Bukefalos 28 år!

Skonsamt proteintillskott- känslig Unghäst mage

kitty79

Trådstartare
Har lite funderingar , Har en valack på 2,½ år som har en krasslig mage.
Problemen började för ca 5-6 veckor sedan . Men "normal" avföring dock ganska ljus i färgen och "fibrig" , Istället för att fisa luft så kommer det gödselvatten.

Jag inser ju att det finns många faktorer att räkna in , Bla så flyttades hästen till nytt stall för ca 8 veckor sedan . I samma veva som problemen började var det avmaskning , gräshagarna las i vintervila och grovfoder analysen kom så kraftfoder introducerades. (Hippo grow/krafft protein)

Jag har vart i kontakt med veterinär , Hästen har fått Bakjäst 1 paket om dagen i 1½ veckas tid , även Proviva . Talade med förra ägaren och återinförde Betfor (för 3 veckor sedan). Summa summarum - aningen märkbar förbättring.

Just nu känns det som att jag borde plocka väck både hippo'n och krafft'en , bara ge betfor och jäst . Funderar på att räkna på lucern som protein källa istället.

Jag verkar ha köpt en gosse med en känslig mage , Vad tycker ni om betforen ? har hört så olika vissa upplever att den är bra för magen ,vissa att den är dålig med att socker som kan "reta" tarmen.

Tacksam för ev. funderingar kring detta.:(
 
Sv: Skonsamt proteintillskott- känslig Unghäst mage

Hmm ingen som har erfarenhet av att ge lusern som protein booster till en känslig mage ?
 
Sv: Skonsamt proteintillskott- känslig Unghäst mage

Fast reta någon tarm gör då betfor inte. Men betfor är lite laxerande, så vissa kan ju bli lös i magen av detta. Bla så tålde inte min fd häst detta alls. Ang maskningen, hade den mycket mask ?
 
Sv: Skonsamt proteintillskott- känslig Unghäst mage

Tack för svar .
Han var förmodligen "maskfri" behandlade med ett preparat för 2 månader sedan (eprinex) för fotskabb det är ett ivermektin preparat som borde ha tagit bort även ev. mask .
andledningen till den senaste avmask var att stallet avmaskade ,och ville då att min skulle avmaskas också.
 
Sv: Skonsamt proteintillskott- känslig Unghäst mage

Fast Ivermectin kan ha dålig effekt mot tex spolmask. Nu utvecklar ju många imunitet mot detta vid tidig ålder, men man ska inte helt utesluta att det kan förekomma i riklig mängd ändå på så pass unga hästar. Jag skulle kollat upp hästens status med träckprov så du åtminstone kan utesluta detta. Hur mycket grovfoder får hästen i fråga ?

Nästa gång erat stall ska maska, proppsa på att det ska göras träckprovsundersökning först.
 
Sv: Skonsamt proteintillskott- känslig Unghäst mage

Det låter precis om min häst när hon var yngre!

Nu är hon 5 år och verkar ha blivit något mindre känslig, men för några år sedan var hon jättekänslig...

Därtill mycket lättfödd, så det har varit en svår balansgång för att kunna ge proteinkoncentrat för viktens skull, men inte för mycket för magens skull...

Soja går helt bort, hon blir helt förstörd av den. Krafft Protein går bra, om man vänjer in det låååångsamt. Typ 1 msk/dag första veckan, sedan duttande med halva decilitrar osv.

Betfor går bra i små mängder, vill man ge mer än ett typ 5 dl så måste melassen sköljas bort. När hon stod i boxvila kunde jag öka upp till 1 kg betfor ganska snabbt utan att hon reagerade det minsta, men då var den helt urlakad på melass.
Lusern med melass går att ge i ganska stora mängder, om det vänjs in lååååångsamt. Känns skitlöjligt att ge enstaka dl lusernhack, men det är enda sättet.;)

Jag har gett 1/2 pkt bakjäst (1 pkt/dag de två första dagarna) ibland vid invänjningen, eller för att stabilisera om det redan gått åt skogen. Billigt och funkar bra!
 
Sv: Skonsamt proteintillskott- känslig Unghäst mage

Har oxå häst med känslig mage, men framför allt känsliga ben... Ger 1 liter kornkross, 1/2 dl golden minerals, 3-4 dl Max-E-Glo (innehåller risstärkelse o protein), 1 dl majsolja. Får samma giva både morgon o kväll + 4 dl betfor på morgonen. Max e glo e d enda som inte har satt sig i magen lr benen. Lusern och soya e bara att glömma för min del =(

Max e glo är det bästa jag haft, har gjort min häst såå fin. Hade jätteproblem med hullet i topplinjen, men nu e han hur fin som helst =)
 
Sv: Skonsamt proteintillskott- känslig Unghäst mage

Prova att byta kraftfodret mot lucern istället, behåll betfor till en början. Många hästar funkar inte med foder som tillgodogörs i tunntarmen utan behöver sådant som de kan jäsa i grovtarmen.
 
Sv: Skonsamt proteintillskott- känslig Unghäst mage

Jag hade uppe lusern som förslag , Han skulle dock behöva äta 5-6 kg lucern för att komma upp i rätt protein kvot. Kändes som att stallägaren inte var så pigg på det alternativet.

Just nu har jag plockat bort allt kraftfoder , han får enbart betfor och bakjäst (+ hösilaget ca 12-13 kg ,fri tillgång på halm) 3 dagen utan kraftfoder idag .

Känns som att jag ska ge hans mage minst en vecka utan kraftfoder och se om det stabiliserar upp sig.

Könns ju väldigt sressande det här - han växer ju .. vill ju att han ska få i sig det han behöver:cry:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en islandshäst som är väldigt lös i magen. Den är känslig och blir alltid lite lös tex ute på tävling, men brukar inte bli det utan...
Svar
1
· Visningar
1 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp