Skicka in prov till humanlabb privat?

Ainon

Trådstartare
Frågar här i väntan på att jag ska kunna ringa sjukvård och labb på måndag. Bukes kunskap är ju ibland oändlig.

Kan man som privatperson skicka in provmaterial för analys till humanlabb? (labbet i denna fråga är folkhälsomyndighetens) Alltså att man tar blodprov och sådant själv, skriver egen remiss, skickar in själv och självklart då själv betalar för analyserna.

Vill veta i händelse av att sjukvården ej vill ge mig de proverna jag vill ha. Skulle inte ha något emot heller att gå genom sjukvården och betala det proverna kostar men förstått att det ej är möjligt...
 
Werlabs är de enda jag kan komma att tänka på.

I Sverige är de enda som utför analysen folkhälsomyndighetens labb av vad jag förstått. Är alltså inte ute efter något hälsopaket el liknande utan en specifik analys. Om sjukvården vägrar ge mig den funderar jag på om nån vet om det går att ta blod och skicka in själv.

Men ska ringa runt på måndag.
Min hypokondriska oroliga hjärna vill dock helst veta Nu ;)
 
Vet du exakt hur blodprovet ska tas, vilket slags rör som behövs, om det ska vara någon tillsats i, om analysen ska göras på helblod, serum eller plasma, hur provet ska hanteras, om det ska centrifugeras, hur det ska skickas, hur det ska förvaras, hur du ska skriva remissen och hur du ska tolka svaret?
 
Vet du exakt hur blodprovet ska tas, vilket slags rör som behövs, om det ska vara någon tillsats i, om analysen ska göras på helblod, serum eller plasma, hur provet ska hanteras, om det ska centrifugeras, hur det ska skickas, hur det ska förvaras, hur du ska skriva remissen och hur du ska tolka svaret?

Ja med reservation för tolkningen kanske. Är ju inte så annorlunda än veterinärmedicin...
 
Ja med reservation för tolkningen kanske. Är ju inte så annorlunda än veterinärmedicin...
Jag vet att innan Weberlabs så var det några som genom sin vårdcentral gjorde vissa specifika prover. De blev då fakturerade i efterhand av folkhälsomyndigheten (eller vilket labb nu än VC använder sig utav). Det var dock inte enkelt och krävde en hel del övertalning.

Men Weberlabs gör också enstaka prover. Har du kollat så att det du behöver kolla inte finns i deras "sortiment"?
 
Jag vet att innan Weberlabs så var det några som genom sin vårdcentral gjorde vissa specifika prover. De blev då fakturerade i efterhand av folkhälsomyndigheten (eller vilket labb nu än VC använder sig utav). Det var dock inte enkelt och krävde en hel del övertalning.

Men Weberlabs gör också enstaka prover. Har du kollat så att det du behöver kolla inte finns i deras "sortiment"?
Det är väl Werlabs du menar, om hon ska googla ...
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Såg en annons här på buke från något som hett urinkollen(punkt)se, och eftersom det låg i annonser hoppas jag det är okej med den här...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 659
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
927
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp