Skvätter ut foder

piggy

Trådstartare
Jag har en ettåring som skvätter ut sitt kraftfoder när han äter. Han liksom pötter upp det med mulen så att det flyger i hela boxen. Det känns lite som slöseri att ge honom mat när hälften hamnar utanför, han behöver dessutom en hel del.

Är det någon som kan tipsa om någon bra krubba till honom?

Piggy
 
Tja, det finns sådana med stänkskydd, både på Hööks och Börjes och andra hästaffärer. Kanske vore något?
 
Så gör min häst också, sen roar han sig med att leta efter matsmulorna i halmen. Det blir bättre om jag blandar kraftfodret med betfor. Men allra bäst är ju en krubba med kant.
 
Definitivt krubba med kant! Jag har oxå blandat kraften med betfor! Man blir verkligen förvånad över att betfor kan stänka SÅ mycket!
Lycka till! :)
 
Min teori är att de helt enklet vill ha det så naturligt som möjligt. Hästar är konstruerade att äta och dricka från marken.
När mitt stall blir klart så ska allt foder/vatten serveras i golvnivå.
Mvh T
 
Det finns krubbor som har två stänger vid sidorna som indrar hästen att skvätta ur maten.

Krubba
 
Mina halvblods mamma gjorde så. :crazy:
Det som fick henne att sluta kasta runt maten var när hon stod i en "hörnbox", dvs bara boxgranne på ena sidan, och fick maten i en djup, stor hörnkrubba.
en sån här krubba hade hon
 
Alla andra hästarna får kraftfoder i låga hinkar på golvet, men lillhingsten som också är proffessionell grävare sprätter då ut fodret ännu mer. :smirk:
 
En av mina är lika , men jag häller i en skvätt vatten innan hon får det o då är det inte lika kul att ta i för kung o fosterland o kasta ut det... :smirk:
 
Tre av våra fyra hästar gör så, sen plockar dem upp allt från marken så jag försöker, när jag är där, att sprida ut höet under krubban så slipper dom få i sig så mkt torv/spån.
Annars är det helt klart krubba med kant som är bäst.
 
Krubba med sillkant. Finns i de flesta ridsportsbutiker till en ganska bra peng.
 
Jag har baljor som är gjorda för att passa precis i ett bildäck. Unghästarna som "föser" upp och skvätter ur kraftfodret längs boxkrubbornas sida, när de äter inne, klarar inte det i dessa baljor som är ordentligt djupa och har rak kant. Dessutom får de äta i bästa läge - marknivå.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 828
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 647
Senast: Hellhound
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp