Sköta om brunt läder

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Jag har ett Classicträns, och en kompis som har precis samma har smörjt in sitt med Ekololja (den ljusa varianten) och det har blivit helt svart nästan (förutom pannbandet och nosgrimman...)
Så jag undrar om ni har några tips på oljor/balsam som funkar bra på Classic träns/bruna träns?
Hela meningen med tränset var ju att det skulle matcha sadeln, och om det då blir nästan svart är det ju onödigt...

Sv: Sköta om brunt läder

Jag skulle inte använda Ekololja på mina lädersaker då jag hört att det är dåligt för lädret. Jag har ett brunt träns, dock inte Classic utan ett Jacson. Jag använder mig av Stübbens glycerintvål, stübben hammanolfett, passier sadeltvål och läderbalsam.
Det funkar jättebra! :)

När jag köpte min dressyrsadel med färgen typ hasselnötsbrun fick jag tippset av säljaren att smörja de med parrafin olja för att behålla färgen.
Detta hade pers. där hon köpt sadeln sagt,(känd) tro det eller ej men det funkar! Har provat på mina ridskor med och även där går det och mjukt blir det!!! :banana:

Det frågade jag flera gånger med men det skulle det inte vara ,hörde mig för när jag köpte det och då sa även de få färghandeln att det inte skulle vara skadligt...tror ifs. inte att hon som sålde sadlen hade anv. det annars då de sadlarna är hyffsat dyra :crazy:

Akene creme är det absolut bästa! Det är den cremen som man använder till Butet sadlarna.

Blir hur mjukt och fint som helst.

Har också ett classic träns det som är lite rödbrunt och det ändrade inte färg öht med akene

Jag har det tränset med vita sömmar som går rakt över pannband och nosgrimma.

Vad kostar den cremen då?

Men jag ahr för mig att vi har haft en diskussion om detta på Buke... Var det inte så att Neatsfoot Oil fanns i en annan version med parrafin olja och att den förstörde lädret?

Men kan det vara så att lädret blev så mörkt pga ekololjan? (jag använder inte ekol pga vad sadelmakare har berättat för mig om det) Jag ahr inte vågat ta bort lapparna och smörja det än, så jag vet inte om det mörknar om man använder vanligt Passierbalsam. Jag vet att det finns en suverän ofärgad olja från Equipe, men jag tänkte om det fanns någn annan som hade ett billigare tips (den oljan kostar 150 och är svår att få tag på)

Läser man inte den översta tråden alls? Där står det massor av mycket bra tips om lädervård som en sadelmakare har skrivit.

Jag brukar uppfriska mitt minne då och då och läsa det inlägget. Mycket bra och tydlig info.

Det som jag lärde mig om balsam kontra neatsfoot är att man använder helst neatsfoot till naturgarvat läder och balsam skulle passa bättre för kromgarvat läder.

Olja till läder skall vara animalisk, då animaliska oljor lierar sig bäst med lädret.
De bästa är Lanolin (ullfett med vatten, finns på apoteket)
och NeatsFoot Oil, som finns i de flesta westernbutiker, samt i Biofarmabs sortiment.
Observera att det skall vara Pure Neatsfoot Oil, och INTE Neatsfoot Oil Compound.
Compound-oljan innehåller mineralolja, och det skall man ha i bilmotorer, och inte i läder.

citat från den nålade tråden om lädervård

Jag har använt Neatsfoot Oil och den sabbade mitt träns och min förra sadel.
Så den använder jag inte..... Den gör lädret också mörkare.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har använt Neatsfoot Oil och den sabbade mitt träns och min förra sadel.
Så den använder jag inte..... Den gör lädret också mörkare.

Men var det ren neatsfoot som du använde? På vad sätt blev lädret förstört? Har inte hört det tidigare att någon har haft såna problem med neatsfoot? Bara hört de som fått lädret förstört av just Ekol oljan
:confused:

Men Neatsfoot gjorde det mkt mörkare. Jag tycker att Equipes läderolja inte gör lädret mörkare alls (dock vet jag inte hur det skulle bli på det här tränset jag ahr då det är ganska kass kvalitet)

Ja, det var ren neatsfoot. Lädrets porer blev jättestora och lädret blev ganska skört, sadeln fick mindre sprickor i kåpan (Windsor sadel av bra kvalitet, var välskött men 1 vecka efter jag smörjde med Neatfoot hade det blivit små sprickor i kåpan) och tränset blev riktigt fult.

Ekololja får inte komma i närheten av mina lädersaker!

Jag använder ljusa läderfetter, de senaste åren har jag använt Effax. Jag har ett 25 år gammalt träns i ljust läder, och det är fortfarande rätt ljust trots flitig användning och smörjning. Det är endast smort med Effax och något som fanns på 80-talet i en gul burk. Minns inte namnet men det kändes som Effax.

Oljan är inte skadligt för lädret utan "äter upp " sömmarna. O så blir det mörkare som du såg.

Använd gärna gele, ljus gele som finns på Granngården...Från Lincoln. I en genomskinlig flaska. Kan inte komma på namnet så här med en gång. Ska innehålla glycerin. Den har jag, och så en flaska man sprejar på, undras om det inte är det där Passier som nämns däruppe? Jag har mycket bruna läder o sadlar som hållit sej bruna med dessa två. Sorry jag har kasst minne vad de heter....

Men var det dåligt/bra läder?

För det här är ju ganska dåligt läder, och jag tror det är därför det blev så mörkt. För hon som hade tränset sa att hon la det i en kasse med ekol och lät det ligga där i några timmar.

Liknande trådar

Utrustning Har ganska nyligen skaffat mig ny utrustning i kalvskinn, sadel, träns, gjord you name it. Nu är jag bara så orolig över vad jag ska...
Svar
2
· Visningar
1 004
Senast: Korven
·
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 378
Senast: Wera
·
Utrustning jag har ett litet litet I-lands problem :), min nya sadel är nästan samma färg som min häst dvs fux :(. jag har svart träns och...
Svar
9
· Visningar
2 130
Senast: Buck
·
Utrustning Som så många andra har jag stoira problem att blanda svart o brunt. Men nu har jag hittat den perfekta sadeln! Helt underbar enligt... 2
Svar
30
· Visningar
2 987
Senast: Kafferosta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S