Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dravena

Trådstartare
I helgen träffade vi sambons föräldrar samt bror med familj. Sambons brorsdotter är 2,5 och söt som få. Förut har hon varit ganska blyg men nu är hon lite tuffare.

Döm om min förvåning när ungen utbrister "janne o eiiijjjka" när vi kommer innanför dörren! :eek: :love: En timme senare utnämnde jag mig själv till lektant och satt i gästsängen och tittade på nalle puh. De närmaste fem timmarna hann vi med följande:

*Titta på en nalle puh film
*Leka med gosedjuren (flickebarnet är välindoktrinerat och vägrar gå nånstans utan sin gosehäst ;))
*Bygga en koja till gosedjuren
*Ta en skogspromenad på ca 45 minuter
*Titta på en film om sköldpaddan franklin
*Läsa sagor (ca 3 böcker)
*Plocka lite med dockorna (detta tyckte hon dock var ganska tråkigt, hon ville ha sin pinne vi hittade ute i skogen istället)
*Äta lunch och smörgåstårta

Efter detta var jag helt slut, men lilltjejen var fortfarande lika spudlande och pladdrade hela vägen ut i bilen om att hon och eiiijjjka hade byggt koja och plockat pinnar. Jag däremot orkade knappt röra mig en meter. :crazy:

Hur mycket energi kan en 2åring ha egentligen!? ;) :love:
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

"Hur mycket energi kan en 2åring ha egentligen!? "

Hur mycket som helst :crazy: verkar det som!
Har själv en snart 2-årig son hemma och det är ungefär likadant som du beskrev det. ;)

Fast de är ju sååå charmiga och underbara samtidigt att det gör att man orkar precis vad som helst! :love: :love:
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

quarter4ever skrev:
Fast de är ju sååå charmiga och underbara samtidigt att det gör att man orkar precis vad som helst! :love: :love:

Det kan jag hålla med om! :love: Sötare unge än den här får man leta efter, hon är intelligent och charmar alla i sin omgivning. Vissa klockor börjar ticka högt och tydligt om man säger så. :angel:
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

De har så mycket energi så att en själv blir avundsjuk... Hade man lika mycket ork så skulle allt gå som en dans... ;)

Det är full sula hela dagen och lite till, vi har skippat middags sovandet för att få i säng vid vettig tid och få något gjort hemma och hinna prata med varandra en stund utan att bli avbruten antingen av någon som vill göra något eller att det är alldeles för tyst och någon gör något som någon inte får göra... Tex mata hunden med allt man kommer åt i kylskåpet... Han har lyckats bättre med uppfostran än vi tror jag ibland... ;)

Men man älskar de små liven fast kanske kommer man ihåg det bäst när de sover... ;) För de är aldrig så söta och underbara som då! :love:
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

Det gör man inte.....

Ibland får man gå ut o ta en nypa luft för att få lite frid o ro.
Har en superenergisk snart 3-åring och en lika energisk 6,5 åring hemma.
Det är full fart från morgon till kväll.
Tvära kast från utelek, filmtittning, fika, rita, läsa.....samt idoga försök till att
få dem att hjälpa till lite med hushållssysslorna... samt dessutom få dem hålla sams.

Brukar vara ute mycket, samt åka o hälsa på kompisar för att de ska få rasa av sig.

Har också läggtid tidigt 19-20 på vardagar för dem båda. Helger får den stora vara uppe lite till.
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

Nämen, är du trött??? ;) Har själv mycket levande minnen av hur det var att vara "barnvakt" i tre veckor åt en tvååring, en på fyra och en på sex. Det var nästan så att man fick lägga in sig på vilohem efteråt! :D Men de är underbara också! :love: Maxine har en "lillmatte" som man nästan vill äta upp så go är hon! :love:
och du, det där lilla tickandet som man hör så tydligt då och då får du se upp med! ;) H träffade sin kompis lille son (6 mån) förra veckan och det lät som att han ville ha en han också. Snarast. :eek: :D
Lycka till med återhämtningen!
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

En två-åring sover sannolikt runt 12 h per natt, plus kanske några timmar middag på dagen. Jag skulle också få en hel del energi av det :)
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

...NÄ!

Vad gör man med en 3½-åring som aldrig sovit mer än i snitt 9 timmar/dygn och superaktiv resten?

Taskigt med återhämtningstid för föräldrar :o

Som tur är verkar den nya modellen vara av en lugnare sort :angel:
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

Ja, lite sliten var jag allt på kvällen! ;) Jag är inte van vid sån aktivitet här! Hon tog en kort vilopaus på ca fem minuter när vi kollade på filmen, det var allt. Då frågade jag om hon var trött, men hon bara vilade lite sa hon. :) Så H vill tillverka småknoddar? Ja, det är väl bara att sätta igång då. ;)
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

Sådana skolexempel har hitills 4/4 barn inte varit hos mig. Somnar 22 och går upp 7. Endast lilleman sover middag på dagarna men så äter han på nätterna :smirk: inte undra på att jag fick 0,7 på reaktionstesten på seniorsidan :idea:
JAG sover en stund när skolungarna kommer hem och sätter sig med en film tillsammans med småbröderna. :p
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

Jo, det skulle säkert gå ihop, om H tillverkade, bar, födde och tog hand om själv :crazy: och det skulle ju inte vara kul! :( Så vi får nog vänta ett tag till. Just nu känner jag att jag har nog med mig själv. Särskilt när du berättar om tvåårigar... ;)
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

Ja, visst är de söta de små liven :) Jag önskar att jag hade hälften av min systersons energi. Han är också 2.5 och jag var och hälsade på dem i helgen (eller de kom till mina föräldrar). Snabbt hade jag utsett mig själv till lekmoster och det gick ganska bra tills jag fick ont i ryggen. Då sa min syster det till sin son. Han tittade bekymrat på mig och upprepade sen flera gånger: Anna har ont i ryggen, Anna har ont i ryggen...

Sen blev jag lite bättre och buset fortsatte, dessutom med en samojed inblandad i det hela. Sångstund och presentudelning. Efter det blev jag matad med clementinklyftor, fick sätta igång videon med Krambjörnarna och där satt han faktiskt still ett tag. Vid middagsbordet var det matning av barn genom att brumma och säga att här kommer lastbilen. På kvällen var det hysterisk rusning runt runt tills han somnade vid 01.00 :eek: Men sen sov han till tiotiden på morgonen istället. Lillkillen som de har (ca 6 mån) var också vaken till framåt 01.00 och skrek oavbrutet så fort min syster lade ned honom...

Men jag håller med om att klockan börjar ticka litegrann ändå...Men den får ticka på ett tag. Först måste jag bli bra i ryggen och komma tillrätta ordentligt med mig själv...
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

Har sett ett program på tv för lääänge sedan om en elitidrottsman som fick kopiera sin 2 årige son en hel dag. Alltså typ Följa John.
Han var helt slut i kroppen när kvällen kom och man förstod helt plötsligt varför barnen sover 10-11 timmar på raken utan problem.
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

Det där provade min sambos kusin att göra en dag för att se hur det gick. Han viftade lika mycket med armarna som sonen gjorde när han sprang osv. Rejäl träningsvärk hade han visst dagen efter också.
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

Hehe dom är helt otroliga.. som tur är så är jag en person som avskyr att sitta still. Har inget större behov av frid och ro så där är jag nog ganska lik en tvååring :smirk:

Nu är min lille gubbe sjuk med hög feber och då måste jag säga att jag verkligen saknar den lille vildingen som brukar finnas här hemma.
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

Du har helt klart inte träffat min tvååring. :crazy: Han vaknar 06.30 på morgonen sedan är han vaken hela dagen. Somnar vid 119.30 och sedan vaknar han någongång under natten och tycker vi ska leka några timmar. Så några 12 timmars sömn har inte min tvååring och han är superenergisk hela dagen.
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

Har sett ett program på tv för lääänge sedan om en elitidrottsman som fick kopiera sin 2 årige son en hel dag. Alltså typ Följa John.
Han var helt slut i kroppen när kvällen kom och man förstod helt plötsligt varför barnen sover 10-11 timmar på raken utan problem.

Det är egentligen inte så konstigt att barn kan springa runt en hel dag utan att bli trötta i kroppen. Enl min sambo så utvecklar barn inte mjölksyra, utan det kommer först i tidiga tonåren (hade jag inte en aaaning om, fast det visste väl ni redan som är allvetare) ;)

Trött i huvudet blir ju alla efter mycket omkring sig en dag så det förstår man om man sover 10-11 timmar efter det... ;)
 
Sv: Småbarnsföräldrar - hur orkar ni?

Vårt exemplar kan köra fullt ös - medvetslös dygnet runt känns det som *puh*. Hon är 2,5 år.

Men det är ju en härlig energi :love:

Försöker vara utomhus mycket så att hon får "rasta av sig" där så mycket det går, annars river hon hemmet :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp