Skrik å panik, hjälp! Kastrering med chip.

Ah okej, fått lite olika bud. Ska ringa veterinären på måndag och se vad de föreslår, tack! :)

Många veterinärer vill gärna vänta till efter UL.
Min vet har fertilitet som specialintresse (förutom att hon är uppfödare själv) och hon tyckte absolut att den unga tiken skulle sprutas tidigt. Hon menar på att det inte är någon mening med att lägga massa energi på att börja utveckla foster som sedan ska stötas bort :)
Men man ska så klart lyssna med en veterinär man litar på.
 
Tänk på att evtl foster inte syns på UL förrän tidigast runt 3 veckor (med en bra UL-maskin).
Så det är ingen mening med att göra UL 1 vecka efteråt.
Jag tycker också att det är bäst att spruta direkt men jag hade också velat följa upp med ett UL om 4 veckor (runt dygn 30) för att vara säker på att det inte utvecklats några foster.
 
Tänk på att evtl foster inte syns på UL förrän tidigast runt 3 veckor (med en bra UL-maskin).
Så det är ingen mening med att göra UL 1 vecka efteråt.
Jag tycker också att det är bäst att spruta direkt men jag hade också velat följa upp med ett UL om 4 veckor (runt dygn 30) för att vara säker på att det inte utvecklats några foster.
KL

Då gjorde inte jag fel som sprutade min dagen efter parning? Fick ju höra av en kompis att de antagligen va för tidigt o därför fick jag 3 valpar ändå men den veterinär jag pratade med sa inget om att vänta när jag ringde o förklarade läget. Hur ofta händer de att inget syns på UL? Min tik va på dygn 33-34 om jag minns rätt när vi gjorde UL o veterinären såg inget då.

Jag har verkligen ingen erfarenhet av abort o ultraljud då dom kullar jag haft tidigare varit planerade o vi har röntgat istället för UL😅
 
Tänk på att evtl foster inte syns på UL förrän tidigast runt 3 veckor (med en bra UL-maskin).
Så det är ingen mening med att göra UL 1 vecka efteråt.
Jag tycker också att det är bäst att spruta direkt men jag hade också velat följa upp med ett UL om 4 veckor (runt dygn 30) för att vara säker på att det inte utvecklats några foster.
Och @AraSlei tack snälla! Nämnde det för uppfödaren (hon jobbar på klinik) som rekommenderade just UL efter 3 veckor o spruta om det behövs , men kanske ännu bättre då att spruta redan innan. Ska höra vad de säger på måndag. Vill gärna göra proceduren så enkel som möjligt för hunden framför allt. 😊
 
KL

Då gjorde inte jag fel som sprutade min dagen efter parning? Fick ju höra av en kompis att de antagligen va för tidigt o därför fick jag 3 valpar ändå men den veterinär jag pratade med sa inget om att vänta när jag ringde o förklarade läget. Hur ofta händer de att inget syns på UL? Min tik va på dygn 33-34 om jag minns rätt när vi gjorde UL o veterinären såg inget då.

Jag har verkligen ingen erfarenhet av abort o ultraljud då dom kullar jag haft tidigare varit planerade o vi har röntgat istället för UL😅
Nej du gjorde inget fel. Dock tycker jag att det är konstigt att inget syntes. På dygn 33-34 med tre valpar brukar man se väldigt tydligt och man behöver inte direkt leta utan fostrena brukar synas så fort man sätter på proben.
 
Nej du gjorde inget fel. Dock tycker jag att det är konstigt att inget syntes. På dygn 33-34 med tre valpar brukar man se väldigt tydligt och man behöver inte direkt leta utan fostrena brukar synas så fort man sätter på proben.
Ja för jag frågade säkert 3-4 gånger om veterinären va helt säker på att hon va tom o de va hon men när tiken sen va halvvägs genom vecka 7 så sa de bara poff o så blev hon en liten tjockis o då började jag misstänka att något inte va rätt så jag förberedde med valplåda ifall att o tur va väl de 😅
 
Nej du gjorde inget fel. Dock tycker jag att det är konstigt att inget syntes. På dygn 33-34 med tre valpar brukar man se väldigt tydligt och man behöver inte direkt leta utan fostrena brukar synas så fort man sätter på proben.
Ja, alltså, på dygn 33 ser vi ju tom fosterblåsa på korna med UL, låter helt galet att missa 3 valpar som är så långt gågna!
 
Ja, alltså, på dygn 33 ser vi ju tom fosterblåsa på korna med UL, låter helt galet att missa 3 valpar som är så långt gågna!
Ja jag vet ju att de kan missas tidigare men jag vet inte riktigt hur de missades, veterinären va stressad, min tik va stressad o rädd så jag vet inte om allt de spelade någon roll o att man kanske därför inte fick en bra "bild". Jag får iallafall va glad att de bara blev 3 i all otur o alla försök till att förhindra dessa från att komma till världen
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Slänger ut en fråga åt en vän. Hennes tik åker iväg för parning och har hägning med hanen på dygn 12, 13, 14, 15 och sen inget intresse...
Svar
13
· Visningar
1 901
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp