små hästar

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare myoushu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 869
Status
Stängd för vidare inlägg.
M

myoushu

hej hej

Kan jag tävla en litten häst ca 155cm mkh på Elit tävlingar ? Svåra tävlingar ? Jag har aldrig sätt någon häst som tävlas de högre klasserna som är under 158cm. Så min fråga är om det funkar ?
Jag är inte utbildad så högt "än".. Men håller på med det ljust nu på.
Kommer att få hem ett föl snart som jag tänker utbilda och tävla i dressyr & hoppning på högre nivå kanske Elit nivå såsmåningom.
Han kommer inte att bli över 155cm han kan bli mycket mindre också då föreldrarna är ganska små. Mamma 152cm mkh. Pappa 158cm mkh

MVH Elin

Sv: små hästar

Alltså, det är väl bara att träna och tävla på och se hur långt det går?

Det spelar väl ingen roll, om hästen hade varit 170 så kanske den ändå inte skulle nått elitnivå, det kan man ju inte veta innan enbart genom mankhöjden... :confused:

Om du tittar tillbaks i historien efter små men framgångsrika hästar så kommer du troligtvis att stöta på Stroller.

Stroller
ljbr. m stj o halvstrumpa v. f. 1950, fullblod/conn, riden av Marion Mould (född Coakes)
Han var 14.2 hh hög (vet ej vad det blir i cm, men ponny var han)

Stroller är den enda ponny som deltagit i ett OS. Han var med för det engelska laget i OS 1968 (18 år gammal) och vann en individuell silvermedalj. Han var dessutom den ena av endast TVÅ hästar som gick felfritt alla klasser på OS:et.
20 år gammal 1970 vann han Hamburg Derby som enda felfria ekipage. Stroller dog av en hjärtattack 1986 (36 år gammal!), då hade han varit en glad pensionär i 15 år. Han är begravd i Hampshire, England.

Han vann även Hickstead derby 1967
VM för kvinnor 1967(Hickstead)
2:a i VM för kvinnor 1970 (Köpenhamn)

Stroller är även den enda ponny som kontinuerligt tävlat mot stora hästar i Europa på internationell nivå.
Han är upptagen i Englands Hall of Fame för hästar och ryttare.

Stroller är väl ändå bevis nog för att små hästar kan hävda sig mot de stora... nu var ju detta visserligen ett antal år sedan men ändå.

Senast ändrad:

Nu vet jag att han var ca 147cm hög. Alltså hh stod för hands high el handbreadth = 10,16cm jobbigt att räkna men ponnygränsen går vid 14,2hh (hands high)

Nu har jag grävt i historien nog för ikväll, men det är kul (jobbar på museum, får skylla på arbetsskada)

Senast ändrad:

kunde inte låta bli och kan ändå inte sova.Hittade massor med små hästar som hoppar höghus!!

The Nugget: en förvuxen connemara på 152cm hoppade på "the international horse Show" i London 1935 över ett hinder på ca 215cm.

Littlesquire: en connemara på ca 134 cm vann de "öppna mästerskapen" i Madison square garden 1939, då han hoppade över hinder större än 2.10. Han var känd som " den minstaste hästen med det största hjärtat" eller "the littlest horse with the biggest heart"

Dundrum: en 152 cm connemara som hoppade en höghoppningsmur på 215 cm. Han utnämndes även till århundradets hopphäst efter att ha vunnit fem grenar på Dublin horse show 1961.

Och så givetvis Stroller som jag ju redan berättat om. Men jag räknade lite noggrannare och kom fram till att den lilla plutten nog bara var ca 144 cm hög!

Nu är jag väl klar och ska sluta tråka ut er, men jag återkommer nog ngn annan dag när jag hittat fler små underverk!!
haha:bump: :bump:

Senast ändrad:

eftersom att vi är på Haamburgderbyt varje år så har jag ett pogram därifrån och alla som vunnit Hamburgderbyt är med :D Stroller är ju skitsöt! han är brun har en stjärna i pannan och har pullarmangrimma med ludd (ponnysöt!!!) och ett bett med fasta ringar om ngn vill veta :D Marion Mould red honom!

jag kan ju också säga det att en av mina hästar som är ca 168 hög vars mamma är c-ponny :eek:

pollan skrev:
eftersom att vi är på Haamburgderbyt varje år så har jag ett pogram därifrån och alla som vunnit Hamburgderbyt är med :D Stroller är ju skitsöt! han är brun har en stjärna i pannan och har pullarmangrimma med ludd (ponnysöt!!!) och ett bett med fasta ringar om ngn vill veta :D Marion Mould red honom!

Jo han borde ju ha varit ponnysöt med tanke på att han var en ponny på hela 144 cm över havet. Den andra faktan har jag ju redan nämnt här uppe, men repetition skadar ju inte
Här är de

http://www.topfoto.co.uk/gallery/olympics/1968 Mexico City/images/thumbs/0720601.jpg

http://images.beijing-2008.org/94/83/Img212018394.jpg

En kompis till mig hade en ponny förut som tävlade som storhäst som unghäst..

Alltså den gick falsterbo som 5-eller 6 åring, eller om det var Breeders (Gud vad jag svamlar nu). I alla fall när den var åtta så slutmättes den till 148 cm:D . Så den tävlades som ponny sen och är väl en av de mest meriterade ponnyerna i sverige på elit nivå...

Sen har jag hört om en skäck för några år sen som var 154 cm och tävlade 150.. har dock aldrig sett den, någon som vet vilken jag pratar om??

*kl*

Nu har tråden börjat handla om andra saker än vad TS egentligen frågade om. Klart är iaf att det finns små hästar som har tagit sig till elitnivå med bra ryttare på ryggen....

Jag stänger tråden och så får TS träna på!

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5... 2
Svar
25
· Visningar
2 573
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 102
Senast: lilsan
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 735
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka