Skum huvudvärk

Mirre

Trådstartare
Någon som kan bolla lite? Borde man kolla upp det eller kan det vara så enkelt som spänningshuvudvärk? Migrän?
Börjar alltid med värk i nacken som succesivt ökar och övergår i huvudvärk i bakhuvud och ena sidan, oftast höger.
Blir otroligt trött av det och när det är som värst är det svårt att hitta en bekväm ställning för att inte nacken ska värka så förbannat. Är nästan omöjligt att hålla sig vaken och sömn, alvedon och, ibland, en riktigt varm dusch är det enda som hjälper. Har hänt att jag tom sommat till stående, man får en del märkliga blickar om man står och sover på en busshållplats :p Satte mig på bänken inne i kuren istället och höll på att missa bussen hem för att jag somnade :p

Det kommer och går och verkar dyka upp vid helt random tillfällen. Har inte sett något direkt mönster. Mer än att det återkommer. Fick massage i nacke och rygg ett tag och det höll det i schack hyfsat. Ökad känslighet för ljus och ljud under en "attack" (i brist på bättre ord)
 
Någon som kan bolla lite? Borde man kolla upp det eller kan det vara så enkelt som spänningshuvudvärk? Migrän?
Börjar alltid med värk i nacken som succesivt ökar och övergår i huvudvärk i bakhuvud och ena sidan, oftast höger.
Blir otroligt trött av det och när det är som värst är det svårt att hitta en bekväm ställning för att inte nacken ska värka så förbannat. Är nästan omöjligt att hålla sig vaken och sömn, alvedon och, ibland, en riktigt varm dusch är det enda som hjälper. Har hänt att jag tom sommat till stående, man får en del märkliga blickar om man står och sover på en busshållplats :p Satte mig på bänken inne i kuren istället och höll på att missa bussen hem för att jag somnade :p

Det kommer och går och verkar dyka upp vid helt random tillfällen. Har inte sett något direkt mönster. Mer än att det återkommer. Fick massage i nacke och rygg ett tag och det höll det i schack hyfsat. Ökad känslighet för ljus och ljud under en "attack" (i brist på bättre ord)
Du bör kolla upp det, inte minst eftersom du blir så otroligt påverkad,
 
Jag får en fruktansvärd huvudvärk och mår väldigt dåligt om jag får på mig en för trång bh. Tål inte tryck runt bröstkorgen tydligen.
 
Hur är det med synen?
Själv hade jag huvudvärk bakom höger öga och i en spets bak mot bakhuvudet. Förvärrades
( exploderade ) när jag böjde mig framåt.
Visade sig att synen försämrats så mkt att högerögat stängde av sig.

Kolla även med din tandläkare så att du inte gnisslar tänder.

Onödigt att gå och ha ont, så kolla upp det.
 
Slutscenariot du beskriver låter som migrän för mig. Att det börjar i nacken tänker jag att det kan vara som för mig, och det var min läkare som påpekade det för mig och inget mönster jag själv sett, att min migrän kan ibland starta som en spänningshuvudvärk från nacken.

Jag har en kollega vars migrän blir hjälpt av massage, på mig funkar det inte, jag blir snarare som sjösjuk.

Tycker du ska gå till läkare hur som helst, eftersom jag själv har migrän blir det lätt att se allt genom de glasögonen, det kan lika väl vara inte det, så att säga.
 
Någon som kan bolla lite? Borde man kolla upp det eller kan det vara så enkelt som spänningshuvudvärk? Migrän?
Börjar alltid med värk i nacken som succesivt ökar och övergår i huvudvärk i bakhuvud och ena sidan, oftast höger.
Blir otroligt trött av det och när det är som värst är det svårt att hitta en bekväm ställning för att inte nacken ska värka så förbannat. Är nästan omöjligt att hålla sig vaken och sömn, alvedon och, ibland, en riktigt varm dusch är det enda som hjälper. Har hänt att jag tom sommat till stående, man får en del märkliga blickar om man står och sover på en busshållplats :p Satte mig på bänken inne i kuren istället och höll på att missa bussen hem för att jag somnade :p

Det kommer och går och verkar dyka upp vid helt random tillfällen. Har inte sett något direkt mönster. Mer än att det återkommer. Fick massage i nacke och rygg ett tag och det höll det i schack hyfsat. Ökad känslighet för ljus och ljud under en "attack" (i brist på bättre ord)
Jag tycker inte det låter som migrän, utan som riktigt typisk spänningshuvudvärk. Sitter du mycket vid dator?
 
Typisk spänningshuvudvärk. Kolla upp om du pressar ihop dina tänder. En bettskena kan göra stor skillnad. Var också uppmärksam på vad du gör. Att sitta och titta ner på paddan/mobilen är som att be om spänningshuvudvärk. Det är lätt hänt att man spänner sig i nacken vid stress och även när man går på halt underlag.
 
Skriver ett allmänt svar, det blir enklast :p
Jo jag sitter en del vid datorn även om jag har minskat ordentligt på det, tyvärr sitter man ju då med telefonen istället och det är väl lika illa. Om inte värre tom, är ju inte direkt ergonomiskt att sitta och titta ner hela tiden.
Stress kan absolut vara en stor orsak till det.
Tanken att det kan vara en kombination av spänningshuvudvärk och migrän har slagit mig också, får väl masa mig iväg till vc och kolla upp det.
 
Jag tror inte heller att det är migrän. Däremot så tror jag att spänningshuvudvärk absolut kan ge ljud och ljuskänslighet.
 
Jag får ont i huvudet om jag inte går regelbundet till massör och kiropraktor.
Ca 2 ggr om året till kiron och en gång i månaden till massör.
 
@Mirre Jag tror att det här har samma bakgrund som din trötthet som du skrivit om tidigare. Dvs - inte tillräckligt bra rutiner, inte tillräckligt med rörelse samt för mycket tid framför dator eller mobil.

Sova bra, äta bra, röra på sig, inte sitta för mycket framför en skärm. Det är de mest basala sakerna man bör se över om man inte mår bra tycker jag.
 
@Mirre Jag får liknande problem när jag sitter för mycket med telefonen och surfar. Testa att sluta använda telefonen till annat än att ringa och sms en vecka utan att öka tiden framför datorn. Ta kontakt med en bra sjukgymnast som kan ge dig övningar som stärker upp nacken och ryggen. Googla på gamnacke också
 
Skriver ett allmänt svar, det blir enklast :p
Jo jag sitter en del vid datorn även om jag har minskat ordentligt på det, tyvärr sitter man ju då med telefonen istället och det är väl lika illa. Om inte värre tom, är ju inte direkt ergonomiskt att sitta och titta ner hela tiden.
Stress kan absolut vara en stor orsak till det.
Tanken att det kan vara en kombination av spänningshuvudvärk och migrän har slagit mig också, får väl masa mig iväg till vc och kolla upp det.
Det finns inte mycket att kolla, varken migrän eller spänningshuvudvärk ger några objektiva fynd. Att styra upp sov-, mat-, motions- och surfvanor är förmodligen lösningen. Alltså ungefär som @niphredil säger.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp