Sv: Släpvikt

Min 245 får dra 1450 på B och 1600 på BE.
Hyrde en 945 för en månad sen, den fick dra 1560(!) på B och 1600 på BE.

Med mitt släp och 945an och ett B-kort får man lasta 860kg och åka :D (OM man väljer att lita på släpets tjänstevikt enl papper...)

Det gick t ex inte att väga upp. Återförsäljaren var HELT säker på att det skulle gå men ngn gång förra hösten slutade tillverkaren att skriva ut det intyg som behövs för att väga upp (på äldre transporter). Tänkte väga upp det till 1990kg (för det är billigare att försäkra än 2000kg) för att kunna köra båda mina (fast nu har jag bara en, hade kunna köra båda ändå) osv. Så det det har C-däck både sommar och dubb (dyyyyyrt), handske som klarar 3500kg osv. Men jag har iaf ett hållbart släp :D

Senast ändrad:

OM man väljer att lita på släpets tjänstevikt enl papper...

Jag tror jag har en viss drygfaktor när det kommer till släpdiskussioner i bekantskapskretsen...Jag tjatar alltid om att man inte säkert kan lita på vad som står i reg. beviset. Är vi hemma hos mig finns det risk att jag rotar fram mina Hästmagasinet där de redovisar vikterna för ett antal släp. Sämst tror jag en Star trailer var, det släpet vägde 190kg mer än vad pappret sa:crazy:

transporter). Tänkte väga upp det till 1990kg (för det är billigare att försäkra än 2000kg) för att kunna köra båda mina (fast nu har jag bara en, hade kunna köra båda ändå) osv. Så det det har C-däck både sommar och dubb (dyyyyyrt), handske som klarar 3500kg osv. Men jag har iaf ett hållbart släp :D

Är du verkligen säker på det? Är det något som du har hört eller har du kollat det med försäkringsbolaget själv?

Det brukar bara skilja någon hundralapp per år. Det är en gammal myt som envist hänger kvar. Samma med att skatten skulle vara så mycket högre. Mitt släpp som har en totalvikt på 3500 kg har lägre skatt än mitt gamla som hade en totalvikt på 2500. Sen är förvisso försäkringen dyrare men jag tror att den kostar ca 2000 kr per år (jämfört med det gamla på 2,5 ton som kostade 1050 kr per år i folksam).

Mvh

Tora

Nej, det är INGEN gammal myt. Jag har själv faktura på försäkringen på släpet INNAN uppvägning (1460 kg) -strax únder 400 kr. EFTER uppvägning (2100 kg) - strax under 4000 kr i premie. Ja, en nolla till.

Det går säkert att hitta billigare försäkring, men av olika skäl kan vi inte bryta ut släpet hos det bolag vi har, dock var premien INNAN uppvägning helt normal.

Jag betalade ca 350kr/helår för helförsäkring för mitt gamla släp (totalvikt 1250). Nu har jag ett tungt släp (totalvikt 2000kg) och betalar 740kr/helår. Samma försäkringsbolag så viss skillnad är det. Hos mitt andra försäkringsbolag var priset för helförsäkring nästan 3000kr så det lönar sig att ringa runt.

Nej, det är INGEN gammal myt. Jag har själv faktura på försäkringen på släpet INNAN uppvägning (1460 kg) -strax únder 400 kr. EFTER uppvägning (2100 kg) - strax under 4000 kr i premie. Ja, en nolla till.

Det går säkert att hitta billigare försäkring, men av olika skäl kan vi inte bryta ut släpet hos det bolag vi har, dock var premien INNAN uppvägning helt normal.

Tja men vill man inte ringa runt så får man väl skylla sig själv lite eller? Jag betalar tex bara hälften av vad du betalar och släpet har då en totalvikt på 3500 kg. Självrisken är också låg då jag valde den dyrare premien. Dock så kunde jag inte få Folksams försäkring som jag hade innan utan var tvungen att ta Trygghansa (tror jag det är) och via deras tungafordonavdelning.

Såg nu att du inte kunde bryta ut försäkringen för släpet. Det gör ju det hela lite svårare men för de flesta så är det ju inget problem i att byta försäkringsbolag. Det gör jag med bilen så gott som varje år. Har lyckats pressa mina premier på detta sätt med 300 kr i månaden och dessutom bättre villkor.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Jag betalade ca 350kr/helår för helförsäkring för mitt gamla släp (totalvikt 1250). Nu har jag ett tungt släp (totalvikt 2000kg) och betalar 740kr/helår. Samma försäkringsbolag så viss skillnad är det. Hos mitt andra försäkringsbolag var priset för helförsäkring nästan 3000kr så det lönar sig att ringa runt.

Jo visst är det en höjning. Det blir ju dubbelt så dyrt, men allvarligt 750 kr per år är ju ingenting när det kommer till hästar. Det är ju bara en droppe i havet. Alla försäljare jag har pratat med har påstått att det blir såååååå dyrt. Men 1000 kr eller 2000 kr per år spelar ju faktiskt inte så stor roll. Det blir ju inte ens en hundralapp mer mer i månaden om man vill räkna på det sättet istället.

Mvh

Tora

Vi har en så pass stor maskin- och vagnpark att vi inte kan bryta ut enstaka objekt. Att göra en ny kartläggning tar hyfsat mycket resurser i anspråk, något som idag inte finns. Det är helt enkelt att väga premien (totalt) mot arbetsinsatsen för kartläggningen. En ekvation som bara går ihop om någon sitter sysslolös för lönen.

Men fortfarande gäller att vara uppmärksam på att premien KAN skjuta i höjden gigantiskt, och att vara på hugget och ändra. Om man väger upp släpet 2 månader efter huvudförfallodatum har man ju fortarande 10 månader av höjd premie att erlägga.

Japp minst det dubbla, MINST var det på mitt släp.

Men nu spelade det ingen som helst roll eftersom tillverkaren inte skrev ut intyget = kan inte höja totalvikten.

Ja visst är det hemskt?!

Om mitt skulle väga 190kg mer än vad pappret säger så har jag fortfarande runt 650kg kvar att lasta på enl papper och bilen får dra ytterligare 100kg till. Så för min del är det lugnt men det kan ju vara bra att tänka på om man spelar på gränserna.

(Jag har ett st tvåårigt connemarasto av variant "sportponny" så vi är inte ens i närheten av överlast och kommer nog inte komma dit heller när hon är vuxen, tippar på vuxenvikt på runt 500kg).

Jo visst är det en höjning. Det blir ju dubbelt så dyrt, men allvarligt 750 kr per år är ju ingenting när det kommer till hästar. Det är ju bara en droppe i havet. Alla försäljare jag har pratat med har påstått att det blir såååååå dyrt. Men 1000 kr eller 2000 kr per år spelar ju faktiskt inte så stor roll. Det blir ju inte ens en hundralapp mer mer i månaden om man vill räkna på det sättet istället. Mvh Tora

Trodde också att försäkringen skulle vara dyr, 750kr är helt ok:D
3000kr som mitt andra bolag ville ha tycker jag dock är lite mycket pengar. (Speciellt då mitt släp "bara" har totalvikten 2000kg)

Jätte hemskt! Bara hoppas att tillverkarna har ändrat om sina invägningsrutiner.

Min häst väger max 600kg och jag får lasta 1160kg på pappret, har en viss felmarginal;)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 086
Senast: tara
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur