Skapar ny fodertråd...

Högkvalitativa torrfoder i all ära, men jag räknar inte den maten som den ultimata kattmaten heller. RC:s foder innehåller ganska mycket kolhydrater, något som katters matspjälkningssystem inte är gjorda för att bearbeta, iaf inte i de mängderna. Allt ifrån 19,5% stärkelse till 32% står det att läsa i RC:s näringsfaktatabell. Lägg sedan till fibrer och cellulosa. Då kan man komma upp till 50% innehåll av kolhydrater. Och inget foder innehåller mer än 38% protein. En katt är gjord för att få i sig betydligt mer än 38% animaliskt protein. Många oberoende näringsexperter rekommenderar att en katts föda bör innehålla minst 40% protein. Katten är trots allt renodlad köttätare.

Studier i USA (pågår säkert liknande studier i Europa också) visar på ett eventuellt samband mellan diabetes hos katter och högt intag av kolhydrater. Jag har själv upplevt att bästa sättet att få ner en katt i vikt är att ge ett väldigt proteinrikt (mer än 50% protein), men fett- och kolhydratsfattigt foder. En metod som rekommenderas av många amerikanska veterinärer. En slags Dr. Atkins-diet för katter, skillnaden mellan människan och katten är dock att katten är anpassad att leva på denna diet.

Vad vill jag säga. Jag vill nyansera debatten lite :D Även om de högkvalitativa fodren är bra mycket bättre än ICA-maten så bör man kanske vara lite mer kritisk till just typen torrfoder än man är idag. Idag är det den vedertagna metoden att utfodra både hundar och katter, och varken hundar eller katter är ju gjorda för att käka torra kulor fullspäckade med kolhydrater.

Mamsens katt, en kastrerad huskatt på 9 år, har levt hela sitt liv på ICA-mat och han mår alldeles strålande, precis som byns alla andra katter som också lever på "skitmat".

Mina katter får hemlagad mat och de mår alldeles utmärkt. de skiter mindre nu än de gjorde när de tuggade RC ;)
 
ett väldigt proteinrikt (mer än 50% protein), men fett- och kolhydratsfattigt foder.

Du har förstås inte hittat nåt sånt, utan gjort det själv?

Det lät smart!

mandalaki
 
Berätta gärna mer om din mat! :)
Många av de uppfödare i usa vi jobbar med utfodrar enligt BARF, men jag konstaterade att det inte är praktiskt eller ekonomiskt möjligt för mig, tyvärr.

Hill's har ett nytt foder (m/d heter det) med mer protein och mindre kolhydrater, men jag hittar siffror på vad det innehåller, ska kolla på en påse nästa gång jag handlar, jag tycker det verkar intressant.
 
Såvitt jag förstår, är det samma tanke bakom Hill's m/d och RC Diabetic, Högre proteiner och mindre fibrer. Dessa foder är ju framför allt till diabeteskatter men går alldeles utmärkt att ha en frisk katt. Men de betraktas som "bantningsmat". När man ger en diabeteskatt de här fodren så kan man i vissa fall sluta helt med insulinsprutor eller tabletter (mindiab).
Som lite kuriosa känner jag en som efter att ha satt båda sina diabeteskatter på RC diabetic kunde sluta ge den ena katten mindiab. Båda har legat högt i fruktosamin (långtidssocker) på andra foder men låg efter ett tids matande med detta foder på normala nivåer.

Själv ger jag det mina katter tycker bäst om. Min hund är väldigt kräsen men äter RC Energy 4800 bra. Ger jag då inte mina katter RC så går de på hundmaten istället. En av "marodörerna" äter endast Exigent (annars äter hon hundmat). Jag har Hair and skin som basfoder. Maine Coonen tycker bäst om Maine coonfodret. Jag har skålar på tre olika ställen i huset med olika torrfoder i. Sovrummet (där maine coonen bor) finns Maine coonfoder. Toaletten, där marodörerna bör, finns Exigent. I köket, där alla äter, finns Hair and skin.

Här vill jag tillägga, för att undvika vidare disskutioner om min katthållning, att "marodörerna" är 2 st 8 månaders burmahonor, och Maine coonen är en 1,5 års fertil hankatt. De får alltså inte umgås. De får vara ute i lägenheten halva dygnet var, vilket jag tycker är acceptabelt. Jag har även en huskatt som får vara där hon vill. Dock ej på toaletten när marodörerna är där.

Tolvis
 
Ger mina katter RC kitten+babycat och de mår bra av det.
Den vuxna honan kanske är lite fet pga just den sorten men än har hon ju diande kattungar. Min andra hona är 1 år och underviktig så hon måste äta dessa sorter så att hon får i sej fett.
Nån som har förslag på annan sort som hon kan gå upp i vikt av??

Mammas katter (huskatter) har alltid fått Mjau´s torrfoder och de ser ut att må bra av det. Fast de är lite överviktiga. Sjuka har de aldrig blivit pga maten, utan av andra saker. Men jag håller med om at det är skitmat och blir dyrare än det jag ger!!

Just nu bor jag hos mamma med mina katter och de har tillgång till hennes katters mat, men den har de aldrig ätit av. Undra varför?? :D
 
ett väldigt proteinrikt (mer än 50% protein), men fett- och kolhydratsfattigt foder.

Du har förstås inte hittat nåt sånt, utan gjort det själv?

Det lät smart!

mandalaki

Jo, sådan man får man göra själv :D

Sassy: Ja, BARF har växt sig starkare genom åren, den metoden har börjat hitta fäste i svenska kattvärlden också. Jag är dock lite skeptisk mot just BARF, men BARF är säkert bättre än torrfoder. Jag tror inte att min matlagning skiljer så mycket ifrån BARF förutom att jag tillagar allt. BARF-metoden faller också lite på att man enlöigt den ska utfodra djuren med Bone And Raw Food, och mina ktter tuggar inte gärna på ben. Ca 75% av maten är kött och de resterande 25% är grönsaker. Majs, ärtor, morötter och lite lite råris. Blir det för mycket grönsaker vill inte katterna äta maten...De tycker att det räcker med att husse och matte är vegetarianer :)

Nu ska jag skriva en inköpslista till veckans storkok ;)
 
Min katt (snart 16 år) har ätit mjukfoder hela sitt liv. Kanske är det därför hon nu har problem med tänderna... hursomhelst har hon numera problem med att äta torrfoder pga tänderna. Vad kan man då göra förutom att fortsätta ge mjukfoder? Finns det mjukfoder som har bättre näringsbalans?
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 061
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp