Brun flytning på dräktig tik som "förmodligen" gått lver tiden.

Bullen22

Trådstartare
Dräktig Ridgeback.
Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober.
Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska valpar och allt gick bra då.
Denna gången hade inte löpet dragit igång riktigt, men de fick ändå till det med hängning 4 ggr.
Va på ultraljud den 16/12 o då såg de 3-4 levande valpar med hjärtljud och de rörde sig.
Vi väntade över julhelgen-inga valpar.
Dagen innan nyår åkte vi in akut, då vi va oroliga.
Vet kunde inte ta ultraljud då tiken blev arg och stressad.
Han sa att mjölken inte va riktigt framme i brösten heller även om har både bröst och mage och när man klämmer kommer ljus vit vätska, men enl vet så va den "inte riktigt framme".
Vi tog en promenad där hos veterinären och sen gick hon med på röntgen en liten stund och veterligen lyckades få en bild.
Där ser man två valpar, och ordentligt utvecklat skelett.
Enl vet så va inte skallarna ihopsjunkna,som de skulle varit om de va döda.
Han tyckte "hem o vänta".
I förrgår kom det en brun slemmig flytning efter att hon kissat.
Igår likadant och i morse i hennes bädd va det också brunaktigt kladd i bädden.
Blev hon dräktig den 20 oktober är det ju dag 75 idag!!!!
Vi har ringt flera veterinärer, men de säger avvakta så länge tiken mår bra, och det gör hon.
Vi tar temp var fjärde timme. Inget drastiskt. 0,2grader upp o ner.
Hon äter, dricker, tigger, kissar o allt som vanligt.
Hon tvättar sig mer än vanligt, det är det enda avvikande.
Jag vågar inte hoppas på levande valpar nu?
Någon som har erfarenhet av brun flytning så här?
Och kan de ha fått till en parning senare när inte vi varit hemna? Och hur långt efter kan det ske. Med löp och allt liksom.
Släpper hon till??
De gjorde ju det 4 ggr denna gången, sen dog intresset helt efter det (men kanske de fått till det igen?)
Flytningarna luktar inte illa, utan lite järn (blod?) Typ..
Någon som har någon erfarenhet?
Vad gör vi? Kan man höra henne hemifrån att dra igång värkarbetet? Kan hon va uttöjd och "svag" efter 13 valpar tidigare och nu då förmodligen bara ett par tre stycken?
Många frågor, men jag var nog aldrig googlat så mycket som denna julen
(Bifogar bild från röntgen nu för 5 dagar sen)
 

Bifogade filer

  • received_3612139858904843.jpeg
    received_3612139858904843.jpeg
    291,8 KB · Visningar: 197
Du skriver ingenting om temp, har du koll på den? Jag hade varit hos min vet med tiken...
Ja, vi tar temp var fjärde timme. Inget drastiskt.
O.2 grader upp o ner.
Hon ligger på mellan 37,6-37,8.
Vi vill ju åka in, men veterinärerna vill bara ha in akutärende och sen det ju corona också..
Sen är frågan om man ska,stressa henne med det igen när hon mår bra.
Vi va ju inne för fem dagar sen..
 
Säger som @Migo jag hade oxå varit hos vet nu o krävt att man gör något.
Okej. Tack
Ja,vi ska ju åka in, men planerade först i morgon eftersom tiken mår bra.
Vi var ju inne där i Onsdags och fick då svaret "åk hem o avvakta".
Jag känner inte för stt stressa upp henne ikväll,fem dagar efter, för samma besked.
 
Jag skulle byta veterinär och se till att få ett ultraljud för att se hur valparna mår och om dom fortfarande lever. Ut måste dom ju oavsett. Det går att göra ultraljud med tiken ståendes om hon blir "hysterisk" av att läggas på rygg.
Ja, hon blir fruktansvärt stressad av ultraljud.
Skakar och skriker 😥
Det är därför jag famlar lite efter svar här ikväll.
Vi åker in i morgon, men tror du verkligen det finns någon chans att de lever?
Bruna flytningar, så långt över tiden, och inget värkarbete alls 😥
 
Ja, hon blir fruktansvärt stressad av ultraljud.
Skakar och skriker 😥
Det är därför jag famlar lite efter svar här ikväll.
Vi åker in i morgon, men tror du verkligen det finns någon chans att de lever?
Bruna flytningar, så långt över tiden, och inget värkarbete alls 😥
Allt beror ju på när parningen tog. Vissa tikar ställer upp sig före det är dags och var ägglossningen lite senare än sista parningen så.....men det finns ju en risk att dom inte lever eller att någon valp dött. Men just därför tycker jag det är mer bråttom - för tikens skull som kan bli riktigt sjuk om hon har döda valpar i sig. Ett ultraljud ger ju svar rätt snabbt om där finns hjärtljud eller inte. Stående borde tiken inte bli lika brydd.
 
Dräktig Ridgeback.
Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober.
Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska valpar och allt gick bra då.
Denna gången hade inte löpet dragit igång riktigt, men de fick ändå till det med hängning 4 ggr.
Va på ultraljud den 16/12 o då såg de 3-4 levande valpar med hjärtljud och de rörde sig.
Vi väntade över julhelgen-inga valpar.
Dagen innan nyår åkte vi in akut, då vi va oroliga.
Vet kunde inte ta ultraljud då tiken blev arg och stressad.
Han sa att mjölken inte va riktigt framme i brösten heller även om har både bröst och mage och när man klämmer kommer ljus vit vätska, men enl vet så va den "inte riktigt framme".
Vi tog en promenad där hos veterinären och sen gick hon med på röntgen en liten stund och veterligen lyckades få en bild.
Där ser man två valpar, och ordentligt utvecklat skelett.
Enl vet så va inte skallarna ihopsjunkna,som de skulle varit om de va döda.
Han tyckte "hem o vänta".
I förrgår kom det en brun slemmig flytning efter att hon kissat.
Igår likadant och i morse i hennes bädd va det också brunaktigt kladd i bädden.
Blev hon dräktig den 20 oktober är det ju dag 75 idag!!!!
Vi har ringt flera veterinärer, men de säger avvakta så länge tiken mår bra, och det gör hon.
Vi tar temp var fjärde timme. Inget drastiskt. 0,2grader upp o ner.
Hon äter, dricker, tigger, kissar o allt som vanligt.
Hon tvättar sig mer än vanligt, det är det enda avvikande.
Jag vågar inte hoppas på levande valpar nu?
Någon som har erfarenhet av brun flytning så här?
Och kan de ha fått till en parning senare när inte vi varit hemna? Och hur långt efter kan det ske. Med löp och allt liksom.
Släpper hon till??
De gjorde ju det 4 ggr denna gången, sen dog intresset helt efter det (men kanske de fått till det igen?)
Flytningarna luktar inte illa, utan lite järn (blod?) Typ..
Någon som har någon erfarenhet?
Vad gör vi? Kan man höra henne hemifrån att dra igång värkarbetet? Kan hon va uttöjd och "svag" efter 13 valpar tidigare och nu då förmodligen bara ett par tre stycken?
Många frågor, men jag var nog aldrig googlat så mycket som denna julen
(Bifogar bild från röntgen nu för 5 dagar sen)
Du ska åka in direkt, eftersom tiken kan dö av septisk chock om de döda valparna inte snittas ut. Nu verkar tiken vara stabil, men det kan ändras fort. Jag hade aldrig väntat så länge. Sannolikheten att valparna lever om sista parningen var den 20/10 är minimal tyvärr. Risken för tiken desto större. Åk in nu!
 
Hunden borde ha ultraljudats stående för flera dagar sedan. Togs något progesteronprov? Har ni tempat regelbundet.

Det finns tikar som fått levande valpar drygt dag 70 efter parning men jag skulle inte räkna med att valparna lever när vi redan är på dag 75, förutsatt att parningsdatum stämmer.

Hade det varit min hund hade jag åkt in ikväll. (Eller eg tidigare...)
 
Tycker mig skymta ytterligare en ryggrad. Alltså 3 totalt
Tikens livmoder kan ju vara slapp efter kullen på 13 valpar, en slapp livmoder måste nästan alltid smittas.

Håller tummarna för att allt gått bra
 
Åkte in samma kväll.
En valp som fastnat i livmodervägen och dött där.
Två valpar plockades ut med kejsarsnitt.
Jobbiga timmar.
Om jag hamnar i denna sits igen så ska jag stå på mig och kräva UL tidigare och lita på min magkänsla och krävt kejsarsnitt tidigare.
Dock denna gång fanns inget att göra.
Naturens gång, och vi kunde inte förhindrat detta enl vet..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ang valpning o temp. min tik ska vara beräknad till idag, hon bäddar piper stimmar runt och äter inte knappt. Fått ihenne en korv o...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 780
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort. Från det att vi hämtade vår 8 veckors valp så har hon haft ständiga problem med kisseriet. Hon...
Svar
7
· Visningar
2 725
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Ungefär som trådtiteln säger. Betty är sjuk och varit sedan 21 oktober. Då började det med att hon kräktes och ville ut frekvent...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 678
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 170
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp