Skillnaden mellan Grand Danios och Leonberger?

Home

Trådstartare
Hur mycket skiljer sig raserna Grand Danios och Leonberger förutom utseendet?

Temperament?
Aktivitetsbehov?
Är någon svårare att uppfostra?
Speciell skötsel?
Vilken av raserna skulle ni köpa som första hund?

Berätta gärna lite annat om raserna också om ni kan, och andra skillnader som finns mellan dom.
/Home :)

Sv: Skillnaden mellan Grand Danios och Leonberger?

Jag har ingen aning om hur en GD är men min första alldeles egna hund (hade haft tidigare inom familjen) var en LB hane.

En LB efter "rena" utställningslinjer har ofta en något lägre aktivitetsnivå än de efter arbetande linjer så det är något som kan vara bra att kolla upp.

Hälsan och metaliteten är väldigt viktigt att kolla upp när det gäller föräldradjuren.

Föräldrarna ska vara Hd och Ed röntgade samt ögonlysta och MH-testade med så lite rädslor som möjligt. Hjärtfel har även blivit vanligare inom rasen så det kan vara bra att fråga den eventuella uppfödaren hur det ser ut bakåt i linjerna med det. Jag fick ta bort min hane 4 år gammal p.g.a. DCM och det är inte roligt att behöva stå i den sitsen. Sedan har även någon mer sjukdom dykt upp inom rasen och som de ska vara testade mot men jag är osäker på vad det är för någon, LPN tror jag men det står på rasklubbens hemsida. Om du fastnar för någon specifik uppfödare (oavsett ras) så kan ett tips vara att fråga runt om åsikter om just den uppfödaren, t.ex. tidigare valpköpare eller andra som har samma ras och har varit med i svängarna under en längre tid för tyvärr är inte alla uppfödare ärliga.

Om du undrar över något specifikt om LB:n så är det bara att fråga, lättare att svara på frågor än att bara skriva om lite allt möjligt :)

Har hafft Grand Danois i 8 år , tyvärr fick hon somna in pga Lymfcancer alldeles för tidigt . Med Grand -Danois måste man vara hård på HD då detta frestar på en så tung stor hund , även Tonsillit är vanligt i rasen men åtgärdas enkelt med att avlägsna halsmadlarna sen e dem bekymren borta . Man bedriver ingen MH status på Grand Danois ( en del gjört ) men dem linjer vi hade i vår hund var mkt lugna och stabila , var mkt på Ras specialer och ställde ut i flera år , alldrig ett ljud utanför ringen med bråk mm mellan hundar . Vi hade inga problem med vår tik i träning , hantering , socialt mm en mkt lätt ras tyckte jag , den är stor ok men det är charmen , när dem är innomhus e dem ju mkt lugna och tar då inte stor platts ..men var beredd på långa åar fr vatten skålen och fläckar på tapeterna när dem skakar sig , ler:D

Tack för svar!
Så dom är enkla att uppfostra?
En liiiten fråga till; Hur mycket ägnade du åt pälsvård? ;)

Juste en till fråga! Haha...
Någon jaktinstinkt? Frågar även misshappydog och ni som har Grand Danios. ^^

En LB är väldigt lättlärd MEN kan vara en aning svårmotiverad men hittar man de rätta knapparna så är de otroligt enkla (min lärde sig alltid ett nytt kommando/trick på en dag sedan satt det som berget).

Pälsvården är väldigt enkel trots mängden, jag borstade igenom min ca. 1 gång varje till varannan vecka men lite oftare under fällperioderna. Har man en LB så får man räkna med att det blir lite hårtussar här och där i hemmet men å andra sidan är de enkla att plocka upp.

De ska inte ha någon utpräglad jaktinstinkt men visst förekommer det en del hos några individer men långt ifrån så mycket som hos en renodlad jakthund :)

Jag skulle snarare fråga vad som gör dem lika förutom att de är stora ;)

Har leonberger, som synes på avataren. Tycker dock inte hon är typisk för de jag mött, upplever rasen som ofta cool, lätt att ha att göra med, storleken är ett litet bekymmer dels för deras hälsa (som du redan fått tips om) och dels när man ska hantera dem.. de tar plats!! :angel: Bara att hitta en vettig plats att duscha dem på vid behov kan vara lurigt när de hittat nåt guck i skogen :eek:

Pälsvård blir det ju en del, för vissas päls har en tendens att tova sig. Så även om det inte är en pälsras så får man borsta en del. Vår tik får verkligen tovor lätt om hon inte är välbadad o välborstad. Alla verkar inte ha det så men så upplever jag det. Inte för att man borstar superofta men att verkligen borsta igenom hela hunden tar ju en bra stund.

Nu blev ju det här helt virrigt, men svarar gärna på frågor för d är lättare :) Jag älskar iaf rasen för deras temperament, men skulle inte köpa en ny om jag inte hade en rejäl kombi och hus.

Bara att hitta en vettig plats att duscha dem på vid behov kan vara lurigt när de hittat nåt guck i skogen :eek:
Äsch då! Ett vanligt badkar fungerar utmärkt om man nu inte har x antal glasflaskor runt omkring då då de löper en stor risk att välta och krossas när hunden vänder sig om ;) :D T.o.m. min hane (78 cm/72 kg) fick plats i ett badkar och kunde även på något vänster lyckas vända sig om i det också även om några schampoflaskor åkte ner på vägen om jag inte hade flyttat undan dom innan :angel:

Tack för alla svar!
Återkommer med många frågor lite senare för jag har väldigt bråttom nu. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 442
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 960
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 247
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 780
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31