Små vardagstips om hästhantering?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare wennstrom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 007
W

wennstrom

Hej! Jag faschineras av NH och tänker och läser mycket om det. Nu undrar jag om någon kan ge mig några små vardagstips på hur jag ska göra i min hantering av min häst, för att få honom förtroendefull, lugn och att betrakta mig som ledare. Jag menar då inte i träningssituation utan i mitt vardagliga hanterande av hästen; hämtning i hagen, allmänt uppträdande i hästens närhet och sånt. Jag försöker att alltid vara lugn och vänlig och låta honom nosa på de grejer jag använder, men det måste finnas mer?

Vad man bör ta för vana vid den dagliga hanteringen är att lära hästen ha tålamod. D.v.s. att vänta tills den får lov att göra saker och ting. Det är mycket enkelt och är man konsekvent så har man en lätthanterad häst i det dagliga livet.
Som exempel, hästen får inte gå ut eller in i boxen förrän du säger till, likadant i hagen. Den ska kunna lugnt stå och vänta med dig tills du säger att den får gå. Det är inga höga krav, men det gör att man slipper hästar som rusar före och över människor, eller ännu värre: tränger sig före i dörrar och grindar.

Jag tror att det handlar mycket om hur man är.
Något som blir extra tydligt tillsammans med hästar, eftersom dom inte ljuger.
Människor är så självupptagna och blockerade vilket många gånger gör att dom inte ser eller förstår andra, ej heller hästen. Hästen läser dig.
Är du en människa som är lugn, harmonisk, tillitsfull, konsekvent, lågmäld, diskret, ödmjuk, empatisk -en smart ledare?
Kan du se dig själv i från hästens perspektiv?
Har hästen en god grund för att lita på dig i alla lägen?
Kan du ge utan att behöva få något tillbaka?

Jag tycker själv att det är enklare att finna kommunikation, bygga lojalitet och förtroende ute i en stor hage. Hästen måste lära sig ditt uttryck på samma sätt som du måste lära dig hästens signaler.
När hästen väl accepterat dig, förstår dig, och litar på att du inte utsätter honom för något som han inte klarar av rent fysiskt så är resten en baggis. :)

Jag tycker mig se att pållen har förtroende för mig och han är ju ingen svårhanterlig häst, men jag vill gå steget längre. Vilken kroppshållning jag bör ha i olika situationer, är ett exempel. Hur jag kan skicka signaler med min kropp, eftersom det är kroppspråk som alla djur läser. Och kanske viktigast: vad jag absolut bör undvika. :)

Jag tror att det viktigaste är att vara lugn och konsekvent så att det är BEHAGLIGT för hästen när man är omkring den. Jag har hand om en häst som tillhör den lite stökiga, jobbiga typen- ett gott humör, oftast rätt bussig men respektlös, otålig, jättestor, naffsig, skrapig samt med ett teflonpsyke som på gott och ont gör att alla otrevliga erfarenheter eller tillrättavisningar verkar rinna av honom som vatten på en gås. Vi har känt varandra i cirka ett halvår. Det jag kan säga, och som varit OTROLIGT värdefullt på den hästen, är att jobba med den personliga intigriteten. Jag är mycket konsekvent med att han skall hålla avstånd till mig vad vi än företar oss. Jag sysslar inte med regelrätta NH-övningar men jag praktiserar det till exempel i stallgången och andra vardagliga situationer. Jag flyttar honom ofta. Han får aldrig flytta sin kropp så att han tränger mig i stallgången, då sätter jag helt sonika ut armbågen mot honom. Samma sak när jag leder honom. Däremot accepterar jag om han rör sig framåt eller bakåt i stallgången, så länge det inte är mot MIG. Vad gäller skrapandet har jag någon slags trestegssystem. I första hand en mild tillsägelse (jag tittar på honom, stelnar i kroppen eller säger ett stillsamt nej). Om han struntar i detta markerar jag genom att flytta honom - trycker jag bort honom från mig. Om han trots detta nonchalerar mig tar jag till ett medel som enbart lämpar sig på teflonhästar- jag sprutar vatten på honom med en blomspruta (inte så NH-mässigt kanske ;)). Detta har dock bara varit nödvändigt vid tre tillfällen. Vad kan jag mer komma på- jo, jag försöker att inte ge en massa onödiga nonsenssignaler som trubbar av honom, eller ställa en MASSA krav (tex som att inte tjaffsa med honom om han inte står helt stilla) utan istället vara konsekvent med det jag har bestämt är viktigt. Jag försöker att ta i så lite som möjligt och göra signalerna mindre och mindre tydliga. Andra saker som redan nämts av någon annan är att han skall vänta på att få gå in i boxen etc. Jag stressar aldrig omkring honom, utan ryktar till exempel långsamt och sövande. Och som sagt göra det behagligt för honom att uppföra sig rätt och slappna av. Och det har fungerat mycket bra.

Sätt dig ner och gör en lista över hur du skulle vilja att din häst uppträdde i olika situationer. Gör sedan en lista till hur du uppträder i dessa situtioner och hur hästen gör det i nuläget. Överför de egenskaper du vill att hästen ska ha till dig själv och föregå med gott exempel. Vill du att hästen ska vara lugn, så var lugn osv.
Så länge du vet VAD du vill så är det ofta inte så svårt att komma dit. Följ önskelistan och var konsekvent i träningen så kommer det säkert att fungera.
Niklas

En liten tanke bara, ang. vatten sprutan. Om du använder den som "straff" när han skrapar med hoven hur ska du då kunna använda en sådan till att spruta insektsmedel med senare :confused:

/Anna

Jag vill först tydligt påpeka att jag inte rekommenderar blomspruta som ett uppfostringsmedel i allmänhet. Om man har en känsligare häst är risken, precis som du beskriver, stor att man får andra bieffekter. Men detta är en tuff häst som i princip inte är rädd för någonting. Dessutom har jag sett folk gallskrika och vråla åt honom på ett mycket aggressivt sätt, utan att han tar det minsta vid sig. Minuten efter uppför han sig då precis som vanligt, dvs glad och respektlös. Det är detta jag menar med teflonpsyke (allt rinner av honom.) Att jag har använt blomspruta några gånger beror på att jag inte vill använda mig av aggressivitet, skrik eller allt skarpare medel. Hellre ett sprut med blomsprutan (utan att vara aggressiv i övrigt) som får honom att förvånat haja till än att behöva bråka med honom, vilket han ignorerar, behöva bråka ännu mer osv. Fördelen med blomsprutan är att den inte gör det minsta ont, utan snarare bara gör honom fundersam och lite ur balans så att han kommer av sig. Jag kan överhuvud taget inte tänka mig att denna häst kommer att vara rädd när man sprutar insektsmedel, det ligger inte i hans natur. Och som sagt, jag lägger mig vinn om att vår kommunikation skall ske så harmoniskt och med så små medel som möjligt. Ibland tror jag dock att det är bättre att göra något oväntat än att hålla på och smånagga så att hästen trubbas av (precis som vid ridning) Vi har en väldigt bra relation även om det har tagit några månader att få honom uppmärksam och "mjuk".

Jag har alltid använt vattenspruta till hästar som kraffsar på gången och aldrig haft problem att spruta pälsglans elller myggmedel på dessa hästar...
Det är ju oxå en viss skillnad på att få en obehaglig och hård stråla på benet och på att få en lätt dusch över kroppen.. :)

Fö räcker det ju med att man använder vattensprutan ett fåtal gånger så slutar hästen att skrapa.. :idea:

Japp! :)
Ofta är det unghästar som tycker det är tråkigt att "bara" stå på gången.. dessa slutar ofta kraffsa när man gör något med dem (aktivitet)...
Jag vet inte om jag skulle kalla det att bete sig illa, utan snarare ett tecken på att de har tråkigt och ofta får de ju uppmärksamheten riktad mot sig när de gör så...

Bingo.

Hästar som skrapar får INGEN uppmärksamhet av mig, utan det är först när den lugnat ner sig som jag kommer och är jättesöt.

vet inte vad du och din häst har för "förhpllande" idag.. men, gå och stanna övningar är bra, och att variera tempot. förut "råkade" alltid min häst kliva åt mitt håll i tex stallgången, tänkte inte så mycket på det, men har fått lära mig att det är en grej som hon gör, för hon vet att jag flyttar på mig, och då har hon "makt" över mig.. en bra grej att tänka på. att träna hästen att flyta undan för tryck är oxå bra, har hjälp mig mycket öven när det gäller ridningen..
tänk på att slappna av osv när hästen gör rätt osv..

det är bara att fantisera :)

bra sagt,kunde inte sagt det bättre själv niklas.just så har jag alltid jobbat mina hästar,ett exempel hur vissa människor tänker när de är ute och rider:

"oj,där kommer en traktor,min häst hatar traktorer,vad skall jag göra?? han kommer bli rädd!"

jag å andra sidan tänker:

å vad bra att det kommer en traktor där ! den kan han få hälsa på. ibland men inte alltid stannar jag traktorn och ber föraren att min häst skall få titta och lukta på den.
och då blir den inte rädd för traktorer heller,den har "kollat" av traktorn och vet att den inte skulle göra honom illa.detta har alltid funkat för mig iallafall,men alla hästar är ju olika och det som inte funkar funkar inte,men jag vill uppmana alla att ta sig tid att lyssna och förstå vad hästen försöker säga med sitt kroppsspråk. kram :) ;)

Min pålle gnager sönder stallväggen, elle snarare äter upp kanske :d när han står uppbunden o blir borstad...tips påvad man kan göra för att han inte ska bli så uttråkad så fort när han är uppbunden??

Bind honom någonstans där han inte kan komma åt att gnaga på något :)

ett tips kan ju vara att se till att han mesta tiden har sysselsättning när han inte står uppbunden

då kan du lättare kräva av honom att han ska ta det lugnt och koncentrera sig på vad du vill att han ska göra

mvh rymdentusiasten :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 571
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på... 2
Svar
22
· Visningar
3 681
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 653
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka