BernT

Trådstartare
Om ett släp har totalvikten 1500 och lastvikt på typ 6-700, då får man inte köra två hästar i det även om man har BE-kort va?
För man måste väl väga upp det först?

Sv: Släpvikt

Två små hästar som tillsammans väger max lastvikt får du ju köra. Om du inte lastar in något mer som väger alltså.

Nej, det förändrar inget att du har BE. Och det är inte säkert att släpet går att väga upp heller.

Lägger till en följdfråga, hoppas det går bra!

Men om man då väger upp släpet så att man får lasta in två stora hästar. Låt säga att man väger upp släpet till 2000kg. Får man då inte ha vilken bil man vill även fast man har BE-kort? För att bil + släp inte får överstiga 3,5ton?

GRUNDFÖRUTSÄTTNINGARNA är:

1) att bilen får dra släpet
2) att släpet får lasta den aktuella vikten

Vad bilen får dra på behörigheten står i bilens reg.bevis. Vad släpet får lasta och totalvikt står i släpets regbevis. Ett släp på 2 ton får du aldrig dra med B-kort. Och fullastat sällan med något mindre än en rejäl bil. Det är inte många bilar som får dra 2000 ton, om man ser till personbilar. Det krävs större grejor (pickup) då. Och då så klart BE-behörighet.

Men bilen behöver ju inte "få" dra släpet om man har BE va?

För att få dra med B krävs ju att hela ekipaget håller sig under 3,5 ton. Gäller det för BE också?

Självklart måste bilen får dra släpet! Annars riskerar du körkortet.

DÄREMOT, har du BE, är det BRUTTOVIKTEN, inte totalvikten som räknas. Jag får t ex koppla vårt släp med totalvikt 2100 kg till Volvon som får dra 1800 kg. MEN jag får inte lasta mer än att släpet väger 1800 kg när jag kör iväg. Maxlasten måste jag alltså själv räkna ut hur mycket den minskar.

MEN om bilen inte får dra mer än 1300 kg, kan jag ju bara lasta in en anorektisk get eftersom släpet i sig väger så pass mycket (det gör ju släpen som får ta mycket vikt).

Gränsen 3,5 ton tågvikt gäller INTE för BE-behörighet. Den är f ö inget att gå på mer än som ytterst diffus tumregel, det finns MÅNGA undantag där bilarna får dra mindre än vad 3,5 tonsregeln ger.

Okej, nu förstår jag :laugh: Har planer på att ta BE men hade inte riktigt förstått vad det verkligen gör..

Fördelen är att du får dra hela bilens kapacitet och att du slipper hålla dig till totalvikt på släpet utan anses tillräckligt utbildad för att själv kunna hålla rätt på reglerna och hur mycket du får lasta.

För oss innebar det att vi kunde köpa ett släp som bägge hästarna går in i och dra det med en ordentlig, kapabel dragbil.-

Så om jag köper en stor duktig bil, låt oss säga att den har totalvikten 2500kg. Och den får dra bromsat släp upp till 2000kg. Då skulle jag få köra med ditt släp (totalvikten 2100) men bara lasta så att den väger 2000kg. Om släpet väger 750kg - jag får lasta 1250kg. Och det gör ingenting alls att släp + bil väger 3750kg tillsammans. ?

Precis. Även om exemplet är helt orimligt viktmässigt. Skit i vad bilen väger, gå efter vad regbeviset säger den får dra.

Inte alls orimligt ;) Hittade en bil på blocket, en stor :devil:, och den hade dom där viktuppgifterna :D
Den kostade "bara" 140 000kr. En Jeep Grand Cherokee 4.7 V8 limited -01 var det.

Va? Men det stod ju 2000?

"Jeep Grand Cherokee 4,7 V8
Mätarställning: 11.600 mil
Färg: Mörkgrå metallic
Karosseri: SUV
Info: Automatisk växellåda, 4WD, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, C-lås, CD-VXL, DVD spelare, Avtagbar dragkrok, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare med minne, Elstol passagerare fram, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Larm, 17 LM-fälgar, Multifunktionsratt, Rails, Servostyrning, Sidoairbag, Skinnklädsel, Stolvärme fram, M+S däck, Yttertemperaturmätare, 258HK, Tjänstevikt 1930, Maxlast 570kg, Totalvikt 2500kg Högsta vikt bromsat släp 2000kg, Högsta total vikt på släpet för B-körkort 1000kg*
Bilen i mycket bra skick - välskött. "

Senast ändrad av en moderator:

... sedan går du in och slår den på vv.se.

Lita ALDRIG på andrahandsuppgifter, det kan göra dig till en brottsling...

Men vad förvirrande :p
Så om man har en tex Volvo kombi får man dra 2 ton då? På BE.
Eller är det olika från bil till bil trots att det är samma modell & märke?

Nej, det är ju precis vad jag propagerat för hela tiden. Titta på registreringsbeviset (BÄGGE raderan) och skit i att räkna själv (eller lita på andra).

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 086
Senast: tara
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur