små hästar

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare myoushu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 869
Status
Stängd för vidare inlägg.
M

myoushu

hej hej

Kan jag tävla en litten häst ca 155cm mkh på Elit tävlingar ? Svåra tävlingar ? Jag har aldrig sätt någon häst som tävlas de högre klasserna som är under 158cm. Så min fråga är om det funkar ?
Jag är inte utbildad så högt "än".. Men håller på med det ljust nu på.
Kommer att få hem ett föl snart som jag tänker utbilda och tävla i dressyr & hoppning på högre nivå kanske Elit nivå såsmåningom.
Han kommer inte att bli över 155cm han kan bli mycket mindre också då föreldrarna är ganska små. Mamma 152cm mkh. Pappa 158cm mkh

MVH Elin

Sv: små hästar

Alltså, det är väl bara att träna och tävla på och se hur långt det går?

Det spelar väl ingen roll, om hästen hade varit 170 så kanske den ändå inte skulle nått elitnivå, det kan man ju inte veta innan enbart genom mankhöjden... :confused:

Om du tittar tillbaks i historien efter små men framgångsrika hästar så kommer du troligtvis att stöta på Stroller.

Stroller
ljbr. m stj o halvstrumpa v. f. 1950, fullblod/conn, riden av Marion Mould (född Coakes)
Han var 14.2 hh hög (vet ej vad det blir i cm, men ponny var han)

Stroller är den enda ponny som deltagit i ett OS. Han var med för det engelska laget i OS 1968 (18 år gammal) och vann en individuell silvermedalj. Han var dessutom den ena av endast TVÅ hästar som gick felfritt alla klasser på OS:et.
20 år gammal 1970 vann han Hamburg Derby som enda felfria ekipage. Stroller dog av en hjärtattack 1986 (36 år gammal!), då hade han varit en glad pensionär i 15 år. Han är begravd i Hampshire, England.

Han vann även Hickstead derby 1967
VM för kvinnor 1967(Hickstead)
2:a i VM för kvinnor 1970 (Köpenhamn)

Stroller är även den enda ponny som kontinuerligt tävlat mot stora hästar i Europa på internationell nivå.
Han är upptagen i Englands Hall of Fame för hästar och ryttare.