Skygg om öronen

Barnardo

Trådstartare
Vårat travarföl är väldigt skygg när det gäller beröring vid nacken och öronen.
Vi har jättestora problem med att bara ta av grimman på honom! Visserligen har det blivit bättre nu, men det är ändå jobbigt och väldigt svårt!

Det känns som om det enda vi gjort är att hålla på med öronen tills han lugnat sig, berömt honom och sedan låtit det vara för den gången. Ändå inga framsteg. Vad ska man göra?

Börja ännu längre bak. Börja jobba nere vid manken, jobba långsamt upp mot nacken och backa sekunden han visar obehag, börja om igen och gå nån millimeter längre fram varje gång. Det tar tid och åter tid, men fördelen är att man behöver inte jobba tills han är lugn med att man tar på öronen; att för dagen stanna mitt på halsen går utmärkt, bara det sista man gjort varit att ta sig lite närmare öronen.

Och finns det möjlighet att skippa grimman under tiden är det givetvis bra...

Fortsatt!!
Och strunta inte i grimman. Ta av och satt pa den flera ganger varje dag!!
Ju mer ni jobbar pa det hela ju battre kommer det att bli. Vi har alla lite egenheter for oss, och det ar egentligen helt ok, men folet maste acceptera att aven fast det kanns lite obehagligt sa ar det ett nodvandigt ont.
H*n kommer att bli battre med tiden. Ge inte upp!

tack tack för svaren. Ni har såklart rätt att vi måste kämpa på och inte ge upp.

Numera låter vi grimman vara, för de är ute på nätterna, så grimman åker inte av och på. Vi skulle dock behöva träna honom med träns så egentligen måste det åka lite av och på, för han ska påbörja sin körträning på allvar nu.

Då vet jag inte riktigt vad som är bäst egentligen? Att göra som den ena sa att börja långt bak och ta det sakta, eller som någon annan sa att fortsätta, tapå o av grimman ständigt? :confused:

Är du hundra på att hästen inte knäckt sig nångång, halkat och fått nån knäck i nacken till exempel, eller ryggen som har ganska mycket med nackproblem att göra...min erfarenhet är att hästar som är svåra med grimmor o öronon oftast har ont nånstans...prova att palpera alldeles bakom öronen, ca4-5 cm bakom....kan nästan garantera att hästen reagerar där...

Du skriver föl, men ska börja med träns snart??

Då är det kanske en åring, men har problemet funnits sedan födseln? Hur har han växt upp, lösdrift/ut och in med mamman och utan grimma eller?

Många frågor blev det! ;)

Jag är helt 100 på att han inte knäckt sig någon gång så länge vi haft honom. Sådant märker man ju och vi har bra koll på hästarna.

Jag kallar honom fortfarande föl, men han är två år i år :) Jag vet inte om problemet fanns där från födseln, vi har haft honom sedan han avvänjdes från sin mamma, så ca ett år har vi haft honom.

Han har ju såklart fått på sig grimman, första gången är ju inte konstigt om han tyckte det var konstigt! Med mamma fick han gå in och ut i hagen, men han leddes inte med grimskaft då, har delägarna berättat.

Han har redan börjat med träns. I och med att han är travare, är han ute och tränar lite då och då, och då måste han ha träns. Men det är ju lite jobbigt med en häst som hela tiden ska vara motsträvig och jobbig när man ska försöka få på/av grimma/träns.

Fast det är inte alltid man märker sånt...om han slirat i hagen el dyl.....problemen kommer oftast inte förrän efteråt.....ibland flera månader efter....ta ut en massör eller dyl som får känna igenom din häst...ett hett tips...

*martha som har haft travare i 30 år*

i och för sig kanske du har rätt. Det skadar ju aldrig att ta dit en massör som kan känna igenom honom. tack för tipset!

OK, 2-årigt föl.. häftigt :rofl:

Skämt åsido, jag är nu benägen att hålla med 'martha' om en ordentlig genomgång av en massör eller equiterapeut innan du sätter igång träningen!

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 724
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 152
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 138
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 476
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka