chio

Trådstartare
Våran tik löpte klart för ca 2 veckor sedan (hennes andra löp). Är det vanligt att de kan bli "jätteslöa" efter löpet?
Hon följer villigt med på promenader men det är inte lika mycket energi inblandat.
Hemma ligger hon mest utslagen hela tiden, vill inte heller busa med sin kompis ( de brukar kunna kuta som tokar tillsammans).
Jag vet att det är varmt nu, men hon var slö innan också. Hon har ingen feber, är fortfarande matglad, dricker/kissar/skiter som hon ska.

Detta är min första hund och jag har endast haft henne i 4,5 månader så jag kanske är extra "fjössig" innan jag lär mej henne ordentligt. :o :)
 
Det är normalt att de blir lugnare vid löp. En del strax innan , under och efter. Som min har blivit nu efter hennes första kull :( innan märkte man knappt av hennes löp.

Progresteronnivån är som högst runt 2 v. efter löp och det verkar även lugnande men kan även vara aptitdämpande och försämrar luktsinnet under denna tid. Progresteronnivån sjunker och avtar ca 8 v. efter löpet.

Tikens hormoncykel börjar ca 4 veckor innan löp då östrogenet ökar i kroppen. Ca 1 v. in i löpet är nivån som högst. Östrogenet ökar sexualdriften, aggresionen och är aktivitetsökande. Östrogenivån sänks kraftigt och är över i mitten av löpet. Då tar progresteronet vid och ökar och som har sin höjd ca 2 v. efter löp. Samtidigt som progresteronet är på topp börjar prolaktinet i kroppen. Med prolaktinet i kroppen ökar viljan att bygga bo, vårda och vakta.

Om man avmaskar sin hund är den mest effektiva tiden i mitten av löpet då östrogenet och i samband med det även immunförsvaret sjunker.


Bla bla bla... :o ja svaret på din fråga är enligt mig att det fullt normalt att hon blir tröttare 2 v. efter löp. :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 783
Senast: regina11
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 224
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 233
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min 5-åriga labbe har alltid löpt regelbundet (dock ganska tätt, var fjärde månad), fällt lite efteråt och inte haft några...
Svar
3
· Visningar
757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp