Skillnaden mellan Sidepull/hackemore

Limelight

Trådstartare
Jag har ridit en hel del med Hackemore ( små skänklar), men blivit väldigt intresserad av Sidepull på sista tiden.
Men jag funderar, vad den stora skillnaden är med dessa två bettlösa varianter ?.
Tycker det verkar att de fungerar på "ungefär" samma sätt i slutändan, har jag fel ?.

Ni som ridit med båda, vilket tyckte ni och hästen fungerade bäst ? :)

Sv: Skillnaden mellan Sidepull/hackemore

Hackamore är ju en hävstång, det blir alltså tryck på nacken. Hackamore är ett ganska skarpt "bett" som alltså ger rejält tryck på nacke och nosrygg (även "ponnyhack") och dess utformning gör att man inte kan ta ledande tygeltag.
Sidepull ger inget tryck på nacken och är betydligt mildare, det går även att ta ledande tygeltag.

Skillnaden mellan dessa är alltså stor.
Har varit med om hästar som älskat hacket och hästar som hatat det men man måste anpassa sin ridning efter att det är en hävstång, rida mycket med sits och skänklar eftersom det inte går att ta ledande tygeltag klokt.
Sidepull är ungefär som att rida i grimma. Min nuvarande häst kan inte ridas på hack (för skarpt) men funkar bra att rida i en vanlig lädergrimma med tyglar i ringarna :p dock blir det ingen seriös ridning utan bara lite på slappardagar

Sv: Skillnaden mellan Sidepull/hackemore

Man ska också tänka på att sidepull från början tillverkades för att användas på unghästar i paddock som skulle lära sig tygeltagens inverkan, och att knutarna inte är starka nog att hålla en häst som vräker sig framåt och vill sticka. De går helt enkelt upp. Detta enligt en bekant som ägnar sig åt westernridning och som ofta är i USA för att handla hem utrustning. Så man ska ha det i tankarna om man ger sig ut i skogen med sidepull på hästen!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Kajsalisa
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 812
Senast: julgrisen
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 828
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Artfex S