Skygglappar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Therese
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 418
T

Therese

Jag är på jakt efter skygglappar till min häst. Han är svår och lasta, backar ut osv. Det jag egentligen är på jakt efter är "skyddsglasögon" som är som en typ av mössa man sätter på hästens huvud och så har den kupor för ögonen (finns i Monty Roberts bok)
Har letat men kan inte hitta någonstans att köpa. Vet någon?

Sv: Skygglappar

Travshoppar har sånt, fast jag tror knappast att det är någon lösning på lastproblemet... men det är ävl en annan diskusion, antar jag.

Menar du en sådan här?
blinkers-stc.jpg

Säkrast att hitta blinkers är i en galoppbutik. Den på bilden är den billigaste jag hittat från http://www.feednrace.se. Den kostar 450kr.

Håller med Tigertofflan

Du kan inte bara lägga en jacka över huvudet?

Går hästen in i transporten utan tjafs och onödiga risker tycker då jag det är en bra metod. Dock fungerar ju alla olika.

Jättebra metod med att blinda hästen.

Har legat 30 minuter och hållt ner en häst som brutit ryggraden strax bakom manken, i väntan på nödslakten. De hade lagt en jacka över huvudet, hästen blev superstressad, reste sig, halkade och gick över. I landningen bröt den ryggen. När vi kom fram hade den i panik galopperat runt med frambenen, vilket gjort att den fläkt upp hela den sidan som låg ner mot marken.

Faktiskt ett av mina värsta hästminnen, de tjejerna hade fått tipset av "en erfaren hästmänniska" att lägga en jacka över huvudet på hästen så den inte visste var den var.

Bägge tjejerna som lastade fick föras till sjukhus p g a chock.

Kände att jag var tvungen att citera mig själv då du inte verkar ha läst ordentligt:

Går hästen in i transporten utan tjafs och onödiga risker tycker då jag det är en bra metod. Dock fungerar ju alla olika.

En häst i stallet fungerar bra med den metoden men inte den hästen du berättar om. Det är väl klart som fan att man måste läsa hästen!

Tjejerna i stallet gjorde så på sin svårlastade ponny, det slutade med en vild panik hos hästen och en hov rakt i huvet (utan hjälm) och fem stygn på akuten. Tipset kom från en "tränare".

Varför inte träna lastning i lugn och ro?

det finns, som några har sagt, s.k. blinkers i galopp-. och travaffärer. Men det är, som några har sagt bättre att träna lastning och ledarskap hemma i lugnt och ro.=P

Liknande trådar

Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
290
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 402
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka