Skulder och domar

Cattis_E

Trådstartare
Det är lite rörigt i min släkt. Och jag vill samla in så mycket fakta som möjligt eftersom det känns lugnare för mig själv då. Att ha detaljerna kring situationen lite klar för mig. Så gott det går.
Och nej, jag har inga skulder, ingen kräver mig på pengar eller något.

Finns det något sätt för en privatperson att ta reda på om en person betalat belopp den dömts till att betala i tingsrätt ? Dvs följt domen?
Det gäller skulder där två inkassobolag stämt en person och personen ålagts att betala skulden plus rättegångskostnader.

Brukar även sådana skulder hamna hos kronofogden om de inte betalas?
Händer något annat om man inte följer domen? Det handlar väl sammanlagt om ca 50 000. Men jag vet som sagt inte om de är betalda..

Personen har dessutom stora skulder hos kronofogden, har tyvärr ingen komplett lista på varje fodringsägare så jag vet tyvärr inte om ovanstående skulder är med där? De vida överstiger beloppet ovan.

Och just ja, personen har stuckit utomlands så fodringsägarna lör inte riktigt få fatt i honom även om de skulle vilja.. 🙈
 
Alla skulder, speciellt de som kommer från rättssystemet hamnar hos kfm om de inte betalas. Det är offentliga uppgifter så ring till kfm lvj fråga.
 
Om det verkar förutsättningslöst att kunna få ut pengarna från personen låter en del bli att ta ärendet till KFM pga. de får betala administrativ avgift, som troligen inte betalar tillbaka sig. Så det kan finnas mer skulder än de som syns hos KFM.
 
Alla skulder, speciellt de som kommer från rättssystemet hamnar hos kfm om de inte betalas. Det är offentliga uppgifter så ring till kfm lvj fråga.
Tack!
Jag vet summorna som finns hos kfm, men inte begärt en specad lista, men sant. Jag kan ju ringa och fråga om just de fodringsägarna finns med.
Om jag orkar...
Var mest nyfiken om det fanns något annat sätt, och vad "rättssystemet gör" om sådant inte betalas, men det svarade du ju på ovan.

Samlar egentligen bara på mig lite info jag kan slänga i näsan på stolpskottet vid behov. Eller upplysa sådana h*n eventuellt anlitar för att ställa till mer röra att de inte kommer få betalt 😇.
 
Om det verkar förutsättningslöst att kunna få ut pengarna från personen låter en del bli att ta ärendet till KFM pga. de får betala administrativ avgift, som troligen inte betalar tillbaka sig. Så det kan finnas mer skulder än de som syns hos KFM.
Fast inte myndigheter. Myndigheternas jobb är ju att driva ärendet åt dig. Och även om du betalar den administrativa avgiften läggs ju det på personen som är skyldig. Hoppet är det sista som överger en människa. Och förhoppningsvis ärver de pengar någon gång. Eller får ett eget skadestånd som kfm kan nalla.
 
Fast inte myndigheter. Myndigheternas jobb är ju att driva ärendet åt dig. Och även om du betalar den administrativa avgiften läggs ju det på personen som är skyldig. Hoppet är det sista som överger en människa. Och förhoppningsvis ärver de pengar någon gång. Eller får ett eget skadestånd som kfm kan nalla.
Detta var väl en civil tvist som TR avgjort, som jag förstår TS?
Jag menade mest att påpeka att man inte kan veta säkert om det är hela bilden man får av infon hos KFM.
 
Detta var väl en civil tvist som TR avgjort, som jag förstår TS?
Jag menade mest att påpeka att man inte kan veta säkert om det är hela bilden man får av infon hos KFM.
De skulder som dömts i domstol för man ju vidare till kfm. Har man gått igenom en stämning och betalat för den är det ju helt ologiskt att sen skita i att få betalt. Såklart man betalar avgiften och hoppas på det bästa.
 
Fast inte myndigheter. Myndigheternas jobb är ju att driva ärendet åt dig. Och även om du betalar den administrativa avgiften läggs ju det på personen som är skyldig. Hoppet är det sista som överger en människa. Och förhoppningsvis ärver de pengar någon gång. Eller får ett eget skadestånd som kfm kan nalla.
Det tråkiga är väl att indrivning från kfm förfaller efter en viss tid. Men skulden finns förvisso kvar hos den de har skuld till. Så de (tex skatteverket kanske kan nalla ändå). Det kommer falla ut ett arv någon gång, så då lär kfm nalla dem, om förfallodatum på deras indrivning av skatteskulderna ej gått ut, och det har personen minst sagt förtjänat, så inte mig emot.
Men, om jag orkar ringa kfm igen så får jag väl anta att om inte de skulderna finns med hos kfm så kanske de betalades efter domen fallit helt enkelt.
Jag var bara inte säker på om inkassobolag som tex Gothia och liknande gick till kronofogden, och varför de i så fall inte tog den vägen innan de valde att stämma personen. Kändes som ovanligt krånglig väg för 40kkr om man kan driva in det via kfm?
 
Detta var väl en civil tvist som TR avgjort, som jag förstår TS?
Jag menade mest att påpeka att man inte kan veta säkert om det är hela bilden man får av infon hos KFM.
Gothia inkasso och ett annat kreditbolag gjorde varsin stämning av personen. Som då i tingsrätten dömdes att betala x-antal kronor plus deras rättegångskostnader.
Så inte mellan privatpersoner.
 
Det tråkiga är väl att indrivning från kfm förfaller efter en viss tid. Men skulden finns förvisso kvar hos den de har skuld till. Så de (tex skatteverket kanske kan nalla ändå). Det kommer falla ut ett arv någon gång, så då lär kfm nalla dem, om förfallodatum på deras indrivning av skatteskulderna ej gått ut, och det har personen minst sagt förtjänat, så inte mig emot.
Men, om jag orkar ringa kfm igen så får jag väl anta att om inte de skulderna finns med hos kfm så kanske de betalades efter domen fallit helt enkelt.
Jag var bara inte säker på om inkassobolag som tex Gothia och liknande gick till kronofogden, och varför de i så fall inte tog den vägen innan de valde att stämma personen. Kändes som ovanligt krånglig väg för 40kkr om man kan driva in det via kfm?

Hen har sagt till KFM att skulden är tvistig och då måste det dras genom tingsrätten för att fastställa skulden och att den ska betalas.
 
Så länge borgenärerna säger att skulden ska drivas in så länge driver kfm in skulden.
Okej, skulder hos skatteverket verkar kfm bara försöka driva in i fem år i alla fall. Jag fick uppgift om det datum de "går ut" hos kfm på dem nämligen, men det kanske kan förlängas.
Men skulderna ligger kvar hos skatteverket i alla fall sedan utan avskrivs väl inte helt? Jag läste nånstans att skulden på skattekonto ligger kvar även efter det.
 
Okej, skulder hos skatteverket verkar kfm bara försöka driva in i fem år i alla fall. Jag fick uppgift om det datum de "går ut" hos kfm på dem nämligen, men det kanske kan förlängas.
Men skulderna ligger kvar hos skatteverket i alla fall sedan utan avskrivs väl inte helt? Jag läste nånstans att skulden på skattekonto ligger kvar även efter det.
Nu är det förvisso många år sedan, men...
När min pappa dog damp det ner ett krav i brevlådan om hans skatteskuld (på ett par hundra tusen 🙄) - för att den skulle finnas med och räknas in i bouppteckningen och i bästa fall kunna betalas också. Jag minns inte säkert, men tror nog att den kom från kfm och att den var mer än 5 år gammal.
 
Nu är det förvisso många år sedan, men...
När min pappa dog damp det ner ett krav i brevlådan om hans skatteskuld (på ett par hundra tusen 🙄) - för att den skulle finnas med och räknas in i bouppteckningen och i bästa fall kunna betalas också. Jag minns inte säkert, men tror nog att den kom från kfm och att den var mer än 5 år gammal.
Ja, jag räknar kallt med liknande här.
Med skillnaden att jag tror det sker redan när arvet som kommer tillfalla personen faller ut.
Handlar dessutom om ett arv personen valt att skjuta upp sin andel i för att gynna kvarvarande bättre hälft.
Sedan försöker personen mygla till sig pengar av sitt uppskjutna arv tidigare (för att undkomma skulderna gissar jag) genom kraftiga påtryckningar till den bättre hälften.
Troligen fanns den planen med hela tiden när överenskommelsen om "orubbat bo" gjordes.
Jag känner mest suck, och dubbelsuck och att personen inte förtjänar ett enda öre så mig gör det inget om kfm tar personens andel..
 
Senast ändrad:
Skatteskulder ”försvinner” efter 5 år (exakt datum beror på när den fastställdes).

https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

Att Skatteverket förlänger tiden verkar vara ovanligt?
Dumt om skulder på hundratusentals kronor försvinner fem år efter fastställningsdatum.. Jag vet datumen på de två största skulderna. Personen har några år kvar att gömma eventuella pengar tillräckligt bra innan båda förfallit i alla fall... Som tur är.
 
Inte nån jättedetaljerad uppdatering då alla de detaljer jag känner till skulle bli en smärre uppsats.
Men jag är trött, så trött på hela historien, som vara fortsätter. Och jag har bara "hörsägen" plus lite mail konversation. Inte alla detaljer.
Frustrerande.
En del av mig vill "ta över och agera på mitt sätt", vilket jag nog knappt kan pga olika omständigheter ens.
En annan vill fortsätta hålla mig till att inte vara mer än stöd till de som är värst ut för personen. Jag kan bli väldigt arg men jag är förvånad över mitt lugn just nu ändå.
Men jag önskar jag kunde mer om arvslagen och hade detaljerna klarare för mig för att vara ett bättre stöd.

Sedan att denna person är så nära släkt med mig är galet. Men som tur är har jag bestämt mig vara färdig med personen för länge sedan och att h*n inte är bärs min energi. Hoppas kunna fortsätta med det oavsett vad h*n hittar på.

En av de som får ta skiten från h*n ringde mig och grinade innan 😐.
Jag fortsätter andas, och tänka att det inte är värt energin att bli arg...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 988
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 237
Senast: moiran
·
H
Övr. Hund Detta är ett lånt inlägg, hoppas nån orkar läsa igenom och ta sig tid att svara. Jag tar ett anonymt nick då detta är känsligt och jag...
Svar
14
· Visningar
1 976
Senast: heltlost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp