Slakteri kräver skadestånd från staten

Finns det inte en gällande lagstiftning att varje köttbit som säljs ska kunnas spåras till exakt vilket djur köttbiten kom ifrån?
 
Finns det inte en gällande lagstiftning att varje köttbit som säljs ska kunnas spåras till exakt vilket djur köttbiten kom ifrån?

Ja eller grupp av djur, du ska kunna spåra varje enskild batch så att säga. En batch kan vara ett djur eller en hel dags slakt av hästar.
 
Ja eller grupp av djur, du ska kunna spåra varje enskild batch så att säga. En batch kan vara ett djur eller en hel dags slakt av hästar.
Okej, men i artikeln framstår det som att charken och inte slakteriet hade blandat ihop köttet. Dock svårt att säga från den ibformationen om allt kött kom från samma slakteri och var slaktat samma dag utifrån den informationen.
 
Okej, men i artikeln framstår det som att charken och inte slakteriet hade blandat ihop köttet. Dock svårt att säga från den ibformationen om allt kött kom från samma slakteri och var slaktat samma dag utifrån den informationen.

Jo bladat ihop till en köttprodukt, en salami består ju t ex sällan av bara ett djur eller en batch. Du kan ju mixa så en viltsalami innehåller både hjort från new Zeeland och älg från Sverige.
 
De hade spårbarheten intakt. Det är inte det som var problemet.
Det blev en större mängd som fick återkallas för att det kommit längre i produktionen.
Du får blanda hur mycket olika kött från olika källor du vill. Så länge du kan redovisa alla källorna

Ifall charken hade misskött sig och inte kunnat identifiera var de gjort av köttet som skulle återkallas, och därför kasserat en massa extra, så hade de fått ta den kostnaden själv. Inte kunnat kräva ersättning av slakteriet, som nu kräver den av staten.
(OM det varit en sån chark hade de förmodligen inte kasserat något extra, bara sagt att de gjort det de skulle och sett snälla ut :sneaky:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
825
  • Artikel
Hästnyheter Efter en miss av kontrollerande veterinär gick hästen in livsmedelskedjan vid slakt. Nu får slakteriet skadestånd av staten för missen...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen var underkänd som livsmedel men Livsmedelsverkets veterinär gav klartecken för slakt. När köttet återkallades förlorade...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 785
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp