skatta när man sålt beg utrustning

BernT

Trådstartare
Har gjort mig av med min häst och därför sålt alla prylar/utrustning. Fick ihop nätta 32000kr för det + ska sälja sadeln som borde ge ca 15-18000 till. Troligtvis runt 15 så den säljs fortare.

Är det något man måste skatta för? Jag har kvar kvitton på typ allt (bara småprylar som inte är värda något jag intw har kvitto kvar på) och där ser man ju att nypris (alltså vad jag betalat) för allt jag sålt ligger på runt 70000 kr + sadelns nypris var 28000 dvs jag har absolut inte gjort någon vinst.

Antar att det om det ska skattas ska tas upp först i nästa deklaration och det är ju ett tag kvar men bra att vara förberedd tänkte jag.
 
Nej, varför om du är privatperson och inte gör vinst?
Jag skulle inte gjort det, det känns ff som "småsummor" ;)
Hur många tar upp sina bilförsäljningar i deklarationen liksom...
 
Ja, du ska betala skatt om du gjort vinst. Dvs om du köpt en pryl för 5 kr och sen sålt den för 10 kr. Men eftersom du faktiskt har gått med förlust är det bara att stoppa pengarna i madrassen.
 
Är det något man måste skatta för? Jag har kvar kvitton på typ allt (bara småprylar som inte är värda något jag intw har kvitto kvar på) och där ser man ju att nypris (alltså vad jag betalat) för allt jag sålt ligger på runt 70000 kr + sadelns nypris var 28000 dvs jag har absolut inte gjort någon vinst.
Till att börja med skall du inte skatta eftersom du, som du själv påpekar, inte gjort någon vinst utan säljer med förlust. Vad det hypotetiskt skulle kunna handla om vore snarare att yrka förlustavdrag, om det handlat om näringsverksamhet.
MEN eftersom detta handlar om ren hobbyverksamhet så är det knappast heller applicerbart. Du får sälja med upp till 50 000 kr/år i vinst i privat/hobbyverksamhet utan att skatteverket bryr sig om det.
Att sälja fritidsartiklar med förlust tror jag inte att skatteverket någonsin bryr sig om - du har ju redan skattat på inkomsterna som du använt för att köpa grejorna, och betalat moms dessutom.
 
Till att börja med skall du inte skatta eftersom du, som du själv påpekar, inte gjort någon vinst utan säljer med förlust. Vad det hypotetiskt skulle kunna handla om vore snarare att yrka förlustavdrag, om det handlat om näringsverksamhet.
MEN eftersom detta handlar om ren hobbyverksamhet så är det knappast heller applicerbart. Du får sälja med upp till 50 000 kr/år i vinst i privat/hobbyverksamhet utan att skatteverket bryr sig om det.
Att sälja fritidsartiklar med förlust tror jag inte att skatteverket någonsin bryr sig om - du har ju redan skattat på inkomsterna som du använt för att köpa grejorna, och betalat moms dessutom.


Ahaaa, där jag misstolkat. Trodde man Max fick sälja för 50/år oavsett om det var vinst eller inte. Men då är det ju lugnt :)
 
Inte enligt den här broschyren från Skatteverket.

Vinst upp till 50 000 kr/år från hobbyverksamhet beskattas inte (men skall deklareras).
Hobbyverksamhet som uppvisar förlust behöver inte ens deklareras.

Det är bara om inkomsten kan räknas till inkomstslaget kapital, d.v.s. enstaka försäljningar av tillgångar. Försäljning av begagnad hästutrustning hör ju helt klart dit.

Om verksamheten inte är av inkomstslagen näringsverksamhet eller kapital så är det en hobby och då är det inkomstslaget Tjänst. Citat Skatteverket: "I princip är alla inkomster från hobbyverksamhet skattepliktiga".

/Hon som skattade för hobbyinkomster från sin hemsida.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på och säljer ut lite begagnad utrustning som inte använs längre i hopp om att få in lite pengar att handla Nya grejer för på...
Svar
5
· Visningar
996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp