Slarvigt inkörd häst

gadriel

Trådstartare
Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst.

Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan i princip har man bara hängt på vagnen mer eller mindre direkt och det gick bra (som tur var). Han är körd i ca 1,5 år och allt har gått bra, han är körd i skogen med rockard (och enkel travsele) och körd i alla gångarterna. Han var pigg och trevlig att köra när jag provkörde honom och han är väldigt cool med allt.

Det jag fundera lite på är hur era erfarenheter ser ut kring hästar som är inkörda med vagn direkt? Har de reagerat på linor eller baksele? Har det blivit bakslag senare? Har det gått att köra hästen med fyrhjulig vagn eller släde osv?

Jag tänkte att jag nog vill gå tillbaka och kolla av så han är ok med linor, hasande grejer mm. Hade ju helst velat köra med maratonvagn men har en rockard också som jag tänkte börja med att använda till honom såsom han är van.

Jag har tömkört honom en gång med bröstsele och han verkade inte bry sig om varken svanskappa eller baksele. Han hade ju tunna "draglinor" på travselen som satt fast bara i vagnen men som hängde och slängde och de brydde han sig ju iaf inte om.

Jag tänkte nog se om jag kan köra honom lite med rockard, fast min har hög sits, och parallellt göra en grundlig "inkörning" samtidigt, dra kedjor och skramliga grejer osv bakom honom och kolla av så allt är lugnt. Vad tror ni om det?
 
Sv: Slarvigt inkörd häst

Jag skulle faktiskt vänta med att introducera saker som skiljer sig mycket från vad han är van. Kör mycket så som han är van, växlat med tömkörning, och när han känner dig väl och du lärt dig vad han har för sorts psyke, då kan du börja testa med nya sätt att göra saker och ting. Risken är ju alltid att du skrämmer honom så att det inte går att köra alls, för att han blir rädd för dig också...
 
Sv: Slarvigt inkörd häst

Jag har två travhästar ett kallblod och en ponny, båda är ikörda på traditionsenligt sätt för travhästar.

Kallblodet har dock gått endel med loksele och fyrhjulsvagn med rekade skacklar så med honom tror jag inte det är några större problem, där tänkte jag bara successivt vänja in ny utrustning och nya vagnar. Men han är också inkörd av en riktigt duktig hästkarl som kört sina egna starthästar både med slädar, fyrhjulsvagnar etc. Han har även kört bröllop med starthästar etc.

Ponnyn däremot är bara körd i travvagn och travsele och är inte alls lika grundligt inkörd som kallblodet, och har dessutom en helt annan typ av mentalitet.

Planen är att vidareutbilda honom för annan typ av körning och då får det bli en riktig inkörning på klassiskt vis så att han får vänja sig på rätt sätt med annan typ av utrustning och diverse linor, skacklar och sådant. I börjanfår ju tankesättet vara att han är oinkörd och ta det därifrån även om så inte är fallet, men jag tror det blir bäst så

Planen är ju att han ska kunna sladda ridbanan, framöver är drömmen att köpa lite andra vagnar kanske en maratonvagn eller en annan typ av rockard, släde ligger också med på önskelistan.
 
Senast ändrad:
Sv: Slarvigt inkörd häst

Tack för era svar :)

Jag tömkörde ett par gånger och vi drog rockarden lite bredvid/bakom honom och kollade
av lite och han verkade inte bry sig alls. Så förra helgen satte vi för och det gick jättebra, sambon
gick med på marken som extra trygghet, han brydde sig inte om draglinor/svängel eller bakselen så
det kändes skönt, inte heller att jag satt högre upp än han är van.
Idag körde jag helt själv och han var hur trygg som helst och tyckte det var roligt att få dra lite men
ska jobba honom med tömkörning och sådant parallelt men skönt att jag iaf kan köra honom
i rockarden så han kan komma ut och röra på sig ordentligt. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 344
Senast: Takire
·
Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 656
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 013
Senast: Amaranthe
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp