Skriva av sig..

L

Lantlolla

Känner mig hemsk.
Inte som hästägare utan som stallkompis.
Står i ett litet stall mina tre hästar plus en till.
Jag har erbjudit denna tjejen att jag tar in o ut på vardagar om jag får lite hjälp med utsläpp på helgerna så jag kan ha sovmorgon en dag i veckan ungefär.
Detta har inte funkat så bra.. Hon planerar ngt så fort jag planerat ngt och självklart så böjer jag mig och säger att jag löser detta.

Inte nog med det så är hennes häst en unghäst (inget emot det, älskar min egna yngling) men han är så stor och "på" när man släpper ut.
Jag släpper ut min tre först mest för att min äldsta häst stimmar upp sig och jag är rädd för att han ska gå igenom staketet, så då kommer hennes pålle sist.
Detta gör ju såklart att han är pigg samt att stalldörren är liten så han är lite rädd där och springer ut. Inte där han skrämmer mig utan att han studsar lite på bakbenen när man går mot öppningen och går på en. Har sagt ifrån till hästen många gånger men det blir fortf trångt.

Jag är känslig, jag vet. Men jag försöker ställa upp när hon har planer, dels därför pojkvännen gjorde slut då jag helt enkelt fick planera om våra planer då hon hade planer som hon inte kunde ändra. (Lät åtminstone så på henne).

Jag tycker om denna tjejen jättemycket för hon är jättemysig men jag vill ha lite rutin och ordning på stallsysslorna, iaf de jag sköter själv.

Har iaf erbjudit mig att ta ut mina hästar själv, ge hennes häst hans mat i boxen eller åtminstone hälften så hon kan släppa ut honom sen så han får äta resten ute (mina hästar äter ganska långsamt så de lär ha ungefär hälften kvar när han kommer ut).

Självklart blev hon stött och jag förstår henne. Har med blivit det med hade försökt få det att funka om jag varit i hennes situation.
Nu är jag i min situation och försöker få det löst ändå. Då jag inte vill hamna i kläm men inte göra mig ovän med henne ändå.

Självklart kommer jag ta så många pass som jag kan ändå. Även mamma har lovat att hjälpa mig så hon slipper göra så mycket med hästarna.
Haft problem med lunchfodringar med då jag går i skola inne i stan och hon går i skola fem minuter ifrån stallet. Dock har hon antagligen glömt lunchen flera ggr.

Känner mig så sjukt elak men vet inte vad jag ska göra för som det va innan jul, ja då orkar jag inte med stallgörat alls..

Baah tråden är antagligen krångllig och hoppig att läsa, får väl se om någon orkade sig igenom den. Tack isåfall <3

Sv: Skriva av sig..

Ojdå. Jag hängde inte riktigt med, men det låter ju som att du tycker det är jobbigt. Det bästa kanske vore att sitta ner med henne och prata om det, berätta hur du upplever det?

Hade mina misstankar om att de va krångligt att läsa.
HAr pratat eller smsat lite mer henne. O nu känner jag mig hemskare så vill ta ut hennes häst även om jag tycker det är obehagligt.. inte snällt mot hästen heller när jag känner så.
Men vi får se..

ni kanske ska sätta er ner och prata tillsammans, under lunga former(fika kanske?). Gå igenom vad du tycker är jobbigt och förklara för henne på ett schysst sätt. Sen kan du nog inte göra så mycket mer om hon inte vill lyssna..

Förstår att det känns jobbigt.. :(

Som jag har förstått det är iaf ett av problemen att du tycker det är obehagligt att ta ut hennes häst i hagen. Är hästen lika "på" om den inte kommer ut sist? Om du kanske först tar ut en eller två av dina, sen hennes och sen din/dina sista. Då blir den varken först ut i hagen eller sist kvar i stallet.. bara en fundering, vet inte om det hjälper något..

Men givetvis tycker jag också att du ska prata med tjejen. Hon kanske inte har förstått hur du känner det.

Varför inte anordna ett litet mysigt stallmöte?

Det är viktigt att prata ihop något som fungerar för er båda. Skriv ner och fyll på ett schema, annars blir det lite kontroll och man kan "förklara sig fri" med att man inte visste eller trodde att .....

Det låter inte som om detta fungerar speciellt bra..

Hon följer inte sin del av det muntliga avtalet, och dessutom är hennes häst svår att hantera..

Sätt dig ner och fundera på om du tror att problemet går att lösa, dvs om du tror att du kommer att klara att hantera hennes häst framöver, och vad som skulle kunna ordna detta.

Prata sen med din inackordering, säg hur det har blivit och ge det en viss tid att ordna upp sig. Om det efter den tiden fortfarande inte fungerar så är det nog dags för din inackordering att flytta på sig och sin häst, då är detta inte typen av stall hon ska stå i, utan kanske en dyrare variant av stall där hon helt enkelt slipper ha ngn form av ansvarsbitar?

Detta är inte roligt att säga kanske, inget roligt beslut att ta, men som det är nu så mår nog varken häst, stallägare eller inackordering bra..
Så ta beslut fort.
Lycka till iaf.:bump:

Usch, jobbig sits! Men man lär sig av livet, och du verkar behöva lära dig var din gräns går för vad du klarar och orkar. Jag tycker som så många andra att du och tjejen ska mötas över en fika och diskutera saken! Kanske ha föräldrar med, din mamma hjälpte dig också? Om inte annat för hästarnas skull.

Hon å sin sida verkar ta en del för givet! Det är jobbigt att släppa ut hästar vareviga morgon, och det är jobbigt att behöva tänka på lunchfodringar. Men har man åtagit sig att göra det, kan man ju inte bara smita undan! Ofta en mognadsfråga hos individen....

Sen, om jag var du skulle jag ta den okända hästen mellan mina egna. Det brukar bli lugnast så, de egna hästarna känner man ju och har en annan kontakt med än en okänd unghäst. Lite dumt att låta han vänta till sist om han dessutom är jobbig att ta ut?

Men varför måste du ta hennes häst sist? Du har ju tre stycken själv. Det räcker med väl med att du tar din valack först.. sen tar du hennes som kanske då inte är så jobbig, och sen tar du dina två.

Men ja, helt klart måste ni ju prata med varandra, och komma fram till något som känns bra för er båda.

Ni kanske ska göra ett fodrinsschema? Säg att det är 25 pass på en vecka / 5 häster= 5pass per häst. Sedan skrivar man i då man kan. Det gör att hon fortfarende måste ta sin andel pass (5st/v), men eftersom hon själv skriver i när så kan hon ju inte skylla på att hon inte kan då.

Rörigt, men hoppas att du förstår.

Jättebra råd du har fått, så jag tänker inte tillägga så mycket egentligen.

Bara en fråga:
Varför känner du dig som en hemsk människa?:confused: Det är du som vänder ut och in på dig för att få det att funka för henne och hennes häst!! Hon verkar inte lägga två strån i kors.... Så det är hon som borde känna sig hemsk!! Det enda du har gjort (som dessutom inte är ett dugg fel!!!) är att försöka styra upp situationen och göra det rättvisare och bättre för alla.

Det självklara vore ju förresten om hon tog alla helger eftersom du har alla vardagar!! Inte en chans att jag hade ställt upp på det arrangemanget ni har nu...

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
764
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 755
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 047
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Bildtråd
  • WE-tråden
Tillbaka