Skolbarn med kissproblem dagtid

enough

Trådstartare
Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog inte kommer finnas någon quick fix för detta är vi medvetna om, så jag tänker att jag bollar lite här ifall att fler har erfarenhet av liknande.

Vi hade redan ganska snart efter blöjavslut problem med att han höll sig i all evighet och ofta vägrade gå på toa även vid påminnelser, fast det var jättetydligt att han behövde. Vi körde med "kisspoäng" där han fick någonting efter visst antal poäng för att komma till rätta med det och det blev bättre. Fortfarande har vi behövt påminna dock, och det har varit skvättar i kalsonger mycket ofta, som att han blivit van vid att lätta lite på trycket och fortsätta med vad han håller på med ett tag till. Inte speciellt ofta större olyckor med blöta byxor dock - men det har blivit mer av det senaste halvåret, speciellt i skolan, där händer det någon gång i veckan. Det har alltså inte gått åt rätt håll.

Har haft problem med sängvätning också, men det har blivit bättre över tid och händer sällan numera. Nummer två går fint, har aldrig varit något problem.

I övrigt är han harmonisk och positiv, trivs fint i skolan och har många kompisar, så jag har svårt att tro att det finns psykologiska problem bakom. Han är smart och på många sätt mogen för sin ålder, motoriskt kanske lite senare än många, men ändå inom normalspannet.

Han verkar inte själv tycka att detta är något större problem, vet inte ens om han riktigt märker att han blir blöt. Skol/fritidspersonal vet om problemet och påminner diskret, men han säger inte själv till när det skett lite större olyckor och har ofta diskreta kläder så det inte syns så mycket. Luktar gör det ju, och det känns som en tidsfråga innan klasskompisarna börjar märka om de inte redan gör det (det är dock inget vi eller personal sett tecken på).

Jag försöker att inte göra nån grej av detta. Ser till att han duschar varje kväll för att "det är mysigt att duscha", inte för att han luktar kiss. Har försökt tidigare att prata om att han måste försöka komma ihåg att kissa oftare osv men har släppt det, det ger ingenting. "Gå och kissa nu så du kan koncentrera dig bättre", funkar som påminnelse i stunden, och hemma går han ibland i tid även utan påminnelser. Offentliga toaletter drar han sig mer för att använda märker vi, och vill gärna inte låsa in sig själv, det finns en viss ängslighet där.

Jag vill gärna höra andras erfarenheter och tips, kanske också lite kring vad vi har att förvänta oss att få för hjälp och hur det kommer gå till. Jag har inte berättat för sonen ännu om att vi ska till doktorn om några veckor så om någon har tips för hur jag ska lägga fram det och förbereda honom tar jag tacksamt emot det med. Tror inte han kommer vara så positiv, han har varit väldigt envis med att vi INTE skulle berätta för personal på skolan t.ex. Det är såklart en väldigt känslig grej, det är svårt att vara diskret med det och samtidigt ge honom det stöd han behöver.
 
Kan det vara så att han är rädd för att råka låsa in sig på toan och därför håller sig i skolan? Det hände min dotter när hon gick i förskoleklass och sedan vågade hon inte gå om ingen stod och vaktade utanför, så att hon slapp låsa. Det löste personalen genom att sätta lappar på dörrarna med "ledigt" och "upptaget", så att de kunde användas istället för låsen. Det fungerade jättebra och nu har hon inga problem med att låsa toaletter längre. Dock tycker hon fortfarande inte om offentliga toaletter, så där får jag stå utanför och vakta istället.
 
En kompis son med liknande problem hade någon defekt på urinsystemtet Tror att det opererades och blev vad jag minns helt bra, men det är många år sedan så minns inte så noga. Så det kan finnas fysiska orsaker, även om man kanske ofta tänker på mer psykologiska orsaker.
 
Jag hade problem med att hålla tätt när jag var 6-7 år, så skriver lite personligt om vad som gällde då och vad som hjälpte.

1. Kolla vad han tycker om toaletterna i skolan om det är mer problem där. Vet att jag själv i den åldern avskydde att gå på toa under skoldagen för jag tyckte toaletterna var äckliga.

2. Har ni kollat upp på vårdcentral om han kan ha en urinvägsinfektion? Det hade jag, vilket gjorde att jag inte alltid reagerade på när jag faktiskt behövde gå på toa, och ibland inte märkte när det började läcka. Dessutom svider det när man väl kissar, vilket gör att det inte är så kul att gå på toa.

3. Jättebra att du inte gör en för stor sak av det. Det som verkligen räddade mig var att min familj och mina kompisars föräldrar tog allt med ett lugn, och hjälpte mig när jag behövde byta och sköta det så diskret som möjligt, för jag skämdes ju enormt (visste ju att inga andra i min klass hade problem), och det var ju aldrig med flit för att vara elak, utan för att det kändes så hemskt att gå på toa (i skolan), eller för att jag inte märkte att jag behövde gå på toa (när jag lekte).

Fick antibiotika för min UVI och efter det så blev det snabbt mycket bättre, även om jag aldrig blev bra på att gå på toa i skolan, utan helt enkelt kunde hålla mig tills jag kom hem.
 
Nu har jag ingen erfarenhet av detta och kan varken komma med tips om varken orsak eller så, bra att ni ska till läkaren som säkert har erfarenhet och kan hjälpa till!

Har han en egen telefon? Tänker att det kanske kan hjälpa till att påminna om man sätter larm eller liknande som påminnelse istället för att ni föräldrar/lärare ska behöva påminna. Så får han påminnelser utan att det blir något uttalat "problem".
 
Det är inte säkert att han alltid kan styra helt över det själv utan "det bara sker". Så bra att ni kollar upp med läkare.

Håller med föregående om att lyssna in vad han själv tycker om toaletterna och möjligheterna att gå på toa. Kanske är det något som hindrar honom? T.ex. pinsamt att fråga på lektion? Svårt att lämna kompisarna på rasten? Äckliga toaletter? Jobbigt med att knäppa byxor?

Har han generellt lite svårt för övergångar? Så att förutom gå mellan rast, lektion, klassrum osv så blir det ytterligare en sak för honom att hantera och "processa".

En lösning kan vara att införa rutin för toabesök t.ex. efter lunchen i skolan. Gärna om någon personal under en tid kan stötta och påminna på ett sätt som känns bra för barnet.
 
Min son är precis likadan. Han har sagt att han inte tycker att han har tid att gå på toa på skolan (det har han, men han vill inte missa lek med kompisarna). Nu har min son exem och väldigt känslig hud, så han får kraftiga utslag när han går omkring med kiss i kalsongerna. Jag har berättat för honom att det inte är bra för hans hud, så han behöver verkligen ta sig tid att gå på toa ändå. Han har skött det bättre efter det. Jag kanske har gjort fel, men jag har även sagt att det kan bli tråkigt om någon märker det. Men han är lite äldre än din son, nio år. Och jag vill inte att han ska behöva bli retad.

För övrigt har vi aldrig gjort någon grej av det heller. Det är sånt som händer och jag märkte att ju mer jag tjatar om det desto längre håller han sig,i alla fall när vi är hemma.
 
@DarkInNight och @nowayout
Tack för svar. Ja, jag tror att toalettsituationen på skolan påverkar. Han har nämnt att han är rädd att t.ex. brandlarmet ska gå precis när han är där. Enligt den personal jag pratat med så funkar det att han går på toa vid påminnelse, men frågan är om han verkligen tömmer blåsan då eller bara stressar genom besöket. Jag vet inte heller om hans problem verkligen nått all personal, det är svårt att prata diskret om det vid hämtning/lämning. Överhuvudtaget är jag inte helt nöjd med kommunikationsvägarna på skolan/fritids, och nu blir det inget utvecklingssamtal ens pga corona. Men ska helt klart ta tag i detta mer.
 
En kompis son med liknande problem hade någon defekt på urinsystemtet Tror att det opererades och blev vad jag minns helt bra, men det är många år sedan så minns inte så noga. Så det kan finnas fysiska orsaker, även om man kanske ofta tänker på mer psykologiska orsaker.
Okej! Ja det lär väl komma fram vid utredning om det är så tänker jag. Hade varit på sätt och vis skönt om det varit något fixbart på det sättet, men tror mer på att det är nån kombination av olika saker.
 
Jag hade problem med att hålla tätt när jag var 6-7 år, så skriver lite personligt om vad som gällde då och vad som hjälpte.

1. Kolla vad han tycker om toaletterna i skolan om det är mer problem där. Vet att jag själv i den åldern avskydde att gå på toa under skoldagen för jag tyckte toaletterna var äckliga.

2. Har ni kollat upp på vårdcentral om han kan ha en urinvägsinfektion? Det hade jag, vilket gjorde att jag inte alltid reagerade på när jag faktiskt behövde gå på toa, och ibland inte märkte när det började läcka. Dessutom svider det när man väl kissar, vilket gör att det inte är så kul att gå på toa.

3. Jättebra att du inte gör en för stor sak av det. Det som verkligen räddade mig var att min familj och mina kompisars föräldrar tog allt med ett lugn, och hjälpte mig när jag behövde byta och sköta det så diskret som möjligt, för jag skämdes ju enormt (visste ju att inga andra i min klass hade problem), och det var ju aldrig med flit för att vara elak, utan för att det kändes så hemskt att gå på toa (i skolan), eller för att jag inte märkte att jag behövde gå på toa (när jag lekte).

Fick antibiotika för min UVI och efter det så blev det snabbt mycket bättre, även om jag aldrig blev bra på att gå på toa i skolan, utan helt enkelt kunde hålla mig tills jag kom hem.

Tack för att du delar med dig!
Tanken på UVI har slagit mig, men han har aldrig klagat över att det svider, verkar kissa med ordentligt flöde o.s.v. så jag har tänkt att eftersom detta inte är nåt plötsligt uppkommet borde det inte vara det. Men var det så att du gick och hade din UVI jättelänge utan att nån märkte? Låter väldigt jobbigt! Kanske ändå är nåt vi borde kolla.

Ja, det har varit svårt ibland att behålla det där lugnet när man blir frustrerad över ytterligare ett par blöta kalsonger en stund efter att han inte lyssnat på påminnelsen.... Men som du säger, det är viktigt att inte skuldbelägga, och det är ju verkligen inte med flit det händer.
 
Nu har jag ingen erfarenhet av detta och kan varken komma med tips om varken orsak eller så, bra att ni ska till läkaren som säkert har erfarenhet och kan hjälpa till!

Har han en egen telefon? Tänker att det kanske kan hjälpa till att påminna om man sätter larm eller liknande som påminnelse istället för att ni föräldrar/lärare ska behöva påminna. Så får han påminnelser utan att det blir något uttalat "problem".
Han har ingen telefon just nu, men det är ett bra tips! Vet inte riktigt om han i nuläget skulle bry sig om larmet bara. Tänker att det kanske är något vi kan diskutera i samband med "problemlösningen" på BUM.
 
Det är inte säkert att han alltid kan styra helt över det själv utan "det bara sker". Så bra att ni kollar upp med läkare.

Håller med föregående om att lyssna in vad han själv tycker om toaletterna och möjligheterna att gå på toa. Kanske är det något som hindrar honom? T.ex. pinsamt att fråga på lektion? Svårt att lämna kompisarna på rasten? Äckliga toaletter? Jobbigt med att knäppa byxor?

Har han generellt lite svårt för övergångar? Så att förutom gå mellan rast, lektion, klassrum osv så blir det ytterligare en sak för honom att hantera och "processa".

En lösning kan vara att införa rutin för toabesök t.ex. efter lunchen i skolan. Gärna om någon personal under en tid kan stötta och påminna på ett sätt som känns bra för barnet.
Ja, som jag tidigare skrivit så verkar han ha lite issues kring rädsla att bli inlåst och brandlarm. Däremot har han inga större problem med just övergångar. Men vi måste nog som sagt ha mer kontakt med personalen kring det här. Rutiner och påminnelser verkar redan finnas, men det verkar inte räcka, och det är möjligt att det faller bort sent på dagen. Det är ofta vid sena hämtningar som de större olyckorna sker.
 
Min son är precis likadan. Han har sagt att han inte tycker att han har tid att gå på toa på skolan (det har han, men han vill inte missa lek med kompisarna). Nu har min son exem och väldigt känslig hud, så han får kraftiga utslag när han går omkring med kiss i kalsongerna. Jag har berättat för honom att det inte är bra för hans hud, så han behöver verkligen ta sig tid att gå på toa ändå. Han har skött det bättre efter det. Jag kanske har gjort fel, men jag har även sagt att det kan bli tråkigt om någon märker det. Men han är lite äldre än din son, nio år. Och jag vill inte att han ska behöva bli retad.

För övrigt har vi aldrig gjort någon grej av det heller. Det är sånt som händer och jag märkte att ju mer jag tjatar om det desto längre håller han sig,i alla fall när vi är hemma.

Tack för att du delar med dig, låter ju precis som min kille. Har ni utrett det på något sätt eller bara väntat på att det ska bli bättre med tid?
Jag är också väldigt rädd för att han ska bli retad på sikt. Det kan gå så fort om någon börjar märka och andra hänger på tänker jag. Det är väl det som är den största oron i detta, lite extra tvätt och ombyten är ju egentligen inte någon fara annars.
Sen kan jag tänka att eftersom han verkar så obrydd kring det än så länge kanske han inte heller är så motiverad att gå på toa i tid som han vore om han skämdes över det. Men jag vill ju självklart inte att han ska skämmas heller.

Här är det också så hemma att ju mer vi tjatar desto tjurigare kan han bli och håller sig bara längre. Men just "ska vi göra detta nu så behöver du kissa först så du kan koncentrera dig" är det som funkar för oss, och att han alltid går på toa innan vi drar hemifrån.
 
Tack för att du delar med dig!
Tanken på UVI har slagit mig, men han har aldrig klagat över att det svider, verkar kissa med ordentligt flöde o.s.v. så jag har tänkt att eftersom detta inte är nåt plötsligt uppkommet borde det inte vara det. Men var det så att du gick och hade din UVI jättelänge utan att nån märkte? Låter väldigt jobbigt! Kanske ändå är nåt vi borde kolla.

Ja, det har varit svårt ibland att behålla det där lugnet när man blir frustrerad över ytterligare ett par blöta kalsonger en stund efter att han inte lyssnat på påminnelsen.... Men som du säger, det är viktigt att inte skuldbelägga, och det är ju verkligen inte med flit det händer.
Jag kommer ihåg att när jag haft problem ett tag så frågade mamma varför jag inte gick i tid och det stora då var att jag inte märkte när jag behövde gå och det började rinna. så jag hade haft problem ett längre tag när vi åkte till vårdcentralen, och läkaren beskrev det sedan för mamma som den värsta UVI hon sett, så då hade jag nog gått med den ett tag.
 
Tack för att du delar med dig, låter ju precis som min kille. Har ni utrett det på något sätt eller bara väntat på att det ska bli bättre med tid?
Jag är också väldigt rädd för att han ska bli retad på sikt. Det kan gå så fort om någon börjar märka och andra hänger på tänker jag. Det är väl det som är den största oron i detta, lite extra tvätt och ombyten är ju egentligen inte någon fara annars.
Sen kan jag tänka att eftersom han verkar så obrydd kring det än så länge kanske han inte heller är så motiverad att gå på toa i tid som han vore om han skämdes över det. Men jag vill ju självklart inte att han ska skämmas heller.

Här är det också så hemma att ju mer vi tjatar desto tjurigare kan han bli och håller sig bara längre. Men just "ska vi göra detta nu så behöver du kissa först så du kan koncentrera dig" är det som funkar för oss, och att han alltid går på toa innan vi drar hemifrån.

Vi har inte gjort någon utredning eller så. Däremot så har jag pratat med honom vid några tillfällen för att fråga hur han tänker, känner osv. Jag har även sagt att ibland kan det ju göra ont när man kissar och då förstår jag att man inte vill gå på toa. Men då har han sagt att han känner när han är nödig, men ibland glömmer han bort det ändå och ibland så vill han inte missa något med kompisarna. Hemma går det bra utan tjat från oss nu, men skolan är fortfarande svårt. Rasterna är ju inte så långa och då vill han passa på att leka, inte gå på toa.

Jag ville inte säga något om att andra kan retas om de märker, men nästa höst börjar han mellanstadiet och jag vet att det kan vara lite tuffare där än nu på lågstadiet 😪. Därför kände jag att jag ändå ville nämna det.
 
Dottern har problemet att hon inte känner när hon är kissnödig. I hennes fall är det pga. förstoppning. Hon är dock inte ett dugg brydd över det hela utan blir mer sur om dem glömmer att påminna henne i skolan för hon kan ju inte veta när hon behöver gå 🙈
Vi har planer på att prova klocka med vibrationslarm men har inte hittat någon som känns helt bra än.
Vi har gått hos barnläkare för problemet i några år nu, dottern är 7 år.
 
De som har en tendens att kissa på sig gör det framförallt på raster, på lektion så är man hyfsat still och när man kommer ut och rör på sig så blir de kissnödiga (framförallt tjejer om de blir kalla) och vill inte lämna kompisar och leken.
Brukar funka bra om man kan t.ex. bestämma att man går ut ett par minuter innan de övriga elever när rasten börjar, eller smitta ut med de andra plockar undan och läraren kan påminna lite diskret.
Men det gäller att man kommit fram till hur man ska ha det med eleven och även att även om man inte känner sig kissnödig, att hen går och testar att kissa.

Brukar bli bättre med den rutinen (dock behöver vissa elever gå på toa efter lunch och med rastvakter som inte är de vanliga pedagogerna kan det ev. vara ett problem med påminnande + att eleven inte tycker det behövs eftersom den hellre vill leka).

Sen som någon sa så fråga om det är något som gör att han inte vill gå på toa på skolan? Vissa känner sig inte bekväma och vissa toaletter kan vara rätt sunkiga innan de städas på eftermiddagen, eller så vill de inte låsa.
Ibland är det lättare med tjejer eftersom de gärna vaktar toan åt varandra, men om han har en kompis som kan stå utanför så kan det kanske funka det med?
 
Vi har inte gjort någon utredning eller så. Däremot så har jag pratat med honom vid några tillfällen för att fråga hur han tänker, känner osv. Jag har även sagt att ibland kan det ju göra ont när man kissar och då förstår jag att man inte vill gå på toa. Men då har han sagt att han känner när han är nödig, men ibland glömmer han bort det ändå och ibland så vill han inte missa något med kompisarna. Hemma går det bra utan tjat från oss nu, men skolan är fortfarande svårt. Rasterna är ju inte så långa och då vill han passa på att leka, inte gå på toa.

Jag ville inte säga något om att andra kan retas om de märker, men nästa höst börjar han mellanstadiet och jag vet att det kan vara lite tuffare där än nu på lågstadiet 😪. Därför kände jag att jag ändå ville nämna det.
@carmarnic Det hände ett par gånger för vårt barn, fast mycket tidigare F-klass. Men det gick väldigt bra för oss att säga att man bara måste gå på toa efter sista lektionen före lunch oavsett hur det kändes och efter sista lektionen på dagen (före fritids). Så en tid som var lätt att komma ihåg. Det funkade inte med känna efter grejen. Verkar som att rutinen fixade så det gick att känna bättre istället.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 955
Senast: Rugge
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 834
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp