skoning efter senskada?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare nilla_82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 613
N

nilla_82

Någon som har erfarenhet av vilka skor som är bäst till en travhäst med en gammal senskada, hon har börjat gå snabb jobb igen (dock i långsamma farter) och är nu skodd med vanliga travskor. Detta har fungerat bra i dessa farter.
Hon har tidigare tävlat barfota eller med aluminium.

Sv: skoning efter senskada?

Har skadan suttit fram eller bak? På gaffelbandsskador bak kan det hjälpa med kilsulor för att avlasta senan.

Annars är det svårt att säga något generellt.

Hårda underlag har man väl förordat som underlag vid träning och tävling sedan urminnes tider.

Det är en skada på ytliga böjsenan fram. Hon är ultraljudad och den har läkt ihop bra hon tränas på de flesta underlag hemman men mest på lite hårdare grusvägar.

Det är nog bara att köra på med släta skor, eventuellt kanske sulor eller pg-beslag när det är fram, men jag vet inte riktigt vad som är bäst. Håller dom så håller dom.
Om du alltid kyler benet ordentligt efter ansträngning kan det hjälpa till att hålla henne fräsch.

Om du kör på underlag utan eget "glid" så skulle jag inte rekomendera ett så pass "greppande" beslag som PG.
Håde´ns flapp med en tvärtå kan vara bra.
Ragges förslag är inte heller fel.

den absolut bästa skoningen vid en senskada är tvärtå..då behöver inte senan sträcka på sig lika mkt och då förhindrar du att senan skadas igen då den inte behöver töjas ut lika mkt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 237
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Miingla
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur