Fullblodslöphästar har inte sidokappor efter som tränarna känner till hur Hovmekanismen fungerar. En hov ska kunna expandera för att hela hovens sinrika konstruktion ska fungera som stötabsorberare. Våra fötter har inte 100 ben, fotvalv och hälkudde för intet. Om hoven nu inte har gjorts trång med branta hov väggar eller t o m mindre skor än kronrandens vidd som man tyvärr ser idag. Hästars hovar växer dessutom och sidokappor skapar ett tryck. Det är inte en total låsning, men är inget som ska vara det normala.
Ska jag vara ärlig så ser jag bara sidokappor när det behövs som sjukbeslag, tex hovbensfraktur.
Tåsidokappor ser jag en hel del och skodde med när jag jobbade som hovis.
 
Jag blev faktiskt förbluffad över att det var så illa som Roepstorff larmade om även i Östergötland där de har några av de bästa hovslagarna. Men nu när jag läser hur Standardskoning ska gå till förstår jag.
Varför anser sig så många nu nödgade att åka in till klinik för att sko? Något beror det på. Förr var det många hoppryttare som skodde. De som förstog sig på hästars olika rörelser, benställningar och kunde själv känna skillnad på sina egna hästar. Man baxnar när hovslagare idag har köpt barfota talibanernas BS om strålen som extra "blodpump". En obelastad upplyft hov är inte detsamma som en belastad eller under extremt tryck i ett moment där en hov bär upp hela hästen. Det är ett hantverk där många hästerfarenhet och ett Öga för tendenser är A och O. Jag förstår att det inte kan bli perfekt varje gång. Det visar sig efter 4-6 veckor hur rätt ute man var.
 
Nä hoven är inte trasig. Hästen fick också skor med sidokappor på alla 4 benen och skorna sticker ut mycket runt hoven mycket mer än dom gjort med andra hovslagare kan jag tycka.
Vad sa hovslagaren när du diskuterade skoningen med hen? Att fråga varför hen gör som hen gör är ju enklaste sättet att få veta. Varför just din häst blev skodd på ett visst sätt är ju nästan omöjligt att säga när man varken ser hästen, dess rörelsemönster eller har hästens tidigare historik.
 
OK. Det förklarar saken. De har ändrat på vad som är normalt. Inget om att den ska verkas ibalans mellan tå och trakt. Förr lärde de ut att man inte fick raspa utapå hoven för att det förstörde "hovlasyren". En ren Fel översättning. Kontentan av det blev att kan nu inte Sänker tån tillräckligt, utan istället kortar tåväggen utifrån. Det är en evig Korrigering som inte leder till någon förbättring. Hovslagaren kan då säga att hästens hovar är så. Så är saken utagerad.
TRO 17 att så många måste åka in på Klinik för att få hästen väl skodd. Trakten blir överbelastad då den som regel är för låg och när veckorna går så skjuter tån iväg framåt och trakten blir underliggande och hela stötdämpningen baktill inkl konstant tryck på strålbenet kan göra att inget fungerar som det ska. Det går visst att lägga väl tillpassad sko där den ska vara på en Välverkad hov utan att sätta sidokappor. Förr kunde de. Skon ska sluta lodrätt bakom de ej trånga ballarna . För låg trakt leder ofta till balltrånghet. Hornrören ska inte vara liggande vresig i tå eller trakt eftersom de då inte håller för Fel belastningen, utan istället fallerar med mer lutning. Fullbloden på Bro Park ser fina ut. Allihopa. Trots att de skos ofta eller kanske tack vare. Problemen kommer när de byter till amatörer som ägare och som inte har samma pondus och kunskap som tränarna. Där har hovslagaren en dialog med sina kunder. Jag har en häst som inte hade skotts på 10v. Den såg bättre ut än de flesta nyskodda. En hovis måste kunna se tendenser och den ska växa mer på höjden. Jag har haft De som skott och efter 4 v såg det ut som det hade gått 16 v.
För ett antal år sedan var det en veterinär Roepstorff som flaggade för den allt sämre yrkesskickligheten bland hovslagare grundat på hur hästarna såg ut på Kvalitetstävlans Veterinära del 1.om jag kommer ihåg rätt.
Fullbloden på Bro Park? Det går inte att generalisera så. Jag tog hem ett fullblod från en tränare där. Det har tagit 3 år att fixa hovarna och då är vi inte klara men mycket bättre. Inga ankfötter länge och trakterna är snart ok.
 
Jag blev faktiskt förbluffad över att det var så illa som Roepstorff larmade om även i Östergötland där de har några av de bästa hovslagarna. Men nu när jag läser hur Standardskoning ska gå till förstår jag.
Varför anser sig så många nu nödgade att åka in till klinik för att sko? Något beror det på. Förr var det många hoppryttare som skodde. De som förstog sig på hästars olika rörelser, benställningar och kunde själv känna skillnad på sina egna hästar. Man baxnar när hovslagare idag har köpt barfota talibanernas BS om strålen som extra "blodpump". En obelastad upplyft hov är inte detsamma som en belastad eller under extremt tryck i ett moment där en hov bär upp hela hästen. Det är ett hantverk där många hästerfarenhet och ett Öga för tendenser är A och O. Jag förstår att det inte kan bli perfekt varje gång. Det visar sig efter 4-6 veckor hur rätt ute man var.
Vill du utveckla lite mer kring "barfota talibanernas BS"?
 
Fullbloden på Bro Park? Det går inte att generalisera så. Jag tog hem ett fullblod från en tränare där. Det har tagit 3 år att fixa hovarna och då är vi inte klara men mycket bättre. Inga ankfötter länge och trakterna är snart ok.
Jo i princip 95%av hästarna som deltog i lopp var så fina vilket man aldrig ser någon annan stans. 3 år och ännu inte bra? Låg trakt ger lång tå. De måste skos om ofta i början och man får inte slarva och få en understucken/liggande trakt. Den nya Standardskoningen? Ankfötter får de sedan de har lämnat banan. Det krävs skickliga hovslagare till fullblod. Hur många egna fullblod har din hovslagare? Min har haft fullblod i "alla tider" och vet hur man skor plattfotade hästar likaväl som att inte göra normala hovar små och trånga.
Man strävar efter balans. Hålla ihop platta och lägga ut trånga. Att inte få ytterligheter. Det är en konst. En utdöende kanske.
 
Jo i princip 95%av hästarna som deltog i lopp var så fina vilket man aldrig ser någon annan stans. 3 år och ännu inte bra? Låg trakt ger lång tå. De måste skos om ofta i början och man får inte slarva och få en understucken/liggande trakt. Den nya Standardskoningen? Ankfötter får de sedan de har lämnat banan. Det krävs skickliga hovslagare till fullblod. Hur många egna fullblod har din hovslagare? Min har haft fullblod i "alla tider" och vet hur man skor plattfotade hästar likaväl som att inte göra normala hovar små och trånga.
Man strävar efter balans. Hålla ihop platta och lägga ut trånga. Att inte få ytterligheter. Det är en konst. En utdöende kanske.
På vilket sätt håller han ihop platta hovar? hur ska man sko en platt hov enligt dig?
 
Jo i princip 95%av hästarna som deltog i lopp var så fina vilket man aldrig ser någon annan stans. 3 år och ännu inte bra? Låg trakt ger lång tå. De måste skos om ofta i början och man får inte slarva och få en understucken/liggande trakt. Den nya Standardskoningen? Ankfötter får de sedan de har lämnat banan. Det krävs skickliga hovslagare till fullblod. Hur många egna fullblod har din hovslagare? Min har haft fullblod i "alla tider" och vet hur man skor plattfotade hästar likaväl som att inte göra normala hovar små och trånga.
Man strävar efter balans. Hålla ihop platta och lägga ut trånga. Att inte få ytterligheter. Det är en konst. En utdöende kanske.
Det säger mer om hur min var skött mer än hur min hovslagare är nu. Garanterat. Det krävs skickliga hovslagare till alla hästar. Jag vet inte vem du försöker lära upp, fakta är att min häst kom från banan med hemska fötter. Jag vet inte vad du menar med standardskoning och frågetecken heller. Eller vad det har om min hovslagare har fullblod eller inte? Min häst hade ankfötter och låg i trakt. Fakta. Det har vi nu successivt arbetat med, det är väl inget konstigt?
 

Liknande trådar

Fritid Det är uppenbarligen en hästsko med sömmar och tåkappa men kan nån förklara resten?
Svar
6
· Visningar
423
Senast: MiaMia
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
823
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp