Min hund går t ex inte att leka med utomhus utan att han skäller men jag kan ju inte ta bort hela hans personlighet, det ligger i hans natur att vara skällig.
Oj vad långt det blev... Hoppas det är till nån hjälp iaf.
mvh Wildrose