Skulle ni låna till konsumtion med bostaden som säkerhet?

Jag är pendlare och måste således ha en fungerande bil, så det kan jag absolut ha lån på. CSN-lån och extremt lite huslån (än så länge).
 
Ja vi har bolån som gick till att köpa bil, men med tanke på att det är det enda lånet vi har och huset var helt obelånat innan så var det betydligt mer fördelaktigt än att ta av sparade pengar, vi hade kunna köpt bilen kontant, men som den placering ser ut nu så drar de placerade pengarna in mer än vad räntan på lånet är. Jag gillar i teorin inte att ha lån men i praktiken är det mest fördelaktigt för oss just nu.
 
Ja precis, en häst ger ju också hög livskvalitet per krona.

Lite petigt, men det är ju inte en sanning för alla. En häst KAN ge hög livskvalité per krona, men tvärtom hos andra, vara ett tungt ok att bära ekonomiskt.

On topic: många banker beviljar nu inte bostadslån som inte går direkt till bostaden. Antingen köp eller renovering, och t o m med renovering kan de vara kitsliga. Hos oss är det blankt nej att höja upp bostadslån (även med låg belåningsgrad) för konsumtionsköp som t ex bil.
 
On topic: många banker beviljar nu inte bostadslån som inte går direkt till bostaden. Antingen köp eller renovering, och t o m med renovering kan de vara kitsliga. Hos oss är det blankt nej att höja upp bostadslån (även med låg belåningsgrad) för konsumtionsköp som t ex bil.

Så tror jag det är här också. Bra tycker jag!
 
Skulle ni kunna tänka er att låna till konsumtion (bil/båt/möbler/resor etc) med bostaden som säkerhet, dvs höja bolånet för det? Naturligtvis då givet att det finns utrymme för det.

Jag är bara nyfiken eftersom jag själv är lärd/itutad att inte göra det. Men kollar man runt på forum osv så tycks det oftast vara uppmaningen, för att få den lägre räntan och lägre kostnaden.

Läser man vad "experterna" tycker så verkar de vara oeniga. Och i undersökningar svarar ganska få att de har eller kan tänkas sig låna på bostaden för konsumtion. Däremot kan eller har de flesta tänka sig att låna till renovering etc.

Jag har låga bolån, amorterar ganska hårt på dem med. För mig är övervärdet närmast en försäkring för den dag tex värmesystemet packar ihop, brunnen sinar eller blir obrukbar eller liknande. Och för renoveringar då.
Dvs jag amorterar hårt istället för att lägga pengarna i en buffert och inte amortera. Men ser själva övervärdet som buffert också.

Samtidigt kan jag se varför man skulle rekommendera tex att lägga ett bilköp i bolån, givet att man amorterar av det i takt med värdeminskningen, för det man tjänar in i lägre ränta kan ju användas för att ännu snabbare betala ner bilen.

Så jag blev helt enkelt nyfiken hur ni andra resonerar i frågan och varför?

Tillägg - frågan utgår i att man kan tänka sig att övht låna för konsumtion. Annars faller hela frågan :)
Nej. Därför kör jag runt i ett vrak till bil som nog rasar ihop när som helst. Jag jobbar deltid i stället för att köpa grejer. Jag värderar min tid högre än prylar.
 
Nej. Därför kör jag runt i ett vrak till bil som nog rasar ihop när som helst. Jag jobbar deltid i stället för att köpa grejer. Jag värderar min tid högre än prylar.

Jag tycker ditt inlägg blir lite märkligt dömande. Jag värderar också min tid högt. Därför behöver jag en fungerande bil, alltid och hela tiden. Så jag köper en dyrare bil som jag kan lita på och som går (och som dessutom inte kostar en massa i reparation). Det är inte en "pryl", det är ett måste.
 
Lite petigt, men det är ju inte en sanning för alla. En häst KAN ge hög livskvalité per krona, men tvärtom hos andra, vara ett tungt ok att bära ekonomiskt.

On topic: många banker beviljar nu inte bostadslån som inte går direkt till bostaden. Antingen köp eller renovering, och t o m med renovering kan de vara kitsliga. Hos oss är det blankt nej att höja upp bostadslån (även med låg belåningsgrad) för konsumtionsköp som t ex bil.
Min syster+man har nyligen gjort det.
 
Jag är också uppfostrad till att låna absolut minsta möjliga. Hus och bil - möjligtvis. Inte ta CSN-lån och absolut aldrig låna till konsumtion.
Mina föräldrar är av linjen att hellre hyra hus/lägenhet och köpa bil kontant, än låna. Definitivt inte låna när man är "ung" (under 30-35 år). Och därefter bara låna absolut minsta möjliga. Max låna 50% av husets värde t.ex.
Tror vårat kråkslott är belånat till ungefär 20% av värdet idag - som mest har det varit belånat till ca. 35% av sitt värde.
Tyvärr trampade de i klaveret och tog CSN-lån, men det är jag strikt förbjuden att göra nu. (Har ju visserligen ingen anledning till att göra det heller men ändå). Konsumtionslån skulle aldrig ens komma på tal.
 
Jag är också uppfostrad till att låna absolut minsta möjliga. Hus och bil - möjligtvis. Inte ta CSN-lån och absolut aldrig låna till konsumtion.
Mina föräldrar är av linjen att hellre hyra hus/lägenhet och köpa bil kontant, än låna. Definitivt inte låna när man är "ung" (under 30-35 år). Och därefter bara låna absolut minsta möjliga. Max låna 50% av husets värde t.ex.
Tror vårat kråkslott är belånat till ungefär 20% av värdet idag - som mest har det varit belånat till ca. 35% av sitt värde.
Tyvärr trampade de i klaveret och tog CSN-lån, men det är jag strikt förbjuden att göra nu. (Har ju visserligen ingen anledning till att göra det heller men ändå). Konsumtionslån skulle aldrig ens komma på tal.

Men snälla du, varför skulle du inte få ta CSN-lån? :confused:
 
Men snälla du, varför skulle du inte få ta CSN-lån? :confused:

För att det är extremt osäkert t.ex. om man skulle råka bli arbetslös en period, inte få så hög inkomst som man hoppats på etc. etc. Och med den utbildningen jag kommer att gå är lönen "bara" runt 35-45k även för de med mera erfarenhet. Därför ser jag både jag och mina föräldrar det som en extrem risk att ta lån, särskilt som jag är såpass ung också. Sen har jag ingen anledning till det - jag kommer att bo hemma hela studietiden och har (om allt klaffar!) 17 min kommunalt till högskolan...
 
Jag är också uppfostrad till att låna absolut minsta möjliga. Hus och bil - möjligtvis. Inte ta CSN-lån och absolut aldrig låna till konsumtion.
Mina föräldrar är av linjen att hellre hyra hus/lägenhet och köpa bil kontant, än låna. Definitivt inte låna när man är "ung" (under 30-35 år). Och därefter bara låna absolut minsta möjliga. Max låna 50% av husets värde t.ex.
Tror vårat kråkslott är belånat till ungefär 20% av värdet idag - som mest har det varit belånat till ca. 35% av sitt värde.
Tyvärr trampade de i klaveret och tog CSN-lån, men det är jag strikt förbjuden att göra nu. (Har ju visserligen ingen anledning till att göra det heller men ändå). Konsumtionslån skulle aldrig ens komma på tal.
Säger som @LadyCovergirl : Vad är det för fel på CSN-lån??? Det är ju lån som man tar för att utbilda sig.
 
För att det är extremt osäkert t.ex. om man skulle råka bli arbetslös en period, inte få så hög inkomst som man hoppats på etc. etc. Och med den utbildningen jag kommer att gå är lönen "bara" runt 35-45k även för de med mera erfarenhet. Därför ser jag både jag och mina föräldrar det som en extrem risk att ta lån, särskilt som jag är såpass ung också. Sen har jag ingen anledning till det - jag kommer att bo hemma hela studietiden och har (om allt klaffar!) 17 min kommunalt till högskolan...
Men så har ju inte alla möjlighet att göra. Det är verkligen inte alla som kan bo hemma under hela studietiden. Då förstår jag varför du klarar dig utan lån.
 
Men så har ju inte alla möjlighet att göra. Det är verkligen inte alla som kan bo hemma under hela studietiden. Då förstår jag varför du klarar dig utan lån.

Nej, och det har jag inte sagt någonting om heller - och inte mina föräldrar heller (tror jag iaf). Men nu finns det ju liksom ingen anledning alls. Och det jag iaf tror att de menar, är att man inte ska ta de om man inte absolut måste :)
 
För att det är extremt osäkert t.ex. om man skulle råka bli arbetslös en period, inte få så hög inkomst som man hoppats på etc. etc. Och med den utbildningen jag kommer att gå är lönen "bara" runt 35-45k även för de med mera erfarenhet. Därför ser jag både jag och mina föräldrar det som en extrem risk att ta lån, särskilt som jag är såpass ung också. Sen har jag ingen anledning till det - jag kommer att bo hemma hela studietiden och har (om allt klaffar!) 17 min kommunalt till högskolan...

Snarare tvärtom, CSN är generellt sett ett väldigt förmånligt lån.
Om du vore min dotter så hade jag uppmuntrat att du flyttade hemifrån. Jag ser det som nyttigare och viktigare än att inte ha studielån.
 
Snarare tvärtom, CSN är generellt sett ett väldigt förmånligt lån.
Om du vore min dotter så hade jag uppmuntrat att du flyttade hemifrån. Jag ser det som nyttigare och viktigare än att inte ha studielån.

Du låter som en klok mamma :up:
Nej, men jag tror (och hoppas) att mina föräldrar snarare menar att man inte ska ta de om man inte absolut måste.
 
Du låter som en klok mamma :up:
Nej, men jag tror (och hoppas) att mina föräldrar snarare menar att man inte ska ta de om man inte absolut måste.

Det vet jag inte om alla håller med om men jag brukar tänka att målet är att fostra barnet till en klok vuxen. Det tror jag att man gör genom att göra barnet självständigt, inte förbjuda något som för många är något helt normalt.
 
Det vet jag inte om alla håller med om men jag brukar tänka att målet är att fostra barnet till en klok vuxen. Det tror jag att man gör genom att göra barnet självständigt, inte förbjuda något som för många är något helt normalt.

Just det där är mina föräldrar (tyvärr) experter på att göra. Även nu, när jag snart fyller 20 år.
(Och inte bara vad det beträffar CSN-lån utan även mycket annat också...)
 
Just det där är mina föräldrar (tyvärr) experter på att göra. Även nu, när jag snart fyller 20 år.
(Och inte bara vad det beträffar CSN-lån utan även mycket annat också...)

Det är så jag har uppfattat det genom dina inlägg här. Bara som det här med körkort. Min dotter är bara sex år gammal men vi pratar ändå om att hon får börja övningsköra om tio år. Det är i mina ögon en naturlig del av att växa upp och därmed frigöra sig från sina föräldrar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp