Skarva nätverkskabel?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Ayumi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 6 323
A

Ayumi

Går det att skarva nätverkskabeln? Hunden (som just nu är gratis :devil:) har nästan tuggat rakt igenom den. :(
Att dra ny kabel är inte ett alternativ, då sladden går från grannens hus (dvs mina föräldrar) och är luftburen. (Okej, det GÅR att dra helt ny kabel, men det är verkligen allra, allra, allra sista utvägen, min ekonomi går redan på knäna och 60 m skärmad kabel är ju inte jättebilligt.)

Internet dör lite titt som tätt, jag får hålla i kabeln i vinkel för att internet ska fungera. Känns inte riktigt som att det håller i längden.
Skithund! :mad:

Sv: Skarva nätverkskabel?

Lågbudget, om du inte vill ha längre kabel utan bara laga kanske en sådan här kan fungera. Behövs egentligen verktyg till (se text), har dock för mig att det går med skruvmejsel om man är lite försiktig
http://www.kjell.com/?item=68015&path=97000000,208000000,209500000,219500000,222000000

Annars kan man man kanske vara lite seriösare och sätta in riktiga uttag, finns lite olika lösningar beroende på hur man vill ha det t.ex. samma site under
"Datorer & kringutrustning / Nätverk/bredband / Installationsmateriel / "

Ännu bättre än en skruvmejsel (om man nu inte har ett riktigt kroneverktyg) är en tunn plastbit i stil med ett körkort eller tunnt kreditkort. Då löper man mindre risk att pressa isär de metalleggar för långt, som skall skära igenom kabelns isolering.:idea:
Om en sådan skarv skall sitta utomhus så behöver den fukttätas så noggrannt som möjligt. Självvulkaniserande gummitejp, av sådan typ som man fukttätar kablar till parabolhuvuden med, funkar. Om skarven dessutom är på den luftburna delen av kabeln så behöver den dragavlastas litet extra. Enklast är att göra en kort slinga, en liten loop, på kabeln och låsa den i sig själv med ett eller ett par buntband.

Den trådlösa router jag köpte kostade 399:- Inte specielt mycket dyrare än en vanlig lång nätverkssladd. Tillräckligt snabbt!

tillräckligt snabbt inom tio meter kanske. men med radiovågor funkar det inte riktigt som folk hoppas, hastigheten droppar till 10% av max redan på 75% SNR (signal mot brus).

kabel är imo alltid att föredra.

Är det brott på kabeln inomhus?
Är den tillräckligt lång?

Om ovanstående uppfylls så är det ju väldigt enkelt att bara sätta dit en ny modularkontakt, det tar någon minut eller tre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka