Sv: Skolans förväntningar på föräldrar
Jag brukar inte ge ut mitt hemtelenr men det går enkelt att hitta mig. I böran gav jag ut telenr och det hände att föräldrar ringde. Numera händer det sällan. Däremot svarar jag ofta på mail kvällstid då man har tid och ro.
Menar du att lärare får liksom "avlöst övertid" för att föräldrar ska kunna ringa hem eller hälsa på dem i hemmet på t ex helgen eller kvällen i olika ärenden? Där är jag inte insatt. Är det så illa så tycker jag det låter helt vansinnigt. Inget jobb ska/bör innebär att man har "ständig jour". (att det däremot i praktiken blir så för t ex en VD för ett stort företag eller en egen företagare är en annan femma). För hur ska läraren kunna dra gränsen? Full förälder ringer kl 23 en fredagkväll och gråter över att barnet inte klarar gränsen för godkänt betyg; är det alltså inom "ramen"?
Jag brukar inte ge ut mitt hemtelenr men det går enkelt att hitta mig. I böran gav jag ut telenr och det hände att föräldrar ringde. Numera händer det sällan. Däremot svarar jag ofta på mail kvällstid då man har tid och ro.