Skötare med handikapp/skada

Sv: Skötare med handikapp/skada

Jag satte ut annonsen här på bukes annonssidor. Fick svar dagen efter. Har fått flera svar nu, men antingen är de för långt bort, eller inte det som jag sökte. Flera har mailat och vill att jag ska ta hand om promenadridningen 3 dagar i veckan, och betala mellan 500 och 1000 kr för det....... men det funkar ju inte så för mig.

Den som jag hittade nu förstår mina problem, och har inga krav, mer än att hästarna pysslas om. Kan jag inte rida så behöver jag absolut inte ha dåligt samvete för det! Jag ska börja med en dag i veckan, men jag får ju naturligtvis komma oftare om jag vill och pyssla, borsta och gosa!!

Mycket imponerad av din viktminskning :bow: Det hoppas jag på oxå, att jag går ner nu. Det kommer jag ju att göra iom att jag börjar röra på mig och rida igen, samt bassängtränar.

Jag tycker gott att du kan sätta ut en annons, där du skriver vad du kan och inte kan......... det gjorde ju jag och fick svar. Alla vill inte ha folk som jobbar hästen i paddocken 3 dagar i veckan. Det stallet jag kommer till ligger på ägarens föräldrars gård. Jättemysigt med tre boxar. Hon äger alla tre, och jag har fjordingarna att gosa med. Jag tror inte heller att hon blir arg om jag borstar lite på nordisen heller ;) om jag känner för det.

Leta häst du, din finns nog därute den med!!! Lycka till!!! :banana:
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Där jag är nu finns det hur många hästar som helst men jag får börja med att hantera dom och sedan rida in dom och sedan har dom en förmåga att bli sålda. (Han köper in billiga hästar (oftast tinkrar/irish cobs) som direktimporteras från irland/england). De flesta av dom ska vara körda och rida men när man väl testar så stämmer det inte.

Håller på med 3 hästar nu:
1. Tinker hingst som de som är i stallet inte våga hålla på med då han med fel personer inte är att leka med (har dock blivit mkt bättre). Han är avelshingst och stolt över det och visar gärna upp det. Lite körd innan men har börjat rida honom. Väldigt snäll men är inte helt säker att hantera än. Skulle nog bli en underbar häst om han kom till rätt ställe och person. Antigen som enda hingst (där han står nu finns det 5 andra som står inne just nu) eller bli kastrerad.

2. Ett stort ardenner sto (gissa närmare 165cm) som har varit dåligt behandlad så hon är rädd av sig. Hon skrämde slag på de som jobbade där då hon försvarar sig genom att sparka om hon inte kom undan det "farliga". Hon är mkt bättre nu och hon har aldrig sparkat åt mig. När man vunnit hennes förtroende så försöker hon vara en till lags på alla sätt och är väldigt mjuk och känslig. Oxå en underbar häst åt rätt person

3. Tinker sto modell ponny. Mjuk och känslig och underbar att hantera/rida men hon har som många som kommit hit blivit dåligt behandlad. Så man måste vara lugn. Inte riden förut men troligen körd. Lättlärt och mysig och önskar att jag hade råd att köpa henne. Tycker dock 25.000kr för en outbildad häst, utan papper med okänd ålder är på tok för mycket.

Hoppas att hitta ett ställe som du verkar hittat. Det är ju så härligt att vara bland hästar när man har ont. Att ta en lugn skrittur är guld värd när man känner sig stel och öm. Men det gäller att ha en häst som man kan koppla av med (inte som de 2 jag rider :rofl: :rofl: :rofl: ). Det jag skulle vilja är en häst att mysa och koppla av med.

När det gäller viktnedgången så krävdes det en operation men jag ångrar verkligen inte att jag gjorde den. Hoppas oxå att fibromyalgin ska bli bättre med tiden.

Har du oxå problem med att göra för mycket så att du blir sämre i kroppen?
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Beundransvärt att du kan hålla igång så med fibro.
Jag är oxå så att jag tar i, för det är roligt, eller för hästarnas skull och så ligger jag sen.
Första gången jag skulle åka iväg en helg och sköta hästar så vågade jag inte säga ifrån när jag inte orkade längre, eller hade för ont. Proppade i mig smärtstillande i stället. Första dagen grinade jag på kvällen när jag lagt mig. Dagen efter kom jag knappt ur sängen, men släpade mig upp med hjälp av Distalgesic. Red en häst, mockade 3 boxar och sen la jag mig o grinade i sadelkammaren. Tog mera tabletter, och sen kräktes jag.
Vilade en timme, tog in hästar, grinade.
Sista dagen kom jag inte ur sängen förrän kl 12..... 15 åkte vi hemåt, och fick stanna o kräkas flera gånger på vägen. För mycket tabletter och massa ont.
Sen låg jag i tre dagar, kröp till toaletten....... grinade ständigt av smärta.

DÅ bestämde jag mig för att jag måste säga ifrån........ men det tog två såna här helger till innan jag fick nog ordentligt och verkligen sa det oxå....... en av de helgerna släpade jag 400 liter vatten till hästarna...... jag var knäckt efter 4 hinkar, grinade efter 6, skrek av smärta efter 8....... men envis som man är...... det var ju varmt och hästarna törstiga.....3 timmar tog det. Ensam. :cry:
Sen ställde jag inte upp mer........ :(
Men nu vet alla hur jag är. Ingen ställer de kraven längre.
Jag kan följa med till det här stället, men jag kan inte göra så mycket. Samtidigt känns det dumt att bara sitta och titta oxå...... men då går jag upp till huset och lägger mig en stund i stället, så kan jag göra mer när jag kommer ner igen.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Det känns allt för väl igen. Fördelen där jag är just nu är att jag inte behöver göra något annat än att hålla på med hästarna (som om det inte räckte :rofl: ). All mockning, fodring osv sköts av anställda men de flesta som är där (praktikanten, 16år, är lite van men är lite hästrädd) har inte arbetat med djur förut. De sköter gården (det finns massor av djur såsom kor, får, höns och getter) och fodrar och mockar åt hästarna. Så man försöker vara där så mkt man klarar av.

Så jag går bara dit de dagar jag är någorlunda ok. Nu har jag varit dålig så jag har varit upp 1 g på en vecka.

Känner verkligen igen det där med att ta smärtstillande så man orkar mer. Har under många år ätit starka smärtstillande men har under en längre tid trappat ner och har inte tagit något sedan torsdags. Fick höra att de smärtstillande jag ätit (Tradolan +panodil) har enligt ny forskning en bieffekt. "Den kan framkalla stark muskelsmärta". Det är ju verkligen vad man behöver :( och det ska bli intressant och se resultatet när man varit utan dom ett tag. De första 2 dagarna var fruktansvärda men det börjar bli bättre (hoppas jag i alla fall *ler*)

Har dock inte kommit över att känna sig dum när man måste sitta och villa och se andra springa runt och slita. Önskar att man inte gjorde det.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Jag använder alvedon 1000mg i grunden och kompletterar med annat. Förut var det mest Distalgesic, men sen fick jag Tradolan utskrivet, för att Distalgesicen var så elak mot magen eller nåt sånt... kommer inte ihåg.
Tradolanen blev jag sjuk av. Full!!!! Tog jag två stycken, (en hjälpte inte mot smärtan) så blev jag stupfull, vinglade, sluddrade, såg dubbelt och kräktes. Första gången trodde jag att det var nån miss i protokollet, att Distalgesicen inte slutat verka eller nåt. Andra gången förstod jag att Tradolanen och jag inte gick så bra ihop. Dagen efter var jag bakis :crazy:

Så då fick jag byta till Diklofenak. Nackdelen med dem är att de förstör magen. Man MÅSTE verkligen ha ätit innan man tar dem. Och för mig som har magmunsbråck är det extra viktigt. Det är inte alltid man vaknar på natten och är sugen på 3-4 mackor och en kopp te :crazy: Och då blir man tvungen att ta alvedon, som inte hjälper lika mycket.

Sen äter jag Citalopram, antidepp. De ska oxå ha inverkan på värken tydligen, men inte märker jag nåt.

På torsdag får du hålla en tumme, för då ska jag smidigt svinga mig upp på hästryggen igen. :o
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Enligt min läkare ska man endast kombinera Tradolan med panodil för annars kan man få som han kallade "obehagliga" bieffekter. Åt du någon annan medicin samtidigt? För mig har det varit det enda som fungerat någorlunda.

Har oxå testat anti depressiva men märkte ingen skillnad på smärtan men sömnen blev lite bättre. Tyckte inte alls om känslan jag fick av dom då det kändes som man hade bomull i huvudet och allmänt dämpad. I början var jag så trött att jag sov halva dagarna trots den låga dosen.

Svingade mig själv upp på hästryggen igår. Då jag har börjat testa några andra hästar för att hitta någon som är någorlunda okomplicerad. Stoet jag testade i går kommer nog att bli det i framtiden, DOCK inte nu :crazy: . Hon var jättelugn först men sedan blev det bocksprång och hopp och studs. Som tur var fanns det en lägligt parkerad traktor som jag kunde stoppa henne emot. Så idag känner jag mig SÅÅÅÅÅÅ mjuk och smidig :rofl: :rofl: .

Har starka funderingar på att försöka rida turridning och ta lektioner istället för att hålla på som jag gör nu. Det blir definitivt dyrare men det är det nog värt.

Vilken typ av ridning och hästar har du hållit på med förut?
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Jag åt vid detta tillfället Citalopram, alvedon och Tradolan.....

Hinner bara svara lite snabbt.... ska på massage!
Jag har ridit på vanlig engelsk ridning, dressyr och helst hoppning.... sedan 6 år tillbaka mest western! Jättekul! Skön sadel, avslappnande och tryggt!
Pm:ar dig, med min hemsideadress........ där kan du se min förra häst.....
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Idag har jag ridit!!!! Ägaren skrittade med mig på sin nordis och vi gav oss ut i snöfylld skog! ca 3-4 dm snö, plumsande hästar, en bred stig i skogen, med träd både ovanför och runt oss. Så mysigt var det!!!!
Vi red en lång runda på en timma. Provade att trava och det gick bra. Hon hade ponnytrav så man fick vara kvick i benen. Och så var hon jättestark!!! Men jag är ju rätt van vid det, min gamla häst var det ju nära att vi fick sätta taggtråd i truten på (obs, skämt!) :angel:
Hon var jättesnäll. inget bus eller bråk och vi gosade massor! Blev goda vänner och jag fick en sån där riktigt slemmig, blöt puss som luktade äpple :crazy: :D

Efter ridningen var det bara att ge sig iväg hyfsat snart. Borstade och lade på täcke, sen fick gumman som var blöt av snö och svett stå inne och sova en stund. Sen iväg med bilen medan jag kunde röra mig. Nu kan jag inte det längre ;)

Jag vet att jag får ont av detta, jag vet att morgondagen blir en pina. Men det är KLART värt det!!! Jag kommer ha träningsvärk i morgon, och det är oxå värt det. Den värken tar jag gärna varje dag!!!

Jag är i ett lyckorus just nu!! Det var sååå roligt att rida igen. Sist var ju i juli! Nervös första 5 minuterna, sen slappnade jag av och bara njöt!!!

:banana: Tralalala!!! Jag har ridit!!!!! :banana:
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Idag blir en rätt jobbig dag känner jag :angel: Ont som attan, stel som en pinne... dock inte mycket träningsvärk, kan stretchingen har hjälpt??!!
Jag kommer väl igång. Ska till sjukgymnasten om en timme, sen ska jag åka och arbetsträna första dagen på katthemmet. Jag kommer nog somna ovaggad ikväll i alla fall :crazy:
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Det såg ut att vara en riktig gosefjording :D.

Vem som helst som inte suttit på en häst på länge och rider en timme får träningsvärk, så du klarade dig bra efter första ridturen tycker jag.

Tänkte berätta att jag haft både hästskötare och medryttare med visst handikapp på våra islandshästar. Någon ville inte rida alls utan bara pyssla och någon annan blev väldigt mycket bättre av ridningen. För en någorlunda följsam och ridkunnig ryttare har jag satt gränsen vid 95 kg för vår kraftigaste häst. För enstaka lugn ridtur har han burit 110 kg utan problem.

Tänkte faktiskt sätta in en annons framåt våren om just medryttare, då vi får vår viktbärnade "nallebjörn" ledig. Gärna någon som vill göra sällskap med mig på dagtid och känner att ridning kan göra nytta både fysiskt och psykiskt.

Är själv skraltig med allt från fibromyalgi, ryggskada och utslitna höfter, klättrar upp på hästarna från pall trots att de är små islandshästar. Ibland kan jag knappt sitta ner i traven alls, men våra pållar har ju fler gångarter och tölten är massage för onda ryggar. Skippar jag bara traven när det är som värst så kan jag rida och träna hästarna rel. obehindrat.

Det är härligt med ridningen, jag skulle aldrig komma ut i skog och mark på samma sätt som nu, om jag inte hade hästarna. 10 minuter över stock och sten och jag är i princip sängliggandes dagen därpå. Men 2 timmar i sadeln går galant. Jag kan inte heller gå långa promenader med hundarna, men kan ändå njuta av detta tack vare att de kan följa med på ridturerna - och hundarna älskar det.

Jag har haft islandshästar i väldigt många år och hade tur att jag förälskat mig i just den rasen, för halvblod som jag även haft före och under islandstiden skulle jag ha fått ge upp.

Jag kommer väl ha träningsvärk jag också snart, har nämligen inte suttit på någon av våra hästar på mer än 3 månader. Gick och bröt fotleden i höstas och har nu kommit såpass att jag kan hanka mig fram kortare sträckor på kryckor. Så i julhelgen skall gubben få fixa något högre än min vanliga uppstigningspall så jag kan gränsla pållen direkt utan att behöva sätta foten i stigbygeln. Det ser jag fram emot.

Lycka till med din mysiga sköt/medryttarhäst, hoppas ni får många härliga stunder tillsammans!
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Tack! Hon ÄR en riktig gostjej!!! :love: Älskar att bara stå och krama henne, hon andas mig i nacken, letar godis, slickar mig i handen..... och får såååå lång överläpp när man kliar i örat ;) :p

Det går bra med ridningen. Vi börjar försiktigt med en gång i veckan. Jag rider tillsammans med ägaren, så får vi sällskap av varandra. Vi har varit ute allt från en halvtimme till nästan två timmar, men efter den turen var jag slut. :p
Amina är jättesnäll mot mig. Hon brukar visst inte stå still vid uppsittning, men hon känner visst på sig att jag behöver lite hjälp, så hon rör sig inte ur fläcken. Sitter upp från stol. Hon är ju inte så hög, men ruskigt stark. Lite jobbigt med "ponnytrav" för ryggen bara. Hon måste ju pinna på ordentligt för att hinna med nordisen som har lite längre ben ;) Hon är envis, som en fjording ;) , men inte omöjlig att övertala. Hon har börjat testa mig lite, nu när hon insett att jag ska rida fler gånger. Stannar och vägrar gå och såna saker, men det går att pressa fram henne. Det är ju bra för ägaren att se att jag klarar av det oxå, så hon vet om hon vågar släppa ut mig själv :angel: Jag trodde jag skulle vara svagare än jag är. Armstyrkan har jag tydligen kvar, och benmusklerna får jobba ordentligt. Men annars är hon en väldigt pigg och glad tjej, med motor!!!

Jag hoppas på snö nu, så jag får prova släden :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 112
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 919
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp