Skav av sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 437
A

afsana

Vår c-ponny har helt plötsligt fått skav av sadeln. Mitt på ryggen på båda sidor om ryggraden (antagligen av bossorna). Tips vad vi kan prova för att minska skav. Har nu schabrak och en teddypad.
Vad tror ni om en gelepad?
Snälla hjälp oss!

Sv: Skav av sadel?

Det kan vara så att sadeln inte ligger an lika mycket mitt på. Då ruggas håren där.
Ev kan det hjälpa med en omstoppning av sadeln. Tror inte att div paddar hjälper.
Om sadeln passar så är nog fårskinn eller renskinn det bästa. Inte en pad mellan sadel o schabrak utan fårskinnet ska vara närmast hästen.
// Linda

Det kan vara så att sadeln inte ligger an lika mycket mitt på. Då ruggas håren där.
Ev kan det hjälpa med en omstoppning av sadeln. Tror inte att div paddar hjälper.
Om sadeln passar så är nog fårskinn eller renskinn det bästa. Inte en pad mellan sadel o schabrak utan fårskinnet ska vara närmast hästen.
// Linda
Sadeln är ganska ny. Fick med den när vi köpte hästen. Funderade också om man bara kunde ha fårskinnspad under sadeln, inget schabrak.

Kan ju helt enkelt vara så att sadeln inte passar så ni måste köpa en ny?
Men om den passar så är annars ett renskinn närmast hästen bra mot skav..

varningsklocka! säljaren kan likaväl ha skickat med en sadel som inte passar omden ingick i köpet.. ta ut en sadelutprovare för att kontrollera :idea:

lycka till!

varningsklocka! säljaren kan likaväl ha skickat med en sadel som inte passar omden ingick i köpet.. ta ut en sadelutprovare för att kontrollera :idea:

lycka till!
Nej säljaren skickade inte bara med en sadel utan han var riden med denna. Han var däremot väldigt tjock om magen och omusklad när vi köpte honom och nu har han fått mindre mage och mera muskler. Om det kan ha någon betydelse. Var får man tag på en sadelutprovare? Bor i Arboga, Västmanland.

Det har jätte stor betydelse... ibland får man byta sadel varannan månad för att den ska sitta bra, att hästen musklar sig eller tappar muskler är en anledning till varför sadlen kan behövas bytas/stoppas om. Så jag tror inte den passar längre. Vet tyvär inte vad någon sadel utprovare där uppe. Men rekomenderar stark att försöka hitta någon.

Lycka till:)

Sadeln är ganska ny. Fick med den när vi köpte hästen. Funderade också om man bara kunde ha fårskinnspad under sadeln, inget schabrak.

JA, det kan man! Frågar du mig, så tycker jag vojlock/schabrak är helt värdelöst, medan fårskinnspad är bra. Min häst går alltid med enbart pad.

Jag har också erfarenheten att pälsen är som känsligast mot skav nu, då vinterpälsen är "gammal" och inte växer mer, och sommarpälsen inte kommit fram än. Pälsen är som gammalt, risigt hår, ungefär (något överdrivet), och blir lätt "uppruggad" och går sönder....

Håller i övrigt med dem som rekommenderar att undersöka om sadeln verkligen passar! Om hästen musklat sig kring manken och på ryggen kan det hända att sadeln inte längre är tillräckligt vid i bommen, och då behöver ni förstås byta!

bara för att hästen är riden med sadeln innan betyder det inte att den passar!

mustang norr om stockholm har sadelutprovning. vad jag hört så är dom duktiga och har stort sortiment.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka