Skämsdyna (eller -dingdong)

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 253

Ceta

Trådstartare
Igårkväll blev jag av @Anna introducerad till ordet skämsdyna, som jag tycker är helt fantastiskt! Ordet är väl en lite göteborgsk sammansättning av ”dyna” med betydelsen kvinnligt stånd, och skämskudde :D

Därför vill vi nu veta, vad ger er skämsdyna? Eller skämsdindong om någon man vill svara med :angel: Vad tycker du är pinsamt att du blir upphetsad av?

Vi hade vissa diskussioner @Anna , @Killaloe och jag. För mig är min främsta skämsdyna snusk i böcker :o Hoppas fler vill vara öppna och dela med sig :banana:

Igårkväll blev jag av @Anna introducerad till ordet skämsdyna, som jag tycker är helt fantastiskt! Ordet är väl en lite göteborgsk sammansättning av ”dyna” med betydelsen kvinnligt stånd, och skämskudde :D

Därför vill vi nu veta, vad ger er skämsdyna? Eller skämsdindong om någon man vill svara med :angel: Vad tycker du är pinsamt att du blir upphetsad av?

Vi hade vissa diskussioner @Anna , @Killaloe och jag. För mig är min främsta skämsdyna snusk i böcker :o Hoppas fler vill vara öppna och dela med sig :banana:
Förstår jag dig rätt - du vill att vi ska berätta vad vi blilr kåta av? Som vi tycker är pinsamt?

Inget jag vill berätta faktiskt.

Skämsdyna, skämspåse, skämskudde....kärt barn har många namn. Jag har bara hört det i samband med att råka ut för något skämmigt, inte att det skulle vara förknippat med något sexuellt. Det var nått nytt för mig.

Det hela började alltså med detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1bewq/de-foreslar-ett-kvinnligt-ord-for-stand-dyna

En (utomstående) väninna och jag var väldigt roade av att Sanna Nielsen sa att hon ”fick skämskudde” åt nåt i Mello för det är ju vanligtvis något man behöver eller vill ha snarare än får, och spånade sedan några veckor senare vidare på om ”skämsdyna” och att få dito kunde vara motsvarigheten till om man upptäcker att man finner något sexigt som man kanske inte räknat med och blir lätt generad av, t.ex någon på ett seriöst möte som man aldrig tänkt på på det viset innan, eller någon töntig popstjärna eller så - eller i mitt fall, Glenn Hysén. Detta tog jag upp i fredags :)

Allt med glimt i ögat, alltså, inget annat :) Men jag förstår att det är rörigt och känner man inte till det nya ordet är det ännu rörigare.

Det hela började alltså med detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1bewq/de-foreslar-ett-kvinnligt-ord-for-stand-dyna

En (utomstående) väninna och jag var väldigt roade av att Sanna Nielsen sa att hon ”fick skämskudde” åt nåt i Mello för det är ju vanligtvis något man behöver eller vill ha snarare än får, och spånade sedan några veckor senare vidare på om ”skämsdyna” och att få dito kunde vara motsvarigheten till om man upptäcker att man finner något sexigt som man kanske inte räknat med och blir lätt generad av, t.ex någon på ett seriöst möte som man aldrig tänkt på på det viset innan, eller någon töntig popstjärna eller så - eller i mitt fall, Glenn Hysén. Detta tog jag upp i fredags :)

Allt med glimt i ögat, alltså, inget annat :) Men jag förstår att det är rörigt och känner man inte till det nya ordet är det ännu rörigare.
Det korta svaret är att jag aldrig skäms över att jag blir upphetsad, men att det inte är något jag delar med någon annan än eventuellt föremålet för reaktionen.

Förstår helt enkelt inte varför man skulle skämmas över det. Det är mitt liv och min kropp.

Det var bara tänkt att det skulle bli en flummig rolig tråd, och givetvis inget som någon tvingas att skriva i. Vi skrattade gott åt det i fredags, men uppenbarligen hade jag fel

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 703
Senast: Pratsch
·
Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle... 78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
91 977
Senast: Wingates
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 577
Senast: honung
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 116
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka