Skötare med handikapp/skada

Sv: Skötare med handikapp/skada

Det är kul att se att det är så många som är positiva till detta, det ger mig lite mer hopp om att kanske hitta en vän så småningom!!!!
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Ja, E-tuna är lite väl långt....
Jag har väl kanske fördelen som medryttare att jag har haft häst i 14 år...... jag vet vad ansvar innebär och vikten av att kunna lita på sin medryttare. Jag kanske har ett litet försprång där.
Nu för tiden verkar det dessutom nästan ha blivit lite "mode" med grövre hästar??
Och alla har inte ambitionen att tävla heller. Många verkar ha kommit underfund med nöjet att ha sin häst som avslappning, och för att stressa av.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Jag har ju tex inte lust att skriva ut min vikt i en annons, men hur tänker ägare som ser "viktbärande häst sökes"? Ser de en 200-kilos klump framför sig då??

Jag tänker: Det har JAG! Min är viktbärande! ;)

Har lånat ut hästen på foder till en kvinna som vägde ca 100kg. Hon red min häst på en distansritt också!! :) Nada problemos!

Hmm... hur skulle du kunna formulera dig på en annons?...

Kan du inte vara ganska kortfattad i annonsen och berätta mer sen när de hör av sig?? Det gör väl inget? Då är det lättare för dig att förklara läget?

Skriv bara:
"Medryttarhäst sökes! För skogsturer och mycket pysslande. Saknar hästlivet sedan jag varit utan ett tag! Är xx år, har erfarenhet och har ridit X antal år... (osv) Behöver en viktbärande häst eftersom jag är något överviktig. Hör av dig för mer info!"
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Självklart skulle jag det :bow:

Har själv kronisk ledvärk, och skador i svanskota, rygg och nacke... men rider och sköter mina fyra pollar själv. det är jobbigt men visst går det.

Hade en "skötare" på en av pollarna i våras som hade reumatism, dock var hon inte så duktig och hästen var aningen försvår så jag fick leda henne ute och vara med när hon red på banan, samt hjälpa henne att ta in och sköta den, och det enda hon ville var att rida :crazy:
Dock efter ett halvår berätta hon att läkarna sagt att hon var bättre än någonsin och att hon kunde slut amed sina mediciner :smirk: .
Samtidigt började hon rida en annans häst, så det passade rätt bra att hon slutade då.

Det viktigaste är ju att de passar ihop, häst och ryttare.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Ahh!!! Det låter ju perfekt!!!! Får jag använda texten?? I min skalle står det bara still....:crazy:
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Jag har själv haft en meddryttare som har ett funktionshinder (Rätt stort sådant)
Det gick alldeles utmärkt. Faktum är att det gick så bra att hon nu har köpt egen häst!
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Ja, det är faktiskt en riktig lyckohistoria. Hon finns här på forumet så vi får se ifall hon ger sig till känna. *Blinkar*
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Prosit skrev:
Ahh!!! Det låter ju perfekt!!!! Får jag använda texten?? I min skalle står det bara still....:crazy:

Ja, självklart får du det! :) Fyll i dina uppgifter bara. ;)
Att du har haft egen häst måste stå med!!! tror att du inte kommer att få det svårt att hitta en häst... Vuxna medryttare med erfarenhet av egen häst är guld värda!! Det är säkert ganska perfekt för många med en som bara vill motionera hästen på skogsturer då kanske de själva tränar och tävlar... till exempel...

Att du har ett handikapp är väl mest ett problem för dig själv? Så tänker jag... Du vet själv vad du klarar av osv.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Ja, och efter ett tag har jag ju arbetat upp musklerna, så då kommer jag inte ha lika ont heller. :banana:
Då ska jag försöka få ut en annons ikväll....... håll tummarna för att jag får svar!!!! :bump:
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Jag känner direkt att det skulle passa hos oss.
Vi har ganska så många hästar och flera medryttare, så det blir ganska så flexibelt.
Dessutom så rider vi akademiskt, så det räcker med en kvart korrekt skrittarbete för hästens del.
Att här finns flera att dela sysslorna med gör ju också att du skulle kunna sköta utrustningen som kräver litet kinskap, medan någon annan kan ta de tunga och okomplicerade sakerna.

Nu så bor jag tyvärr ganska så långt från dig, så det är väl inte direkt praktiskt genomförbart.
Men se om du kan finna någon med många hästar där du kan få göra exakt det som du klarar av bra.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

det där om du skulel duga eller iet har inet såmycket emd dit funktionshinder att gör asommed din självkänsla...

Som med allt annat:
VAD kan du ERBJUDA?!

Du kan erbjuda gullande,kanske hjälpa till med fordring om ägaren rider,lättare mockning någon gång / vecka,smäörjande av persedlar,hålla koll på hälsotillstånd hos häst,tex mugg,tja allmänt sådär..och skritta upp/skritta av?

du kan ibland erbjuda skoksgturer,väldigt lugn lydnadsträning i lågt tempo,sporadiskt tillat börja med men senare även oftare..
Du kan helte neklet finnas tillhands.

Det tycker jag inet är så illa.. om du nu kan utföra llat det här,eller andra saker eller tom lite mer

man -behöver-inet STÅ o mocka eller bosrta,man kan ha korsett,man kan ha ryggstöd,mankanhitta på jättemycket..

bara för tat man är funktipnshindrad i en del så behöver man inet vara värdelös,det fins SÅ myket man kan erbjud ao utför aändå,trots sitt funktionshinder..men som du skriver,kanske inet så ofta,kansk einet så mycket,kanske inet påd et sätt man tror


själv har jag rensat hagenidag från matjord för tatdetn skal bvara torr..tog 4 timmar av skottande..med leksaksplastspade för ngt annat orkar jag inte lyfta..o kratta..lite i taget...
assistenetrna körd eo jag puttad epå det jag kudn eo var en -fenomenal-"mothållare" o "påputtare" till spadarna..

jag tror tom ho smig där dte är så aktivt at du skule kuna hitta din nisch...en sån som babyn skule behöva massag eo gull tex.älskar att bli kliad..se där,en uppgift!
Nu bor vi långt frn varandra,,men du ser,det finns upgifter...

Övervilkten är bara ett problem om hästen inte har ryggmuskler,klarar du att gå så tycker jag du kan erbjud atömkörning tex... då går du dessutom av dig vikten rätt fort

det hrä tror jag kan vara rätt väg tillbak aför dig så du skal bara kncenterar dig på att hamna rätt..
skriv ut att d u har ett lättare handikapp/smärttillstånd i annonsen o vad du kan erbjud aså skal du se att du får många som svarar..lliksom du fått här

Ingen har varit negativ till saken i sig,vilket säger ne hel del om folkets om svarat...
Fler såna finns där ute,det är bara at leta upp dem!

kanske tom att en häst under rehabilitering kan behöva dig?

Thina
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Jag hade mkt rehabpatienter på mina islänningar för men jag var noga med att inet ta för tunga rehabryttare, för det är rätt jobbigt för hästen att bära en stor OCH tung ryttare. Medryttare hade jag nog inet tagit emot för av en sådan förväntar jag mig just ridning av men att ta in en sån som du för att pyssla hade jag gjort och jag är mutbar för lektioner.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Jag blir alltid så imponerad av dig Thina!! Du har alltid så kloka råd och verkar så positiv. Du ser möjligheter i allt, vilket jag måste börja lära mig. Jag är inbiten pessimist med dåligt självförtroende. Den här skadan är ännu en anledning för mig, att känna mig värdelös och obehövd.
Men som du skriver, jag har ju mycket att erbjuda. Jag har 19 års riderfarenhet, och 14 års erfarenhet av egen häst. Jag KAN mocka, om jag får en stund på mig, jag KAN borsta om jag står på en pall eller liknande, för annars domnar armarna. Jag KAN smörja grejer, jag KAN gå ut och gå en stund, jag är BRA på att tömköra (det är inte mycket jag säger att jag är bra på ;) ) och nåt som jag är BÄST på så är det att GOSA med hästen och få den att slappna av.

Jag ÄLSKAR att rida ut i skogen och bara andas, och det är jag övertygad om att hästarna oxå gillar skarpt. Jag kan sitta i timmar i en box eller hage och bara vara med hästarna, prata med dem och lukta på dem.

Det MÅSTE ju finnas NÅGON som behöver just mig :) Kanske någon som letar efter mig till och med :D
Nu är jag peppad till max, nu ska här skrivas annons!

Tack!!!!
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Hur tungt är FÖR tungt? Jag vill inte skriva vikt här, men det är inte tresiffrigt i alla fall (tack och lov).... Är rätt kort dock, 158, så det ser lite dumt ut.....
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

tack hörru

men jag är en "grinig gammal kärring";)
Nej ,skämt åsido..man kan ursäkta sig genom hel alivet me dtat maninet kan,inte är eller något annat inte för att man hellre vill vara ett t offer o ha ursäkter att stå vid sidan av o slippa tra ansvar för sitt liv..man kan också välja att inte bejaka den sidan utan föröska så gott man kan att se vilken fin människa man är TROTS vad det nu är...

You either be bitter or better..

du blir vad du tänker att du är...
så enklet är det
så svårt är det
Du har ju redan nu kommit på massor du kan göra,herregud jag kan INTE stå på en pall o bosrsta o jag kan inet rida lätt..skal jag bli nedstämd för dte då?
bättre att funder aut vad man kan erbjuda sig själv io sin omvärld i mitt fal är dte -mycket-men inet räkning...:)

Om du är för tjock..tja,för en otränad häst så KAN du vara för tjock

dock..du är 158..är man inden pytteklassen som du o jag befinner oss i så ser vi rätt fet au t rätt snabbt utan att väga hiskeligt mycket

specielt omn man sitterner;)

Man kan anta attden normala mannen väger ca 80 kg?
kvinna 60?

man sägeratt hästen kan bära ca 20% av sin vikt som tränad

det viktgaste här är TRÄNAD
dne skal ha MUSKLER att bära upp vikten..annars sitter man direkt på diskarna o det är INTE skönt,oavsett hur stor häst man än är

jag väger lite fö rmycket för min vikt,men ser till att muskla upp mina hästar rejält

du kan ju både tömkör a o kansk eköra dem?
du kommer åt dem dubbelt så mycket på töm som vid rining omd et är rätt utfört..

jag rider min unghäst 40 min vid skogsturer,jaghar mer ont än han kanjag säga(han har INTE ont av det) och på bana ca 30 minuter i bästa fall några ggr / vecka

ibland,oftast blir det runt 15 -20 minuter i skirtt o lite trav

babyn har inga problemmed det,men s fr han vila emellan,blir tömkörd,löshgoppad osv...

jag tror att du kan rida en större(ej bponny)normalmusklad häst(inte takmodellen nu) ca 45 minuter utan problem om du väger runt 70-85 kg. över det kortare stund.
Det viktigaste är att sadeln avlastar vikten,attden sprider vikten
coh att du får hästen att arbeta med ryggen de dagar den skall göra det.

bekymra dig du inet så mycket..du kommer att ha jäkligt ont efter 15 minuter så det tror jag de flesta hästar klarar

Thina
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Ja, och 15 minuter är allt jag begär *ler fånigt*. Allt som snurrar i skallen på mig nu är hästar, hästar och hästar.. att få lukta, känna, höra. Bara att stå med handen under manen och känna värmen när man har kalla händer, se hur det ryker ur näsborrarna när frosten biter i kinderna, lukten av solvarm hästpäls....... allt detta saknar jag. När jag tänker på det så får jag ståpäls och tårar i ögonen.
Tänk om man kunde hitta en häst som både går att köra och rida, då kan man klä på sig med filt och ta med en termos kaffe och köra ut....... åh! Jag blir sjuk av längtan!!!! :love:

Nu har jag i alla fall lagt ut en annons, nu är det bara att sitta här med ont i magen och vänta på svar ;)

Jag är väl medveten om att bara jag kommer igång och stärker musklerna, så kommer jag att kunna röra mig mer, ha mindre ont, och därmed kunna motionera mer. Allt går runt. Till slut är jag kanske smärtfri, vältränad och smal! Detta är alltså spekulerat på en lååång tidsperiod, men det är absolut inte omöjligt.
Jag vet ju hur vältränad och fin jag har varit en gång i tiden.... så jag vet att jag KAN...... :D

Håll en tumme snälla Thina, för att jag får svar snart och kan börja lukta häst igen!!!!
Kom till insikt med att inte ens min stalljacka luktar häst..... då är det nåt fel!!!!
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Jag har fått ett svar på annonsen, tråkigt nog ville den tjejen låna ut hästen. Jag har ju inte (ännu) möjligheten att ta hand om en häst på heltid :( Jag får nog vackert börja med en dag i veckan. Men det kommer nog fler svar!
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Prosit skrev:
Tänk om man kunde hitta en häst som både går att köra och rida, då kan man klä på sig med filt och ta med en termos kaffe och köra ut....... åh! Jag blir sjuk av längtan!!!! :love: !!
Nä nu blir jag knäpp.
Kan du köra också?
Varför bor inte vi närmare varandra.

Eller kan du tänka dig att åka jättelångt?

Jag PMar dig.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

jaja,skulel du drulla neråt där jag bor så hör av dig så kan du både få köra o klia baby..o tömköra tills du spyr:)

lycka till

THina
 

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 793
Senast: Badger
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp