Skillnad på olika typer beten?! vet ej hur jag ska göra med min häst

Jagochwille

Trådstartare
Moderator: Ligger tråden fel vänligen flytta den till rätt då jag inte vet om detta är rätt för frågan


Dags för betes släpp och det som var tänkt blev ändrat av olika anledningar.

Har en Haflinger, vet inte om jag skulle kalla honom lättfödd då han gått på fri tillgång på bra analyserat hö och han har blivit superfin i hullet, gått ner och fått muskler.Dock brukar rasen av vad jag läst vara lättfödda..vet dock ej om de är mer eller mindre benägna att få fång?! Han har tidigare gått på skogs bete och åkersbete utan problem.

Har hittat ett ställe med dalar, stenhyggen, stoooor gräsyta, skog.. ja blandat alltså. Inte gödslat och sått osv.. naturbete eller vad man kallar det.. anses det magert? Vad är skillnaden på beten?

Wille har gått i en lösdriftshage dagtid under hela vintern, även på våren men då mellan 7-20 ca.. allteftersom har gräset växt upp och för någon vecka sedan åt han mycket gräs och avföringen var grön.. BÖR han vara tillräckligt van att släppas på betet jag beskrev ovan?

Jag är oerfaren på att släppa häst på bete då det är min första egna så alla tips mottages samt förklaringen på olika beten. :)
 
Sv: Skillnad på olika typer beten?! vet ej hur jag ska göra med min häst

Ett naturbete brukar vara lite mindre kraftigt än en gödslad och odlad vall. Men mycket beror på vilka växter och örter som växer på betet.
Ofta är det vissa fördelar med naturbeten eftersom dessa ofta är kuperade vilket gör att det brukar finns bete i hagen oavsett vad det blir för väder under sommaren. Är det en torr sommar så brukar det vara fuktigt i låga delar av hagen och då finns det bättre gräs där, regniga somrar är det istället ofta bra bete på de högra delarna. Dessutom brukar naturbeten ofta vara lite större och därför rör sig hästarna mer än vad de gör på en platt vall.

Går din häst i en hage där det finns gräs från sju på morgonen till åtta på kvällen så är den van vid gräs vid det här laget.
 
Sv: Skillnad på olika typer beten?! vet ej hur jag ska göra med min häst

En ponny är ju alltid en ponny ;)
Fast har han gått på gräs hela våren så borde de inte vara någon fara helt enkelt de som är viktigt är väl att hålla koll så han inte blir för tjock!
Och ja Haflingers är väldigt lätt födda har en egen som dock har fång så inget bete för hennes del!:p
Lycka till :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp