Slånbärsbuskar

MissFideli

Trådstartare
Hur blir man lättast av med slånbärsbuskar? Är det bara att gräva upp som gäller, eller kan man ta död på dom på lättare vis?

Sv: Slånbärsbuskar

Jag har inte provat på just slånbär, men däremot på sly (olika). Vet alltså inte om det fungerar på slån, men du kan ju prova innan du börjar gräva. För det här sättet är nämligen lättare:

Man gör ungefär som när man ringbarkar stora träd. Skär bort barken runt om ca fem-tio cm brett. Det är viktigt att man skär bort helt runtom. Detta gör att busken/trädet torkar uppifrån och ner, vilket innebär att så rötterna så småningom dör. Om man bara skär ner slyet, så finns rötterna kvar och det kommer upp igen.
Det första man märker är att bladen vissnar. Då är processen igång.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Är på jakt efter förvaring till trädgården. Gräsklippare, verktyg, redskap, krukor, allt som hamnar i växthuset "så länge". Är såna...
Svar
4
· Visningar
248
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Vad har ni för bärbuskar och annat ätbart i er trädgård? :) Tänkte köpa in lite nytt och behöver inspiration:) Jag tycker nog om allt... 2 3
Svar
49
· Visningar
1 122
Senast: vilde
·
Trädgård & Växter Har fått hem Miscantusplantor som jag beställt. Det stod i beställningen att de inte skulle levereras förrän efter 17 mars, men de kom...
Svar
4
· Visningar
306
Senast: Tajger
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka