Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
På min häst blev det ENORM skillnad. Han äkade sin ryggaktivitet med ca 10% redan första två passen och nu har han lagt sig till med ett helt annat steg, mer rygg större rörelser. Jätteskillnad.
Brorsans häst har inte visat samma skillnad, han blir bara gladare när man sadlar med bomlöst.
Jag har som ovanstående säger märkt en större ryggaktivitet. Större steg. Mer framåtvilja på islänningen.
Så nog har det varit skillnad allt men så har jag ju en häst som är något skumt byggd...
Ponnyn har numera alltid spetsade öron och rör sej med större rörelser.
För att inte tala om galoppen..
Han har alltid haft svårt för att galoppera... men det var innan jag började med min bomlösa... nu galopperar han med spetsade öron och han kan galoppera flera gånger under ett ridpass och dessutom kan jag numera både länga och korta galoppen utan att han stannar eller får panik och springer på bakbenen...
Jag har bara ridit i min sadel 2 gånger än så länge men jag märker redan skillnad. Framförallt att Kjarkur inte alls är lika stel och det gör att traven blir stadigare och han är lättare att samla inför tölten så den blir också bättre.
Så från att ha problem att hålla traven längre än 50m till att kunna gå öppnor i trav och gå på volt utan att falla på bogarna och han tycks dessutom kunna hålla traven hur länge som helst nu. Tänk bara det på två ridpass
Jag har hållt på ett tag och töltsatt min häst - det har gått sådär måste jag väl säga... Tills jag fick hem min bomlösa, nu har vi tagit ett jättekliv framåt med tölten! Han är mer taktfast och tar för sig mer samt att han kan hålla takten i en snabbare tölt!
Och galoppen ska vi inte tala om! Första gången höll jag på att skjutas ur sadeln när han fattade galopp! Ungefär så här kände jag mig:
Nu har jag börjat vänja mig och det går mycket bättre - jag känner även skillnad på viljan att samla sig och använda ryggen.