Bukefalos 28 år!

"Slit och drag"

L

lul

Läste just ridsports körkröninka (ridsport nr 15) och hon anser att det på tävlingar (eller på flyinge) var mycket skrik och slit och "flängkörning" under maraton. skrämmande att läsa. hur upplever ni det på de maraton ni sett, ser det för jävligt ut??

just att det är de nya kuskarna i lätt klass som beter sig på detta sätt visar vilken okunskap som råder -eller brist på tränare inom körning! eller är det för dåliga tränare som brister i kunskaper?

det är verkligen dålig reklam för körsporten som är så liten som den är, och i såå stort behov av publik -men vem vill kolla på en tävling där man bara sliter runt hästen och skriker!?

körningen går verkligen på knäna när det gäller ekonomin, och dåliga kuskar på tävlingen gör det inte enklare för sponsorerna att välja körning som "sin" gren. hur ska man komma ur denna nedåtgående spiral?

fast det ska ju ändå sägas att sverige är guldmedaljörer på VM både i lag och individuellt (enbet), och vi har en bronsmedalj och en fjärdeplats i ponny-VM. Plus att vi har tre fyrspannskuskar som håller världsklass och vi har ett lag med i par-VM som snart går av stapeln.

Tänkt så jäkla mycket bättre körningen är än ex. hoppningen som har ca 6-7 ryttare i världstoppen. räkna bara hur många kuskar det är!! I min hjärna går det inte riktigt ihop då sverige verkligen är kåta på guldmedaljer och pallplatser .. Varför uppmärksammas inte körningen i Tv-sporten??

Så kom med era åsikter!!
 
Sv: "Slit och drag"

För att inte tala om hur många hästar det finns i toppen!

Nu hinner jag ju oftast inte se så mycket själv då jag tävlar men ska jag vara ärlig tycker inte jag har sett speciellt mycket slit och drag då jag tittat på maraton här hemma. Dom flesta är mycket positiva i sina hejrop till hästen och det är få jag vart med om som piskat för mycket. Sen kanske det var ovanligt mycket på flyingetävlingen?!? Fast en krönikör skriver väl knappast om våra små tävlingar i västerbotten då det går en tävling med 60 startande (visst var det nåt sånt?) i skåne.

Men jag antar att det måste varit till störst del lättklassekipage som var lite brutalare då de som kommit längre förhoppningsvis lärt sig att en mjuk körning är det vinnande konceptet. En tränare då och då som påpekar dess värde är nog inte helt fel för nya ekipage. Det som gör det ryckigt är nog också orutinerade kuskar eller dom med orutinerade hästar som kör över sin förmåga. Däremot att skrika negativa tillrop till hästen förstår jag mig inte på alls, så där kan jag inte ens filosofera.
 
Sv: "Slit och drag"

Jag tycker nog att det i de högre klasserna ser lite dåligt ut när de sliter runt hästarna som ser mer eller mindre stressade ut...Nu pratar jag fyrspann. Hästarna å andra sidan är alltid på hugget med spetsade öron..svårt att få nån uppfattning om vad de tycker om att vara i Globen.

Sen tycker jag det verkar läras ut lite väl hårdhänta metoder, jag kanske är känslig, men jag vill hellre ha sytråd i handen än "ett stadigt tag på yttertömmen".

Jag tycker att Fälttävlan skulle fått sig en däng oxå, de sågar med halvmetersrörelser innan ett hinder, visserligen för att de inte ska gå omkull, men då kanske man måste träna mer? För att inte tala om lättklass dressyren..

Och varför skäller man inte ut hela sveriges travkuskar, som hänger i munnen på hästar dagarna i ända? Eller galoppen som piskar järnet hela upploppet? Eller ponnyhoppning, både i lätt o elit? Finns mycket att skriva om, men få vill väl lyssna.

Jag tycker körning är en juste sport i de klasserna jag befinner mig i, här i västerbotten verkar hästen vara viktigare än 1:pris iallafall. Skönt! Jag hoppas att det är det i Skåne med, den dagen man flyttar hem igen.

Det var min åsikt.
 
Sv: "Slit och drag"

Jag som var och tävlade på flyinge kan ju komma med komentarer därifrån. Det var ca 80 ekipage anmälda och jag tror att det var ca 70 startande fördelat på lätt och svår klass. Tilläggas kan att Lätt klassen på Flyinge var riktigt svår med 6 hinder och tunga sträckor. Det hände många olykor pga, trötta hästar och orutinerade kuskar. (Här tror jag att tävlingsledningen/banbyggare skulle tagit mera ansvar) Man lät dessutom svårklassen gå först vilket innebär att alla lättklass ekipage var ute och tittade på svårklassen och kanske trodde att det gick att köra så fort även för dem! (Det hände inget i svårklassen)
Kan inte påstå att jag direkt såg någon som piskade sin häst, dok var det ett flitigt petande/hakande med piskan på vissa hästar, vilket av publiken ofta uppfattas som piskande. Själv är jag av uppfattningen att så länge hästen svarar framåt och inte är trött så kan den drivas med röst och lite uppmuntran med pisken. Men att driva en trött häst med piskan och gap och skrik borde medföra uteslutning och utdelas en varning. Här borde domarna vara mycket tuffare. (Framför allt på SM i år som var dyngtungt borde vissa ekipage inte fått fortsätta köra) Här borde även kvalreglerna ändras så man inte kan komma från MSV klass och köra SM som ofta är en riktigt tuff svårklass tävling.
Själv så blir jag ibland mörkrädd när jag ser lättklass ekipage med ex rockard köra som "galningar" i hindren med förlånga tömmar så hästen i sista sekund får veta vad de ska. Varför jag tog upp körning med rockard är ju att nya kuskar inte fattar vilken påfrästning det är på hästen att hela tiden trängas mot skakeln i svängarna! Detta är inte alls det samma med maratonvagn där skakeln följer hästen. (Fanns en ponny som blev tryckt i bogen i varje sväng och knappt ville vända på SM :devil: )
Tror inte att man kan belasta tränarna för denna körning för på alla kurser så påtalas vikten av att med orutinerade ekipage köra lungt och snyggt i maraton/presision.
Tror dok att en del kuskar på högre nivå borde tänka på hur mycket man skriker i hindren. (vilket inte alltid är medvetet)
Någon sa att det var mycket slit i tömmarna vid fyrspannskörning. Tror inte man kan klassa det som slit! Vid fyrspannskörning så måste kusken i vissa svängar ta så mycket som en halvmeter av förlöpar tömmen för att få det långa ekipaget att svänga. Lika snabbt släpps sen tömmen ut när svängen är klar det gör ibland att det ser lite slitigt ut, framför allt i full fart då hästarna kanske hellre springer fort rakt fram för att dom tycker att det är kul, vilket de flesta verkar tycka. Man tar inte med osäkra el orutinerade hästar till inomhustävlingarna!
Vi måste alla som kör våga säga till dom kuskar som vi tycker kör för tufft/fult. Detta för att skona hästarna och behålla körningens goda rykte.
 
Sv: "Slit och drag"

Det var inte jag som hade ponnyn som inte ville svänga eller?? :o Fast det fanns ju en till med rockard men såg inget ponnyekipage i hindrena. Vad jag vet så har varningar och tillsägelser delats ut till en del ekipage men det behöver inte betyda någon föränring hos dess körning. Uteslutning tycker jag det ska bli så att folk verkligen anstränger sig att låta/bete sig positivt och inte "råka" få ur sig ett "Spring då jävla hästjävel!!" eller dela ut piskrapp på en uppenbart slutkörd häst.
 
Sv: "Slit och drag"

Nej det var inte du! Det var en stackars B ponny! :cry:
/M
 
Sv: "Slit och drag"

Då vet jag nog vilken. Men jag har funderat lite över det där. Är inte en rockard som främre delen på en maratonvagn? Alltså vändbarhetsmässigt borde det bli rätt lika eftersom den bakre axeln på maratonvagnen förljer den främre. Om man bara tänker sig i skritt, för du har ju ingen groom för högre farter. Hästen kommer ju oftast in längre under vagnen med maratonvagn också, men annars. Tänker så i teorin men jag vet ju att en maratonvagn är jäkligt smidig i praktiken för en stor häst. För Clicken däremot skulle vi bara frlora på att ha maratonvagn för han vänder ju på en femöring mellan skacklarna.
 
Sv: "Slit och drag"

Med en rockard där skakeln inte sticker framför däkeln så blir det likvärdigt maratonvagnen, skillnaden är att det är mycket tyngre för hästen att vända med rockarden då hästen hindras av ytter skakel och måsta dra runt vagnen. En maraton vagn rullar mycket lättare runt svängen då den är ledad och följer med hästen bättre.
Vad det jäller shettisar så tror jag att dom får lite lättare än större hästar att vända med rockard då bredden mellan skaklarna ger dem mer plats i förhållande till storlek på häst.
Oops vad detta lät konstigt hoppas du förstår!
Kanske skulle du ha en fyrhjulig maraton vagn till Clicken med en motor i bak, då skulle ni vara ännu snabbare!!
/M
 
Sv: "Slit och drag"

skönt att höra att det faktiskt delades ut varningar .. Kanske kuskarna tar åt sig!? jag tycker at på ett SM ska kuskarna veta vart gränsen går för deras hästar.
 
Sv: "Slit och drag"

Okej då hänger jag med tror jag. Jag har ju som alltid vetat att det är smidigare med maratonvagnen men får lite skumma tankar ibland :D Jag har kört maratonvagn med Clicken och man var ju smidig med den, absolut. Men den extra vikten det innebär räcker inte för honom. Han vänder ju så jäääkla snabbt ändå. Kanske för en mer svårvänd ponny att det lönar sig. Men en motor bak hade ju inte vart helt fel!! Eller en lättviktare på sådär 40 kg? byggd i plast kanske... :p
 

Liknande trådar

Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 195
N
Körning Igår när jag jobbade hittade jag en gammal Ridsport från 1982, och i den en artikel om körningen som "slagit till". Där skrevs det om...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp