Slakt = Pengar?

Mysaan

Trådstartare
En bekant ska avliva sin häst och hon har sökt runt lite för att kolla vad som är bästa alternativet. Hon var inne på att en jägare skulle få skjuta hästen men vart gör man av kroppen sedan då?

Sedan fick hon höra att hon kunde skicka den till slakt och få betalt. Detta kommer från en icke så trovärdig källa. Men den som sagt det säger att man får kilopris på köttet precis som om man skickade gris eller nöt till slakt.

Stämmer detta verkligen och om man vill skicka till slakt vart vänder man sig då? Och innan diskussionerna startar hästen har inget som hindrar den från att gå till mat.

Sv: Slakt = Pengar?

Visst stämmer det. Vårt lokala lilla slakteri tar emot 3-5 hästar i veckan. Pass är dock nödvändigt.
PL

Har svårt för folk som ser hästens död som ett sätt att tjäna pengar. :smirk:
Man har väl haft hästen som en familjemedlem?

Och låta en jägare skjuta den:crazy::devil:

Förtjänar inte hästen ett bättre slut än så?

Varför inte låta hästen få ett värdigt slut, avliva med spruta tycker jag..så får hästen somna in lungt och stilla.

snällast mot hästen och mest humana vore väl att ta ut en (vad det nu heter) som har behörighet att avliva hästar med en "slaktmask" (eller bult pistol eller vad det heter) Då dör ju hästen direkt.
Lättast är väl att hon tar kontakt med en ATG kliniken eller djursjukhus eller sin veterinär och får telefon nummret till dom som gör detta.
Alternativt är väl att ringa till ett slakteri och helt enkelt fråga.

Verkar lite väl rått att ta ut hästen och låta en jägare skjuta den i skogen....

Det är klart man får betalt för köttet, såvida det är användbart, köttet alltså. Slakterierna gör inte skillnad på slaktdjur så, de betalar utefter vad de får in, som de i sin tur kan avyttra.

Men som PL skriver så kräver det pass. Och att hästen är frisk. Jag ser inga problem med att man slaktar sin häst, däremot är väl ekonomiska skäl inte riktigt den anledning jag tycker ska styra beslutet, och det låter som det är ekonomiska skäl i grunden (tänker på att jägare skulle skjuta..), är det det?

/Alexandra - som avlivat två hemma och begravt, låtit en gå till slakt, och destruerat två..

Ja det stämmer. Man blir ju verkligen inte rik på det. Och det hoppas jag väl inte att hon tänkt bli heller. Jag har avlivat tre hästar på slakteri. Vårat slakteri här är väldigt fräscht. duktiga killar som tar hand om hästen. och dom använder bullt. Jag kan rekomendera det starkt då jag tyckte det va hemskt att spruta hästen här hemma. men jag är lite blödig när det gäller sånt också.

Senast ändrad av en moderator:

snällast mot hästen och mest humana vore väl att ta ut en (vad det nu heter) som har behörighet att avliva hästar med en "slaktmask" (eller bult pistol eller vad det heter) Då dör ju hästen direkt..

Nyfiken fråga, men på vilket sätt anser du det är mest humant, och hur menar du med 'då dör den direkt'? Alla godkända avlivningsmetoder är humana, och både bult (på slakteri eller hemma) och somnulose ger snabb medvetslöshet och efterföljande död.

För vissa hästar är det att inte behöva lämna gården/åka transport/hamna i ny miljö av vikt, och gör att ta bort hemma är mest humant. Andra hästar, ffa de som är vana att åka och se andra platser, brukar inte bekymras särskilt om de dör hemma på gården, på kliniken eller någon annanstans.

Men det finns inga rätt eller fel, utan alla val är rätt sålänge de är reglementsenliga och det just den djurägaren anser är bäst för just sin häst.

Jag tycker det är mer snällt mot hästen att använda bultpistol.
Sen är det väl inget fel att köttet kan användas. Instämmer med PL, har du svårt för folk som tar emot försäkringspengarna?

Jag tycker inte att det är samma sak. den här frågan handlar mer om moral...

jag skulle aldrig slakta mina hästar, och särskilt inte för att tjäna pengar på det...men det är min åsikt.

och att låta en jägare skjuta hästen...är helt sjukt.
tycker jag.

Håller med dig.

Man vill ju ge sin häst ett så värdigt slut som möjligt, och vill inte att den ska kunna ana vad som ska hända...dvs jag anser att det bästa är att avliva hästen hemma, där den känner sig trygg.

Jag skulle nog föredra att en jägare sköt hästen än att den fick en spruta. Skulle avliva min hund och tänkte samma tanke, just att den skulle få somna in. Så blev det inte han satt som fastklistrad mellan mina ben och ville inte dö, det tog flera timmar innan han släppte taget, Han fick först lungnande, smärtstillandeoch sen dödssprutan. Men han ville inte dö för så fort vetrinären kom in så vaknade han till och satte sig upp och morrade. Sen fick han adrenalin för att det skulle förstärka det hela men förjäves. han hade då fått sprutor som skulle ta död på något som väger flera hundra kg. Så nej jag föredrar nog slaktmask eller jägare. Det var det värsta jag varit med om tänkte ta hunden och åka hem igen.

Så det är omoraliskt att få ett par tusenlappar på slakteriet istället för att betala dubbelt så mkt för avlivning bortforsling i container o destruering?
PL

Nyfiken fråga, men på vilket sätt anser du det är mest humant, och hur menar du med 'då dör den direkt'? Alla godkända avlivningsmetoder är humana, och både bult (på slakteri eller hemma) och somnulose ger snabb medvetslöshet och efterföljande död.

För vissa hästar är det att inte behöva lämna gården/åka transport/hamna i ny miljö av vikt, och gör att ta bort hemma är mest humant. Andra hästar, ffa de som är vana att åka och se andra platser, brukar inte bekymras särskilt om de dör hemma på gården, på kliniken eller någon annanstans.

Men det finns inga rätt eller fel, utan alla val är rätt sålänge de är reglementsenliga och det just den djurägaren anser är bäst för just sin häst.

När jag avlivade min D-ponny så pratade jag med min vet och med spruta så tar det en stund innan de dör efter att de fått injektionen (sa min vet) och med bult dör de direkt.

Självklart är det mest humana att avliva hästen där den känner sig trygg, men alla har inte möjligheten att avliva hästen hemma.

tex skulle jag ha avlivat min ponny hemma så ville dom att vi skulle ställa henne på gödselstacken :o och sen bulta henne, men det tyckte jag var fruktansvärt, så då tog jag henne hellre till kliniken och tog bort henne där med bult,
det var rent där dom bultade henne och inte som det hade vart här... jag menar bara att föreslå att om jag ville att hon skulle bultas hemma så skulle det ske på gödselstacken är ju helt sjukt.
fatta vad stressande att först få upp henne där... nej fy!
Så jag gjorde det som kändes bäst för mig och min ponny...

Men självklart är det upp till var och en hur man vill göra....

det var ju bara att TS frågade om tips och vad ska man utgå ifrån om inte sitt eget synsätt??
hade inte TS velat ha tips, så skulle TS inte ha skrivit en fråga i en tråd.....

Har svårt för folk som ser hästens död som ett sätt att tjäna pengar. :smirk:
Man har väl haft hästen som en familjemedlem?

Och låta en jägare skjuta den:crazy::devil:

Förtjänar inte hästen ett bättre slut än så?

Varför inte låta hästen få ett värdigt slut, avliva med spruta tycker jag..så får hästen somna in lungt och stilla.

Jag skulle aldrig ta min häst med spruta...min kompis häst fick dom pumpa med så mycket medel att det nästan kom ut genom öronen Det var fasiken inget lugnt sett att somna in på. Kompisen hade dessutom valt att vara med då det skulle ske så "lugnt" och fridfullt. Hon blev helt förstörd...

Nej tacka vet jag bult. En hink med havre och en som kan hantera häst och bult på rätt sätt. Det går snabbt, hästen fattar inte vad som händer innan det är klart.

Har avlivat 2 hästar med spruta och det har gått bra, så jag skulle aldrig välja något annat sätt.

hästarna dog fort, det gick lungt till, jag tycker att det var ett värdigt slut.

Vi kan inte veta hur det känns att avlivas, varken med bult eller spruta....med bult så måste man avbloda för att vara säker på att hästen är död...

När jag avlivade min D-ponny så pratade jag med min vet och med spruta så tar det en stund innan de dör efter att de fått injektionen (sa min vet) och med bult dör de direkt...

Beror lite på vilken form av medel som används vid injektion. Licenspreparatet Somuloser går FORT. Som på bult i princip. (Om/när det fungerar iaf..) 'Gamla' varianten (pento?) däremot var inte alls trevlig att se, och efter att ha tagit bort en med spruta så, svor jag på att aldrig mer på stående häst.

I våras tog jag bort ett sto med somulose däremot. Stöp som på bult. SKulle utan tvekan välja det alternativet igen om/när det finns möjlighet.

Beror lite på vilken form av medel som används vid injektion. Licenspreparatet Somuloser går FORT. Som på bult i princip. (Om/när det fungerar iaf..) 'Gamla' varianten (pento?) däremot var inte alls trevlig att se, och efter att ha tagit bort en med spruta så, svor jag på att aldrig mer på stående häst.

I våras tog jag bort ett sto med somulose däremot. Stöp som på bult. SKulle utan tvekan välja det alternativet igen om/när det finns möjlighet.

Okej. då var det ju bra att det funkade på din häst.
Tyvärr så är jag ju inte så insatt i de olika avlivnings metoderna och fick lyssna på min Vet´s råd, och min ponny märkte inget, stod och mumsade havre och i nästa stund lång hon ner...
det är iallafall bultmetoden jag skulle använda när jag nästa gång skulle bli tvungen att avliva en häst igen...

Jag tror det är ganska stressande för en häst att slaktas på ett slakteri.... Hästar är smarta djur och kan säkert lista ut vad som ska hända... dessutom luktar det säkert inte speciellt gott.

Sen tycker jag att det är helt sjukt att äta upp sin kompis. men det är min åsikt.

Vi kan inte veta hur det känns att avlivas, varken med bult eller spruta....med bult så måste man avbloda för att vara säker på att hästen är död...

Näe... Hästen är "död" när den bultats, hjärndöd. Den vaknar inte igen. Om man inte siktat jävligt snett....

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 796
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 024
Senast: Karminnie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 074
S
Hästmänniskan Anonymt nick p.g.a. ev. skadeglada människor. Vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst och eftersom jag inte har någon direkt... 2
Svar
35
· Visningar
4 335
Senast: MamaJustify
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Bildtråd