Sv: Skumpig häst!
Om hästarna är skumpiga beror det oftast på att de spänner sig i ryggen (vilket många hästar gör fast man inte tänker på det). Anledningen till att du ska rida hästen lång och låg är för att du då stretchar ut ryggen på hästen och har större chans att den inte spänner ryggen. Om du rider halvhalter och volter i det läget med lugn kropp själv är det ganska lätt att få hästen vila mer och mer i steget. När bäckenet vinklas och ryggen är avslappnad kommer hästen bli mindre skumpig. Det kan också vara bra att "ta kontroll" över hästens höfter genom att rida sluta eftersom travare gärna vrider höfterna när de travar och då blir de extra jobbiga att sitta på.
De två travare jag haft har varit väldigt jobbiga att sitta på innan man fått avslappning. Den ena tog långa stolpiga steg och var ändå hyfsad, men när jag ridit i min bomlösa har han haft alldeles för stort steg så det varit hopplöst att sitta

Den andra kortade ihop ryggen för mycket och tog för korta/snabba steg så den blev jobbig på så vis.
Den första kusen blev helt underbar att sitta på när man tränade att få honom rejält framåt/nedåt i själva travövergångarna och bara driva till trav med sitsen, dock förlorade han det när han började tappa balansen så man fick passa på honom. Tränade mycket travövergångar och det blev bättre och bättre.
Den andra fick man träna mycket mentalt (avdramatisera traven) och verkligen lära från grunden att gå mer rakriktat och avslappnat i överlinjen. Den vred sig annars gärna fel i kroppen och då fick den sämre balans dessutom. Den blev helt underbar att trava med, faktiskt en av de mest lättsuttna hästar jag ridit på. Men på den hästen tog jag "skumpigheten" som ett tecken på att han hade tappat sin avslappning och rakriktning och då var det bara att börja om igen.
Det gäller mest att hitta vad som fattas just din häst. Det är ju i grunden samma saker som kan fela, men man behöver ändå bli uppmärksam på vad man ska rätta till för att det ska bli bra. Jag skulle satsa på lång och låg iaf till en början, även om hästen går "i form" kan man behöva gå tillbaka till grunderna ibland och jobba mycket i unghästform för att få bort eventuella spänningar.