Skvallerträning, vad gör man "efteråt"?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Pixie1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 665
P

Pixie1

Har börjat lite smått med skvallerträning eftersom det verkar väldigt smart! Alltså när hunden stannar upp en halv sekund och kollar på t.ex. en annan hund innan den sticker iväg till den, så ska man ju klicka och/eller belöna massor.
Men vad ska man egentligen göra efter att man belönat?
Då kommer ju hunden fokusera på den andra hunden igen om det inte händer nått nytt, ska man koppla och gå därifrån eller? Eller försöka behålla kontakten med hunden? :confused:

Sv: Skvallerträning, vad gör man "efteråt"?

Du börjar alltid med kopplat hund. Hunden får under inga som helst omständigheter sticka efter den andra hunden eller vad det är nu den skvallrar på. Så lös hund har du först när själva momentet sitter.

Vad som händer sedan beror på vad du vill ha ut av det hela. Har du en bra inklickning på hunden och du klickar så kommer hunden att vända sig om mot dig. Nu kommer belöningen:
-Du slänger en leksak/godbit till hunden= Den lär sig stanna på platsen och vänta på belöningen.
-Du slänger godbiten/leksaken i diket= Du får en hund som flyttar sig automatiskt ner i diket t ex när det kommer cyklister.
-Du belönar vid din sida=Du får en hund som kommer fram till dig efter den skvallrat.

Vad jag tror många missar är att du ska inte börja att skvallra på de största störningarna tex andra hundar. Utan du går ut med kopplad hund, alt i långlina och låter den skvallra på vad som helst. Plastpåsar, bofinkar, barnvagnar you name it. När sedan själva skvalleret sitter på enkla saker då är det dags att börja skvallra på grannens hund.

Viktigt att du berömmer allt som hunden skvallar på, även om du inte fattar vad det var hunden såg. Jag går ut vid halvsextiden på morgonen, inte världens piggaste kan jag säga. Förra måndagsmorgonen skvallrade min hund och kom till mig för sin belöning, jag belönar vid sidan. Jag såg inget värt att skvallra på men han fick blodpudding i alla fal. Ett par meter längre fram ser jag två rådjur röra på sig i mörkret.
Världens känsla liksom.

Senast ändrad:

Tack för svaret :)

Då ska jag alltså börja träna på "vad som helst"! Det hade jag faktiskt inte fattat innan :o Målet är andra hundar, kanske fåglar också, men då börjar vi inte med det!

Men vad gör din hund när den har skvallrat och fått belöning?
Stannar den bara vid dig och ignorerar det den skvallrat på?
Tänker bara att om det är nått som hunden gärna vill jaga/springa fram till, så finns det väl en risk att den fortfarande vill det efter den fått sin belöning!

Mitt mål är andra hanhundar, då han tidigare visat aggressivitet mot andra hanhundar. Så nu om han skvallrar ner en annan hanhund, kommer till mig och får belöning så kommer nästa beslut.

Kan det räcka med att du "kopplar" hunden mentalt. Dvs "Va duktig du är som hittade grannens hund, stanna nu här hos mig" Sen går du vidare och har sas kvar det metala kopplet och uppmuntrande pratar med hunden. Det mentala kopplet brukar fungera när hunden är nära dig.

Alternativ B är att du kopplar på riktigt, men att du är väldigt noga med belöningen, tex att du kampar med din hund så att den tycker att det är ok att gå brevid dig.

När skvallret blir i princip en reflex för hunden, då blir skvallret och förstärkningen bättre upp än tex hunden han möter, då behöver jag inte göra nåt extra för att han ska stanna hos mig. Han vet att det är lönsamt. (Vilket det är upp till mig att bevisa)

Kan tillägga att jag kan glömma kopplet när jag går ut, men jag har alltid med mig en förstärkare värd namnet.

Tipset jag fick av vår instruktör och som jag kör efter är att ge belöning när tex hunden har passerat. Jag ser till att ha ögonkontakt med min hund till störningen är borta eller vi iaf har passerat den.

Tipset jag fick av vår instruktör och som jag kör efter är att ge belöning när tex hunden har passerat. Jag ser till att ha ögonkontakt med min hund till störningen är borta eller vi iaf har passerat den.

Klickar du då? Eller använder du någon annat som belöning? Eftersom jag använder belöningen i sig som en inkallning. Att hunden måste komma till mig för att få godiset eller vad det nu är. Så måste de ju vara nån sorts dunderförstärkare om den även ska räcka till att hålla kvar hunden.'

Möjligen att jag kan använda mig av det när själva skvallret är på plats, fast jag har inte stött på problemet att hunden vill tillbaka till det den såg först.

Västa hunden jag skvallrat in var en jaktgalen terrier, då valde jag att låta hunden jaga, men den fick jaga något som jag bestämde. Då blev det inte heller något problem med att den skulle tillbaka.

Nej använder inte klicker till det, bara godis.
Han är dock alltid kopplad när vi tränar detta.

Fast då håller jag inte riktigt med din tränare. Om jag enbart använder godis, och skvallerträningen går ut på att belöna hunden när den ser något intressant. Hur ska den få ihop det intressanta med belöningen om belöningen först kommer när det intressanta försvunnit.

Poängen är ju att hunden ska skvallra när den ser något, inte bli belönad när något försvunnit.

Sant, kanske. Fast det har funkat för oss när det gäller människor- han vänder sig mot mig när det kommer en joggare osv. Med hundar är vi inte riktigt där än.

Fördelen är att det förebygger att han sen vänder sig mot hunden så fort han fått godisen. Om det kan kallas regelrätt skvallerträning är väl ganska en annan sak.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 944
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 600
Senast: Otherside
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår