sköldpadds färg utan vitt ?

E

Emmizen85

Vår katthona har såda färg men räknas hon som sköldpaddsfärgad fastän hon inte har något vitt i sig ? :confused:
 
Skölpadda betyder att katten har både svart och rött pigment, diluterat eller inte. Vit färg har inget med sköldpadd att göra.
 
Det är precis som de anra säger, vitfläsk har inget med sköldpaddsfärgen att göra. Men däremot så påverkar vitfläck sköldpaddsfärgen. En sköldpadda utan vitfläck är väldigt melerad i sitt utseende, det röda och det svara flyter in i varandra.
Om katten är vitfläckig så blir det röda mer avgränsat från det svarta. Ju mer vitt, desto tydligare avgränsningar. Det är därför man gärna avlar sköldpaddfärgen ihop med vitfläck, just för att det blir så snyggt!
 
Dock verkar det som om huskatterna bryter från mängden när det gäller fläckar vs melering och vitfläsk (;)). På husisar är det vanligt med melerade vitfläckspaddor, vilket nästan är obefintligt på iaf Britter
 
Är du säker? Är det inte bara så att de vitfläskiga ( ;)) sköldpaddr du sett varit låggradigt fläckiga? För rasen borde inte påverka hur vitfläck och rött/svart pigment integererar.
Jag tycker att det stämmer.
Titta på den här tex.
 

Liknande trådar

Avel Skimmlar har ju större risk att få tumörer/melanom/knutor. Men, ni som har bättre koll på färger och genetik än jag, är det bara...
Svar
17
· Visningar
1 106
Senast: AbCdE
·
Tjatter Vill ni visa bild på eran vigselring? Förlovningsringen är i guld, helt slät. Vill ha en vigselring med en sten i. Eller ja bilden jag...
2
Svar
39
· Visningar
2 741
Senast: Bison
·
Kläder & Bli fin Jag funderar på att färga en klänning röd (från blå). Problemet är att jag bor i lägenhet och känner mig inte helt pigg på att köra den...
Svar
11
· Visningar
669
Hemmet Vilken färg tycker ni är snyggast på dörrar och fönster i ett klassiskt svenskt falurött hus med vita knutar? Vitt, svart, grönt, gult...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 014
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp