Smart automatisk fodring

Emmi

Trådstartare
Ny här så ha lite överseende med tråden☺️

Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu går de på lite gräs som de får strippbeta+lite hö medans jag funderar på hur jag vill göra med fordringar till hösten.

Men det jag vill ha är ett helt automatiserat system så jag inte behöver passa tider. Jag jobbar hemifrån mestadels men vill ha möjligheten att åka iväg nån gång då och då. Både jag och sambon är händiga när det gäller bygg/el/styr.

En svårighet är dock att shettisen bestämmer över den stora men behöver bantas så behöver nått system som gör att shettisen inte kommer åt den stora hästens mat.

Just nu funderar jag på att ha fodergrindar till två olika hagar där de får morgon och kvällshö i sm-hönät och sedan fri tillgång på havrehalm resten av tiden. Höt serveras i hölådor med tak (för skydd för regn/snö) och där den ena är så hög att shettisen inte kommer åt. Tanken är då att de bara ska fodras med hö två gånger om dagen, är det någon annan som gör så och tycker att det fungerar?

Ska tilläggas att de ska gå på lösdrift, båda är lättfödda (stora hästen har haft fångkänning).

När de stått uppstallade har de fodrats 4ggr per dag så blir lite osäker på hur två gånger fungerar. Kan såklart bygga fyra foderhagar men då blir det mindre allmän hage, mer bygge av hölådor och mer grusning. Så finns nackdelar också.

Har tittat på olika automatiska hölådor också men där är problemet att shettisen kanske äter den stora hästen mat.

Eller finns det något annat smart system som jag inte tänkt på?
 
Senast ändrad:
2 fordringar fungerar ju om det inte går får lång tid emellan när grovfodret är slut till nästa gång och det beror ju på vad de har att äta och äter under tiden. Vi fodrar bara två gånger vintertid men har också vinterbete som inte tar slut och ger såpass mycket att det är lagom uppätet till nästa mål.

Tycker det låter som en bra plan att börja med i alla fall!
 
Jag fodrar bara mina shettisar med hö två gånger per dag (stora har fri tillgång som de inte når). De små äter dock hans spill också..
Hur som, jag tycker det funderar bra. Kompletterar med halm när de inte har vinterbete. Deras hö räcker långt ifrån hela dagen utan de får snällt tugga halm eller beta.
 
Jag fodrar just nu två gånger per dag, ett minimål på morgonen så de håller sig på plats medans jag öppnar betesgrindar, och ett större mål i nät inför natten (ena hästen spränger tråd i mörkret, så håller dom i vinterhagen nattetid). Fri tillgång på halm.

Så länge det finns bete och halm så går dom inte hungriga eller rastlösa.

När snön lagt sig tjock går jag över till fyra fodringar, om jag inte ska vara borta över dagen, då får dom istället morgon+lunch+eftermiddags-givan i småmaskigt hönät.

Eftersom dom har halm är jag inte orolig över magsår eller uttråkning. Behöver dom käka så kan dom käka.

Ang shettis och storhäst tillsammans, du kan bygga en låda som shettisar inte når in i, så får dom äta mest höspill. Dock viktigt att det finns halm/grenar/bete vid sidan av så dom inte får magsår.
 
Mina hästar går på lösdrift och äter fyra ggr per dygn. När jag fodrar på kvällen vid 20 tiden så lägger jag ut kvällshö och lägger samtidigt ut morgonhö i hage med fodergrind som öppnar vid 4 på morgonen. Sedan fodrar jag igen vid 8-9 på morgonen (beroende på om jag jobbar hemma eller åker till jobbet) och då lägger jag ut eftermiddagshö i hagen med fodergrind som öppnar vid 14. På så vis fodrar jag bara två gånger per dygn vilket är smidigt och det är skönt att kunna sova länge på helgen. På kvällen lägger jag även in varsin kaka med halm i lösdriften så att de kan plocka lite med det, men fri tillgång funkar inte. Mina hästar äter ungefär lika mycket men turligt nog så äter den tjocka lite långsammare. Har du kollat hur mycket det skiljer tidsmässigt på dina hästar? När jag hade en shettis och en 175+ så funkade det fint eftersom den stora hästen åt mycket snabbare.
 
Jag funderar på att försöka bygga någonting i stil med den här: https://eezkeeper.com/products/automatic-horse-feeder-eez-8 men med en dörr på.
Funderar lite på vilken typ av timer som skulle fungera till så många fordringar. Vore skönt med något som går att ladda för två dagar i taget eller nåt så det finns möjlighet att slippa pulsa med hö på morgonen innan det är plogat på vintern. Och sen ställa den så att höt kommer ut i en pallkragelåda eller någonting liknande med för höga kanter för den minsta ponnyn som vi har så han inte får så mycket.

Har haft olika varianter av fodergrindar och tycker de brukar fungera bra när det är varmt eller kallt men att de ofta fryser fast när det växlar temperatur eller snöar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp