Skydd för kraffsande häst?

Zuzzi

Trådstartare
Har en vän vars tävlingshäst är duktig på att kraffsa i transporten. Nu senast glömdes broddarna bort och hon gjorde fint hål i mattan. Även utan brodd slits mattan onödigt mycket, finns det någon alternativt skydd eller kraftig "plast" som man kan sätta dit/ta av?

Bara nyfiken

Sv: Skydd för kraffsande häst?

En bekant till mig har lagt en bit rejäl båspallmatta (för kor) fram i transporten där hennes häst krafsar. ung, så den flyttar inte på sig, och tjock, så den går inte sönder. Kanske kan vara något? Borde funka med tjock boxmatta också.

Finns att köpa extra gummimatta att lägga in för kafsande hästar.

OT känns vanskligt att köra hästen broddad, borde kunna bli präktiga trampskador.

Min häst gör också så. Det har blivit ett hål i mattan och det är skrapat i golvet. Måste byta mattan och sen har jag funderat på att köpa galoscher att ta på honom så inte det sliter på mattan så mycket.

Boj har en broddmatta.
En stark och stabil gummimatta med.. öh, va ska jag kalla det... spår i hela mattan? Den är iaf lätt att göra ren, och urin rinner lätt av.

Vet inte om den passar till andra transporter än boj, men det borde ju rimligtvis gå att mått anpassa.
Vet tyvärr inte vad det kostar men det kanske finns på deras hemsida.

Finns att köpa extra gummimatta att lägga in för kafsande hästar.

OT känns vanskligt att köra hästen broddad, borde kunna bli präktiga trampskador.

Bättre att sätta på boots och skydd än att brodda av så hästen haklar och fläker sig vid in/urlastning.

Vi hade ett tag en extra halv gummimatta som var tillskuren från en gammal gummimatta och lades ovanpå den vanliga gummimattan på den sidan hästen stod på. Vi gjorde så på vintern när vi hade brodd i transporten för att skona den vanliga gummimattan eftersom vi inte kunde ha strö i transporten. Den hästen åkte smalt, kan vara lite svårare att få till om hästen åker brett.

OT
HannaZ: Det kan ju också vara rätt vanskligt att lasta eller lasta ur hästen där det är is om man INTE har brodd, kan bli präktiga fläkskador. Det finns väldigt rejäla transportskydd om det skulle behövas.

Tack för alla svar :bow: ska länka tråden till henne så hon får läsa, hästen är betydligt lugnare vid uppstallning men många av klubbarna här är små och har inte uppstallning till alla startande.

HannaZ: Kom till norrland och bo här en vinter och se om du har samma uppfattning ;) vi sätte hellre på skydd/boots än att riskera fläkskador vid urlastning. Vi har fortfarande massor av snö och isigt underlag.

Jag har samma problem med min häst. Han är jättesnäll att lasta, men står inte still en sekund i transporten och försöker gräva sig till kina genom golvet. Har haft massor med hål i gummimattan även fast han inte har broddar när han åker, och nu håller han på och försöker gräva sig igenom aliminiumgolvet. Det är ju en sak när man är på tävling och man kan lasta ur hästen och gå med den, eller stalla upp den. Men vad gör man under tiden man åker? Jag kan inte få honom att sluta och en sån broddmatta som boj har räcker inte... Jag pratade med dem i Globen föresten, har för mig att de sa att mattan kostade ungefär 5000 för hela transporten. Men den är väldigt tung, så lastvikten blir betydligt mindre.

åh, tur att du nämnde det om vikten, jag har funderat på att lägga in en eftersom att jag ev kommer att transportera andras hästar (mina står som två små ljus), men jag får precis in båda två i transporten så då skulle det aldrig gå med mattan. Tack!

Lite of topic kanske, men jag känner en kille som hade det problemet med sin häst, men han löste det på ett helt annat sätt.
Han satte en skiva för öppningen framåt. Alltså under bommen framför hästens framben. På det sättet var det svårare för hästen att skrapa på golvet.
Vet inte om det innebär någon risk för hästen, men det verkade fungera bra för dom.

En annan variant till ang skrapande. Mamma sätter fast en kedja runt foten på hästen och då skrapar hon inte. Hon står snällt när man kör men väl framme är det i stil med "Nu ska vi UT!!!", rätt otålig om man säger så. Inte något panik eller liknande alls.

Minns inte riktigt hur hon började, tror hon satte på kedjan på gången hemma i stallet (där hon alltid skrapar men inte lika mycket som i släpet) och hästen fattade skitsnabbt att slog hon med benet slog kedjan i benet hon stod på - inte så kul. Nu är det helt en psykologisk grej, mamma sätter kedjan utan på transportskyddet och hästen står snällt och väntar. Självklart lämnas hon dock inte onödigt mycket i släpet, utan kedjan åker på om hon inte ska lastas ut direkt. Tex gå in och plocka fram några hinder innan träningen.

Det finns ju "galoscher" att sätta på hovarna, tex Poly horse shoe. Även andra typer av boots som tex Cavallo, Old Mac´s mm. Det skulle ju säkert slita betydligt mindre på mattan om hästen kraffsade med sådana på sig och även risken för trampskador borde minska. Men då får man ju sätta på och ta av dem inne i transporten förstås så att man kan lasta i och ur med broddar på.

Har sett liknande metoder. Travtränarn jag jobbat för tog till ett gammalt knep på en kallblodshingst som var helt fruktansvärd att ha i transporten. Han sparkade från att han gick in i transporten tills att han kom fram då han höll på att riva hela finkan då han skulle ut och kom faktiskt loss en gång på travbanan vid tävling.

Han skaffade en sån där som veterinärer har med ett kraftigt läderspänne som man brukar använda till kor och en kraftig rem som han fäste i grimman så när hästen försökte sparka korrigerade han sig själv i grimman och hästen stod som ett ljus efter första åkturen :p

Remont: Kunde han då ta bort skivan? Tänkte vid urlastning? Vet en tjej vars häst fick en knäfraktur som gjorde att hon fick ta bort hästen för att den kraffsade maniskt i en utebox hon stod i vid en hoppträning. Nu hade hästen väldigt dålig benställning så kan ha att göra med det också men tänkte på hur hälsosamt det är OM de trots allt fortsätter att dunka knäna i en skiva?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 117
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 859
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 248
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025